REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164 |
Resumo: | The research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education. |
id |
IFMT_25ce78c984b7da47538c05bc48b97e3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/164 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIODREFLEXIONES SOBRE EL USO DE LAS TIC'S EN LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN LA REGIÓN NORTE EN PERÍODO DE PANDEMIAREFLEXÕES SOBRE A UTILIZAÇÃO DAS TIC’S NO ENSINO DE CIÊNCIAS NA REGIÃO NORTE EM PERÍODO DE PANDEMIACiênciasTecnologiaFerramentas DigitaisSciencesTechnologyDigital ToolsCienciasTecnologíaHerramientas digitalesThe research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education.La investigación se desarrolló con el objetivo de reflexionar sobre el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en tiempos de Pandemia, así como mostrar cuáles son las más utilizadas, sus ventajas y desventajas para la enseñanza, con enfoque en el área de ciencias. El trabajo consistió en un análisis bibliográfico, de carácter cualitativo y cuantitativo, la búsqueda se realizó a través de artículos, revistas, monografías, disertaciones disponibles en formato online, cuyos parámetros de búsqueda fueron: “Herramientas digitales en la enseñanza de las ciencias”; “Enseñanza de Ciencias a Distancia”; “Enseñanza a distancia y pandemia” y “Las TIC como metodología de enseñanza”, luego se analizaron y organizaron los resultados obtenidos para dar respuesta a las preguntas de investigación. La plataforma Google Classroom fue la más citada en los artículos, así como los beneficios de su implementación, que destacaron las barreras encontradas para su uso en metodologías activas en educación.A pesquisa foi desenvolvida com objetivo de refletir sobre o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação em tempos de Pandemia, bem como evidenciar quais as mais utilizadas, suas vantagens e desvantagens para o ensino, com foco na área de ciências. O trabalho consistiu em uma análise bibliográfica, de caráter qualitativo e quantitativo, a busca ocorreu por meio de artigos, revistas, monografias, dissertações disponíveis no formato on-line, cujo os parâmetros de busca foram: “Ferramentas Digitais no Ensino de Ciências”; “Ensino Remoto de Ciências”; “Ensino remoto e pandemia” e “TIC’s como metodologia de ensino”, em seguida, os resultados obtidos foram analisados e organizados para responder aos questionamentos da pesquisa. A plataforma Google Classroom foi a mais citada nos artigos, bem como os benefícios da implementação, os quais sobressaíram-se as barreiras encontradas para uso em metodologias ativas na educação.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16410.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23019Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164/156Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Dannieli DiasBittencourt, Luana Silva2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/164Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD REFLEXIONES SOBRE EL USO DE LAS TIC'S EN LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN LA REGIÓN NORTE EN PERÍODO DE PANDEMIA REFLEXÕES SOBRE A UTILIZAÇÃO DAS TIC’S NO ENSINO DE CIÊNCIAS NA REGIÃO NORTE EM PERÍODO DE PANDEMIA |
title |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
spellingShingle |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD Lima, Dannieli Dias Ciências Tecnologia Ferramentas Digitais Sciences Technology Digital Tools Ciencias Tecnología Herramientas digitales |
title_short |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
title_full |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
title_fullStr |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
title_full_unstemmed |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
title_sort |
REFLECTIONS ON THE USE OF ICT'S IN SCIENCE TEACHING IN THE NORTH REGION IN A PANDEMIC PERIOD |
author |
Lima, Dannieli Dias |
author_facet |
Lima, Dannieli Dias Bittencourt, Luana Silva |
author_role |
author |
author2 |
Bittencourt, Luana Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Dannieli Dias Bittencourt, Luana Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências Tecnologia Ferramentas Digitais Sciences Technology Digital Tools Ciencias Tecnología Herramientas digitales |
topic |
Ciências Tecnologia Ferramentas Digitais Sciences Technology Digital Tools Ciencias Tecnología Herramientas digitales |
description |
The research was developed with the objective of reflecting on the use of Information and Communication Technologies in times of a Pandemic, as well as showing which are the most used, their advantages and disadvantages for teaching, with a focus on the science area. The work consisted of a bibliographical analysis, of a qualitative and quantitative nature, the search took place through articles, magazines, monographs, dissertations available in online format, whose search parameters were: “Digital Tools in Science Teaching”; “Remote Science Teaching”; “Remote teaching and pandemic” and “ICTs as a teaching methodology”, then the results obtained were analyzed and organized to answer the research questions. The Google Classroom platform was the most cited in the articles, as well as the benefits of implementation, which highlighted the barriers found for use in active methodologies in education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23019.id1702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/164/156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23019 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23019 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23019 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939671371776 |