REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Dannieli Dias
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bittencourt, Luana Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164
Resumo: The research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education.
id IFMT_25ce78c984b7da47538c05bc48b97e3b
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/164
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIODREFLEXIONES SOBRE EL USO DE LAS TIC'S EN LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN LA REGIÓN NORTE EN PERÍODO DE PANDEMIAREFLEXÕES SOBRE A UTILIZAÇÃO DAS TIC’S NO ENSINO DE CIÊNCIAS NA REGIÃO NORTE EM PERÍODO DE PANDEMIACiênciasTecnologiaFerramentas DigitaisSciencesTechnologyDigital ToolsCienciasTecnologíaHerramientas digitalesThe research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education.La investigación se desarrolló con el objetivo de reflexionar sobre el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en tiempos de Pandemia, así como mostrar cuáles son las más utilizadas, sus ventajas y desventajas para la enseñanza, con enfoque en el área de ciencias. El trabajo consistió en un análisis bibliográfico, de carácter cualitativo y cuantitativo, la búsqueda se realizó a través de artículos, revistas, monografías, disertaciones disponibles en formato online, cuyos parámetros de búsqueda fueron: “Herramientas digitales en la enseñanza de las ciencias”; “Enseñanza de Ciencias a Distancia”; “Enseñanza a distancia y pandemia” y “Las TIC como metodología de enseñanza”, luego se analizaron y organizaron los resultados obtenidos para dar respuesta a las preguntas de investigación. La plataforma Google Classroom fue la más citada en los artículos, así como los beneficios de su implementación, que destacaron las barreras encontradas para su uso en metodologías activas en educación.A pesquisa foi desenvolvida com objetivo de refletir sobre o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação em tempos de Pandemia, bem como evidenciar quais as mais utilizadas, suas vantagens e desvantagens para o ensino, com foco na área de ciências. O trabalho consistiu em uma análise bibliográfica, de caráter qualitativo e quantitativo, a busca ocorreu por meio de artigos, revistas, monografias, dissertações disponíveis no formato on-line, cujo os parâmetros de busca foram: “Ferramentas Digitais no Ensino de Ciências”; “Ensino Remoto de Ciências”; “Ensino remoto e pandemia” e “TIC’s como metodologia de ensino”, em seguida, os resultados obtidos foram analisados e organizados para responder aos questionamentos da pesquisa. A plataforma Google Classroom foi a mais citada nos artigos, bem como os benefícios da implementação, os quais sobressaíram-se as barreiras encontradas para uso em metodologias ativas na educação.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16410.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23019Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164/156Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Dannieli DiasBittencourt, Luana Silva2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/164Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
REFLEXIONES SOBRE EL USO DE LAS TIC'S EN LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN LA REGIÓN NORTE EN PERÍODO DE PANDEMIA
REFLEXÕES SOBRE A UTILIZAÇÃO DAS TIC’S NO ENSINO DE CIÊNCIAS NA REGIÃO NORTE EM PERÍODO DE PANDEMIA
title REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
spellingShingle REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
Lima, Dannieli Dias
Ciências
Tecnologia
Ferramentas Digitais
Sciences
Technology
Digital Tools
Ciencias
Tecnología
Herramientas digitales
title_short REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
title_full REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
title_fullStr REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
title_sort REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
author Lima, Dannieli Dias
author_facet Lima, Dannieli Dias
Bittencourt, Luana Silva
author_role author
author2 Bittencourt, Luana Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Dannieli Dias
Bittencourt, Luana Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências
Tecnologia
Ferramentas Digitais
Sciences
Technology
Digital Tools
Ciencias
Tecnología
Herramientas digitales
topic Ciências
Tecnologia
Ferramentas Digitais
Sciences
Technology
Digital Tools
Ciencias
Tecnología
Herramientas digitales
description The research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164/156
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23019
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23019
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23019
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939671371776