Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483 |
Resumo: | The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors. |
id |
FIOCRUZ-6_5cb02e585c28dbdd608833b7b9e00596 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1483 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduationJuego de cartas como estrategia para la enseñanza de enfermedades autoinmunes en la graduación médicaJogo de cartas como estratégia para o ensino de doenças autoimunes na graduação médicaAutoimmune diseasesActive methodologiesPedagogical resourceCards gameEducational gamesCollaborative gamesConcrete gamesCognitive abilities.Enfermedades autoinmunesMetodologías activasRecurso pedagógicoJuego de cartasJuegos pedagógicosJuegos colaborativosHuegos concretosHabilidades cognitivas.Doenças autoimunesMetodologias ativasRecurso pedagógicoJogo de cartasJogos pedagógicosJogos colaborativosJogos concretosHabilidades cognitivas.The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors.A experiencia relatada en este artículo involucró la elaboración y aplicación del ImunoDAI, un juego de cartas desarrollado por alumnos y profesores del curso de Medicina para abordar el contenido técnico de veinte Enfermedades autoinmunes (DAI). Las DAI comprenden numerosas enfermedades con diferentes presentaciones clínicas que comparten una etiología compleja, pero común, representada por la respuesta inmunológica contra autoantígenos. El ImunoDAI es un juego producido colectivamente que, en cuanto recurso pedagógico, posibilitó el trabajo con las DAI por medio de la elaboración de cuatro cartas conteniendo informaciones sobre las principales causas de la enfermedad; inmunopatogenia; signos y síntomas; diagnóstico y tratamiento. La utilización del juego facilitó la fijación de los contenidos y favoreció el proceso de enseñanza-aprendizaje al permitir múltiples interacciones, promover el aprendizaje de los contenidos, desarrollar autonomía, creatividad, cooperación, discusiones y tomas de decisiones, habilidades indispensables para los futuros médicos.A experiência relatada neste artigo envolveu a elaboração e aplicação do ImunoDAI, um jogo de cartas desenvolvido por alunos e professores do curso de Medicina para abordar o conteúdo técnico de vinte DoençasAutoimunes (DAI). As DAI compreendem numerosas doenças com diferentes apresentações clínicas que compartilham uma etiologia complexa, porém comum, representada pela resposta imunológica contra autoantígenos. O ImunoDAI trata-se de um jogo produzido coletivamente que, enquanto recurso pedagógico, possibilitou o trabalho com as DAI por meio da elaboração de quatro cartas contendo informações sobre as principais causas da doença; imunopatogênese; sinais e sintomas; diagnóstico e tratamento. A utilização do jogo facilitou a fixação dos conteúdos e favoreceu o processo de ensino-aprendizagem ao permitir múltiplas interações, promover a aprendizagem dos conteúdos, desenvolver autonomia, criatividade, cooperação mútua, discussões e tomadas de decisões, habilidades indispensáveis aos futuros médicos.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/148310.29397/reciis.v13i3.1483Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 13 No. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 13 Núm. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 13 No 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 13 n. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483/2291Braga, Catarina Joelma MagalhãesPantoja, Lydia Dayanne MaiaBachur, Tatiana Paschoalette RodriguesAragão, Gislei Frotainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-13T17:54:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1483Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-09-13T17:54:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation Juego de cartas como estrategia para la enseñanza de enfermedades autoinmunes en la graduación médica Jogo de cartas como estratégia para o ensino de doenças autoimunes na graduação médica |
title |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
spellingShingle |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation Braga, Catarina Joelma Magalhães Autoimmune diseases Active methodologies Pedagogical resource Cards game Educational games Collaborative games Concrete games Cognitive abilities. Enfermedades autoinmunes Metodologías activas Recurso pedagógico Juego de cartas Juegos pedagógicos Juegos colaborativos Huegos concretos Habilidades cognitivas. Doenças autoimunes Metodologias ativas Recurso pedagógico Jogo de cartas Jogos pedagógicos Jogos colaborativos Jogos concretos Habilidades cognitivas. |
title_short |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
title_full |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
title_fullStr |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
title_full_unstemmed |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
title_sort |
Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation |
author |
Braga, Catarina Joelma Magalhães |
author_facet |
Braga, Catarina Joelma Magalhães Pantoja, Lydia Dayanne Maia Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues Aragão, Gislei Frota |
author_role |
author |
author2 |
Pantoja, Lydia Dayanne Maia Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues Aragão, Gislei Frota |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Catarina Joelma Magalhães Pantoja, Lydia Dayanne Maia Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues Aragão, Gislei Frota |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoimmune diseases Active methodologies Pedagogical resource Cards game Educational games Collaborative games Concrete games Cognitive abilities. Enfermedades autoinmunes Metodologías activas Recurso pedagógico Juego de cartas Juegos pedagógicos Juegos colaborativos Huegos concretos Habilidades cognitivas. Doenças autoimunes Metodologias ativas Recurso pedagógico Jogo de cartas Jogos pedagógicos Jogos colaborativos Jogos concretos Habilidades cognitivas. |
topic |
Autoimmune diseases Active methodologies Pedagogical resource Cards game Educational games Collaborative games Concrete games Cognitive abilities. Enfermedades autoinmunes Metodologías activas Recurso pedagógico Juego de cartas Juegos pedagógicos Juegos colaborativos Huegos concretos Habilidades cognitivas. Doenças autoimunes Metodologias ativas Recurso pedagógico Jogo de cartas Jogos pedagógicos Jogos colaborativos Jogos concretos Habilidades cognitivas. |
description |
The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483 10.29397/reciis.v13i3.1483 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v13i3.1483 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483/2291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 13 No. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 13 Núm. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 13 No 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 13 n. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942466028601344 |