EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO

Bibliographic Details
Main Author: Mourão, Nádia Raquel Dutra de Morais
Publication Date: 2020
Other Authors: Barboza de Melo, Elias, Magalhães-Neto, Anibal Monteiro
Format: Article
Language: por
Source: Psicologia e Saúde em Debate
Download full: https://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A9
Summary: The main theme of this article is the role of Physical Education as one of the possible instruments to be used in tackling racial discrimination in the school environment. For this, we conducted a bibliographic research and through such readings and research, we found ways to reinforce our theme, as well as identifying aspects that provide a reflection on the discriminatory process, its possible psychological consequences and some strategies to minimize it. As an illustration, we present an example that occurred in the municipality in which we operate, describing the trajectory of a black elementary school student who became a professional athlete. Our objective was to demonstrate that the practice of sport, through Physical Education and psychological assistance, presents itself as possible ways to be used by the school and by society to discuss discrimination in the school environment, which can also be a form of valorization discriminated student. The results of the research point out that Physical Education and the psychologist's partnership can be valuable instruments in the fight against racial discrimination, when directed to actions that generate reflections and taking anti-racist attitudes.
id FPM-1_cdbf3d5879b3dba386b05f336bbacdb1
oai_identifier_str oai:ojs2.psicodebate.dpgpsifpm.com.br:article/654
network_acronym_str FPM-1
network_name_str Psicologia e Saúde em Debate
repository_id_str
spelling EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGOO PAPEL DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO COMBATE À DISCRIMINAÇÃO RACIAL NA ESCOLA COM A PARCERIA DO PSICÓLOGOTHE ROLE OF PHYSICAL EDUCATION IN COMBATING RACIAL DISCRIMINATION AT SCHOOL WITH THE PSYCHOLOGIST PARTNERSHIPInterdisciplinariedadprejuicioEstudianteBullyingInterdisciplinarityPrejudiceStudentBullyingInterdisciplinaridadePreconceitoAlunoBullyingThe main theme of this article is the role of Physical Education as one of the possible instruments to be used in tackling racial discrimination in the school environment. For this, we conducted a bibliographic research and through such readings and research, we found ways to reinforce our theme, as well as identifying aspects that provide a reflection on the discriminatory process, its possible psychological consequences and some strategies to minimize it. As an illustration, we present an example that occurred in the municipality in which we operate, describing the trajectory of a black elementary school student who became a professional athlete. Our objective was to demonstrate that the practice of sport, through Physical Education and psychological assistance, presents itself as possible ways to be used by the school and by society to discuss discrimination in the school environment, which can also be a form of valorization discriminated student. The results of the research point out that Physical Education and the psychologist's partnership can be valuable instruments in the fight against racial discrimination, when directed to actions that generate reflections and taking anti-racist attitudes.O tema principal deste artigo é o papel da Educação Física como um dos possíveis instrumentos a serem utilizados no enfrentamento à discriminação racial no ambiente escolar. Para isto realizamos uma pesquisa bibliográfica e por meio de tais leituras e pesquisas encontramos caminhos para reforçar nosso tema, bem como identificamos aspectos que propiciam uma reflexão sobre o processo discriminatório, suas possíveis consequências psicológicas e algumas estratégias para minimizá-lo. A título de ilustração, apresentamos um exemplo ocorrido no município em que atuamos, descrevendo a trajetória de um estudante negro do ensino fundamental que se tornou atleta profissional. Nosso objetivo foi demonstrar que a prática do esporte, por meio da Educação Física e de um auxilio psicológico, se apresentam como possíveis caminhos a serem utilizados pela escola e pela sociedade para se discutir a discriminação no ambiente escolar, podendo ser ainda uma forma de valorização do aluno discriminado. Os resultados da pesquisa apontam que a Educação Física e a parceria do psicólogo podem ser instrumentos valioso no combate à discriminação racial, quando direcionada para ações que geram reflexões e tomada de atitudes antirracistas.El tema principal de este artículo es el papel de la Educación Física como uno de los posibles instrumentos para abordar la discriminación racial en el entorno escolar. Para esto, realizamos una búsqueda bibliográfica y, a través de tales lecturas e investigaciones, encontramos formas de reforzar nuestro tema, así como identificar aspectos que brindan una reflexión sobre el proceso discriminatorio, sus posibles consecuencias psicológicas y algunas estrategias para minimizarlo. Como ilustración, presentamos un ejemplo que ocurrió en el municipio en el que operamos, describiendo la trayectoria de un estudiante negro de primaria que se convirtió en un atleta profesional. Nuestro objetivo era demostrar que la práctica del deporte, a través de la educación física y la asistencia psicológica, se presenta como posibles formas de ser utilizadas por