O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas

Bibliographic Details
Main Author: Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Publication Date: 2010
Other Authors: Costa, Lorenna Silva Oliveira, Lima-Ribeiro, Matheus de Souza, Benite, Anna Maria Canavarro
Format: Article
Language: por
Source: Revista Didática Sistêmica
Download full: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300
Summary: The education and the teaching of science, is a product of complex inter-relationships between society, economy and politics, so that the context in which the country is decisive influence on the paths of educational policies. Since the launching the satellite Sputinik in 1957, from the Soviet Union, started up a new methodology to teach science, with emphasis on the training of future scientists. The characteristics of the teaching of science were wavering in each season, until we reach the twenty-first century with the intention of forming literate citizens from a scientific, well aware of relations between science, technology and society (CTS). Thus, we understand that the teaching of science has evolved considerably with today's attempt to develop responsible citizenship that can deal with science and technology.
id FURG-12_9ea9dc0d2a1ece0bec602ccec8303f24
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1300
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneasReformas educacionais. Didática. Ensino de ciências.The education and the teaching of science, is a product of complex inter-relationships between society, economy and politics, so that the context in which the country is decisive influence on the paths of educational policies. Since the launching the satellite Sputinik in 1957, from the Soviet Union, started up a new methodology to teach science, with emphasis on the training of future scientists. The characteristics of the teaching of science were wavering in each season, until we reach the twenty-first century with the intention of forming literate citizens from a scientific, well aware of relations between science, technology and society (CTS). Thus, we understand that the teaching of science has evolved considerably with today's attempt to develop responsible citizenship that can deal with science and technology.A educação, assim como o ensino de ciências, é produto de inter-relações complexas entre a sociedade, economia e política, de modo que o contexto pelo qual o país passa influencia decisivamente nos caminhos das políticas educacionais. A partir do lançamento do satélite Sputinik, em 1957, pela União Soviética, iniciou-se uma nova metodologia de se ensinar ciências, com ênfase na futura formação de cientistas. As características do ensino de ciências foram oscilando em cada época, até chegarmos ao século XXI com a intenção de formar cidadãos alfabetizados do ponto de vista cientifico, conhecedor das relações entre ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Assim, percebemos que o ensino de ciências evoluiu muito, havendo hoje tentativa de desenvolver uma cidadania responsável que possa lidar com ciência e tecnologia.Lepidus2010-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 153-1611809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300/580Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessVilela-Ribeiro, Eveline BorgesCosta, Lorenna Silva OliveiraLima-Ribeiro, Matheus de SouzaBenite, Anna Maria Canavarro2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1300Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
title O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
spellingShingle O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Reformas educacionais. Didática. Ensino de ciências.
title_short O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
title_full O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
title_fullStr O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
title_full_unstemmed O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
title_sort O ensino de ciências no contexto das transformações contemporâneas
author Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
author_facet Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Costa, Lorenna Silva Oliveira
Lima-Ribeiro, Matheus de Souza
Benite, Anna Maria Canavarro
author_role author
author2 Costa, Lorenna Silva Oliveira
Lima-Ribeiro, Matheus de Souza
Benite, Anna Maria Canavarro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Costa, Lorenna Silva Oliveira
Lima-Ribeiro, Matheus de Souza
Benite, Anna Maria Canavarro
dc.subject.por.fl_str_mv Reformas educacionais. Didática. Ensino de ciências.
topic Reformas educacionais. Didática. Ensino de ciências.
description The education and the teaching of science, is a product of complex inter-relationships between society, economy and politics, so that the context in which the country is decisive influence on the paths of educational policies. Since the launching the satellite Sputinik in 1957, from the Soviet Union, started up a new methodology to teach science, with emphasis on the training of future scientists. The characteristics of the teaching of science were wavering in each season, until we reach the twenty-first century with the intention of forming literate citizens from a scientific, well aware of relations between science, technology and society (CTS). Thus, we understand that the teaching of science has evolved considerably with today's attempt to develop responsible citizenship that can deal with science and technology.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1300/580
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 153-161
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939498926080