THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maris Wolff da Silva, Stella
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rosa Chitolina, Maria, Rocha Neto, Ivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/592
Resumo: The article intends to analyze the creation, institutionalization and expansion of the Brazilian post-graduate course after the promulgation of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) and the reform of higher education. It will also discuss the efforts that the Higher Education Institutions (IES) have been making in the pursuit of their academic internationalization. During the research, publications related to LDB, University Reform and internationalization of the Brazilian post-graduate program were collected with the following selection phases: 1- Randomized work on the Internet to identify scientific information in the area of education; 2 - Crossing of keywords, for example: university reform; internationalization of higher education; internationalization and globalization; 3- Identification of scientific journals whose content enunciated the internationalization of the stricto sensu Brazilian post-graduation. The research proposal, after the selection of the publications, was to compile and give them cohesion in the effort to qualify the graduate before the current era.
id IFMT_66c81135ed33154ba53d2855ca6938c4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/592
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATIONO PAPEL DA INTERNACIONALIZAÇÃO ACADÊMICA NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRAEducaçãoInternacionalizaçãoPósgraduação brasileiraEducationInternationalizationBrazilian PostgraduationThe article intends to analyze the creation, institutionalization and expansion of the Brazilian post-graduate course after the promulgation of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) and the reform of higher education. It will also discuss the efforts that the Higher Education Institutions (IES) have been making in the pursuit of their academic internationalization. During the research, publications related to LDB, University Reform and internationalization of the Brazilian post-graduate program were collected with the following selection phases: 1- Randomized work on the Internet to identify scientific information in the area of education; 2 - Crossing of keywords, for example: university reform; internationalization of higher education; internationalization and globalization; 3- Identification of scientific journals whose content enunciated the internationalization of the stricto sensu Brazilian post-graduation. The research proposal, after the selection of the publications, was to compile and give them cohesion in the effort to qualify the graduate before the current era.O artigo pretende analisar a criação, institucionalização e expansão da pós-graduação brasileira a partir da promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) e da reforma do ensino superior. Igualmente, discorrerá a respeito dos esforços que as Instituições de Ensino Superior (IES) têm envidado na busca de sua internacionalização acadêmica. Durante a pesquisa, foram levantadas publicações referentes à LDB, Reforma Universitária, e internacionalização da pós-graduação brasileira com as seguintes fases de seleção: 1- Trabalho aleatório na internet para a identificação de informações científicas da área da educação; 2- Cruzamento de palavras-chave, por exemplo, reforma universitária; internacionalização da educação superior; internacionalização e globalização; 3- Identificação de periódicos científicos cujo conteúdo enunciasse a internacionalização da pós-graduação stricto sensu brasileira. A proposta da pesquisa, após a seleção das publicações, foi a de compilar e dar-lhes coesão no empenho de qualificar a pós-graduação diante da era atual.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/59210.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p781-797.id279Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-797Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-797Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-7972526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/592/580Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaris Wolff da Silva, StellaRosa Chitolina, MariaRocha Neto, Ivan2023-06-08T00:55:45Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/592Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:55:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
O PAPEL DA INTERNACIONALIZAÇÃO ACADÊMICA NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA
title THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
spellingShingle THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
Maris Wolff da Silva, Stella
Educação
Internacionalização
Pósgraduação brasileira
Education
Internationalization
Brazilian Postgraduation
title_short THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
title_full THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
title_fullStr THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
title_full_unstemmed THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
title_sort THE ROLE OF ACADEMIC INTERNATIONALIZATION IN THE BRAZILIAN POST-GRADUATION
author Maris Wolff da Silva, Stella
author_facet Maris Wolff da Silva, Stella
Rosa Chitolina, Maria
Rocha Neto, Ivan
author_role author
author2 Rosa Chitolina, Maria
Rocha Neto, Ivan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maris Wolff da Silva, Stella
Rosa Chitolina, Maria
Rocha Neto, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Internacionalização
Pósgraduação brasileira
Education
Internationalization
Brazilian Postgraduation
topic Educação
Internacionalização
Pósgraduação brasileira
Education
Internationalization
Brazilian Postgraduation
description The article intends to analyze the creation, institutionalization and expansion of the Brazilian post-graduate course after the promulgation of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) and the reform of higher education. It will also discuss the efforts that the Higher Education Institutions (IES) have been making in the pursuit of their academic internationalization. During the research, publications related to LDB, University Reform and internationalization of the Brazilian post-graduate program were collected with the following selection phases: 1- Randomized work on the Internet to identify scientific information in the area of education; 2 - Crossing of keywords, for example: university reform; internationalization of higher education; internationalization and globalization; 3- Identification of scientific journals whose content enunciated the internationalization of the stricto sensu Brazilian post-graduation. The research proposal, after the selection of the publications, was to compile and give them cohesion in the effort to qualify the graduate before the current era.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/592
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p781-797.id279
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/592
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p781-797.id279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/592/580
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-797
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-797
Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 781-797
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944593387520