la escuela y la sociedad para discutir la discriminación en el entorno escolar, que también puede ser una forma de valorización. estudiante discriminado Los resultados de la investigación señalan que la Educación Física y la asociación del psicólogo pueden ser instrumentos valiosos en la lucha contra la discriminación racial, cuando se dirigen a acciones que generan reflexiones y actitudes antirracistas.Faculdade Patos de Minas2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A910.22289/2446-922X.V6N1A9Psicologia e Saúde em debate; Vol. 6 No. 1 (2020); 119-135Psicologia e Saúde em debate; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 119-135Psicologia e Saúde em debate; v. 6 n. 1 (2020); 119-1352446-922X10.22289/2446-922X.V6N1reponame:Psicologia e Saúde em Debateinstname:Faculdade Patos de Minas (FPM)instacron:FPMporhttps://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A9/417Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Nádia Raquel Dutra de Morais Barboza de Melo, Elias Magalhães-Neto, Anibal Monteiro2023-08-01T03:31:32Zoai:ojs2.psicodebate.dpgpsifpm.com.br:article/654Revistahttp://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodicoPRIhttps://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/oaieditor@dpgpsifpm.com.br2446-922X2446-922Xopendoar:2023-08-01T03:31:32Psicologia e Saúde em Debate - Faculdade Patos de Minas (FPM)false
dc.title.none.fl_str_mv EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
O PAPEL DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO COMBATE À DISCRIMINAÇÃO RACIAL NA ESCOLA COM A PARCERIA DO PSICÓLOGO
THE ROLE OF PHYSICAL EDUCATION IN COMBATING RACIAL DISCRIMINATION AT SCHOOL WITH THE PSYCHOLOGIST PARTNERSHIP
title EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
spellingShingle EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
Mourão, Nádia Raquel Dutra de Morais
Interdisciplinariedad
prejuicio
Estudiante
Bullying
Interdisciplinarity
Prejudice
Student
Bullying
Interdisciplinaridade
Preconceito
Aluno
Bullying
title_short EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
title_full EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
title_fullStr EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
title_full_unstemmed EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
title_sort EL PAPEL DE LA EDUCACIÓN FÍSICA PARA COMBATIR LA DISCRIMINACIÓN RACIAL EN LA ESCUELA CON LA ASOCIACIÓN DEL PSICÓLOGO
author Mourão, Nádia Raquel Dutra de Morais
author_facet Mourão, Nádia Raquel Dutra de Morais
Barboza de Melo, Elias
Magalhães-Neto, Anibal Monteiro
author_role author
author2 Barboza de Melo, Elias
Magalhães-Neto, Anibal Monteiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão, Nádia Raquel Dutra de Morais
Barboza de Melo, Elias
Magalhães-Neto, Anibal Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinariedad
prejuicio
Estudiante
Bullying
Interdisciplinarity
Prejudice
Student
Bullying
Interdisciplinaridade
Preconceito
Aluno
Bullying
topic Interdisciplinariedad
prejuicio
Estudiante
Bullying
Interdisciplinarity
Prejudice
Student
Bullying
Interdisciplinaridade
Preconceito
Aluno
Bullying
description The main theme of this article is the role of Physical Education as one of the possible instruments to be used in tackling racial discrimination in the school environment. For this, we conducted a bibliographic research and through such readings and research, we found ways to reinforce our theme, as well as identifying aspects that provide a reflection on the discriminatory process, its possible psychological consequences and some strategies to minimize it. As an illustration, we present an example that occurred in the municipality in which we operate, describing the trajectory of a black elementary school student who became a professional athlete. Our objective was to demonstrate that the practice of sport, through Physical Education and psychological assistance, presents itself as possible ways to be used by the school and by society to discuss discrimination in the school environment, which can also be a form of valorization discriminated student. The results of the research point out that Physical Education and the psychologist's partnership can be valuable instruments in the fight against racial discrimination, when directed to actions that generate reflections and taking anti-racist attitudes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A9
10.22289/2446-922X.V6N1A9
url https://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A9
identifier_str_mv 10.22289/2446-922X.V6N1A9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/V6N1A9/417
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Psicologia e Saúde em debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade Patos de Minas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade Patos de Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia e Saúde em debate; Vol. 6 No. 1 (2020); 119-135
Psicologia e Saúde em debate; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 119-135
Psicologia e Saúde em debate; v. 6 n. 1 (2020); 119-135
2446-922X
10.22289/2446-922X.V6N1
reponame:Psicologia e Saúde em Debate
instname:Faculdade Patos de Minas (FPM)
instacron:FPM
instname_str Faculdade Patos de Minas (FPM)
instacron_str FPM
institution FPM
reponame_str Psicologia e Saúde em Debate
collection Psicologia e Saúde em Debate
repository.name.fl_str_mv Psicologia e Saúde em Debate - Faculdade Patos de Minas (FPM)
repository.mail.fl_str_mv editor@dpgpsifpm.com.br
_version_ 1797042464917291008