Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Catarina Joelma Magalhães
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pantoja, Lydia Dayanne Maia, Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues, Aragão, Gislei Frota
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483
Resumo: The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors.
id FIOCRUZ-6_5cb02e585c28dbdd608833b7b9e00596
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1483
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduationJuego de cartas como estrategia para la enseñanza de enfermedades autoinmunes en la graduación médicaJogo de cartas como estratégia para o ensino de doenças autoimunes na graduação médicaAutoimmune diseasesActive methodologiesPedagogical resourceCards gameEducational gamesCollaborative gamesConcrete gamesCognitive abilities.Enfermedades autoinmunesMetodologías activasRecurso pedagógicoJuego de cartasJuegos pedagógicosJuegos colaborativosHuegos concretosHabilidades cognitivas.Doenças autoimunesMetodologias ativasRecurso pedagógicoJogo de cartasJogos pedagógicosJogos colaborativosJogos concretosHabilidades cognitivas.The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors.A experiencia relatada en este artículo involucró la elaboración y aplicación del ImunoDAI, un juego de cartas desarrollado por alumnos y profesores del curso de Medicina para abordar el contenido técnico de veinte Enfermedades autoinmunes (DAI). Las DAI comprenden numerosas enfermedades con diferentes presentaciones clínicas que comparten una etiología compleja, pero común, representada por la respuesta inmunológica contra autoantígenos. El ImunoDAI es un juego producido colectivamente que, en cuanto recurso pedagógico, posibilitó el trabajo con las DAI por medio de la elaboración de cuatro cartas conteniendo informaciones sobre las principales causas de la enfermedad; inmunopatogenia; signos y síntomas; diagnóstico y tratamiento. La utilización del juego facilitó la fijación de los contenidos y favoreció el proceso de enseñanza-aprendizaje al permitir múltiples interacciones, promover el aprendizaje de los contenidos, desarrollar autonomía, creatividad, cooperación, discusiones y tomas de decisiones, habilidades indispensables para los futuros médicos.A experiência relatada neste artigo envolveu a elaboração e aplicação do ImunoDAI, um jogo de cartas desenvolvido por alunos e professores do curso de Medicina para abordar o conteúdo técnico de vinte DoençasAutoimunes (DAI). As DAI compreendem numerosas doenças com diferentes apresentações clínicas que compartilham uma etiologia complexa, porém comum, representada pela resposta imunológica contra autoantígenos. O ImunoDAI trata-se de um jogo produzido coletivamente que, enquanto recurso pedagógico, possibilitou o trabalho com as DAI por meio da elaboração de quatro cartas contendo informações sobre as principais causas da doença; imunopatogênese; sinais e sintomas; diagnóstico e tratamento. A utilização do jogo facilitou a fixação dos conteúdos e favoreceu o processo de ensino-aprendizagem ao permitir múltiplas interações, promover a aprendizagem dos conteúdos, desenvolver autonomia, criatividade, cooperação mútua, discussões e tomadas de decisões, habilidades indispensáveis aos futuros médicos.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/148310.29397/reciis.v13i3.1483Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 13 No. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 13 Núm. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 13 No 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representaçõesRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 13 n. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483/2291Braga, Catarina Joelma MagalhãesPantoja, Lydia Dayanne MaiaBachur, Tatiana Paschoalette RodriguesAragão, Gislei Frotainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-13T17:54:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1483Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-09-13T17:54:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
Juego de cartas como estrategia para la enseñanza de enfermedades autoinmunes en la graduación médica
Jogo de cartas como estratégia para o ensino de doenças autoimunes na graduação médica
title Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
spellingShingle Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
Braga, Catarina Joelma Magalhães
Autoimmune diseases
Active methodologies
Pedagogical resource
Cards game
Educational games
Collaborative games
Concrete games
Cognitive abilities.
Enfermedades autoinmunes
Metodologías activas
Recurso pedagógico
Juego de cartas
Juegos pedagógicos
Juegos colaborativos
Huegos concretos
Habilidades cognitivas.
Doenças autoimunes
Metodologias ativas
Recurso pedagógico
Jogo de cartas
Jogos pedagógicos
Jogos colaborativos
Jogos concretos
Habilidades cognitivas.
title_short Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
title_full Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
title_fullStr Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
title_full_unstemmed Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
title_sort Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation
author Braga, Catarina Joelma Magalhães
author_facet Braga, Catarina Joelma Magalhães
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues
Aragão, Gislei Frota
author_role author
author2 Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues
Aragão, Gislei Frota
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Catarina Joelma Magalhães
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues
Aragão, Gislei Frota
dc.subject.por.fl_str_mv Autoimmune diseases
Active methodologies
Pedagogical resource
Cards game
Educational games
Collaborative games
Concrete games
Cognitive abilities.
Enfermedades autoinmunes
Metodologías activas
Recurso pedagógico
Juego de cartas
Juegos pedagógicos
Juegos colaborativos
Huegos concretos
Habilidades cognitivas.
Doenças autoimunes
Metodologias ativas
Recurso pedagógico
Jogo de cartas
Jogos pedagógicos
Jogos colaborativos
Jogos concretos
Habilidades cognitivas.
topic Autoimmune diseases
Active methodologies
Pedagogical resource
Cards game
Educational games
Collaborative games
Concrete games
Cognitive abilities.
Enfermedades autoinmunes
Metodologías activas
Recurso pedagógico
Juego de cartas
Juegos pedagógicos
Juegos colaborativos
Huegos concretos
Habilidades cognitivas.
Doenças autoimunes
Metodologias ativas
Recurso pedagógico
Jogo de cartas
Jogos pedagógicos
Jogos colaborativos
Jogos concretos
Habilidades cognitivas.
description The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483
10.29397/reciis.v13i3.1483
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v13i3.1483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1483/2291
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 13 No. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 13 Núm. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 13 No 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 13 n. 3 (2019): Dossiê 40 anos do Movimento LGBT no Brasil: visibilidades e representações
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942466028601344