STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/448 |
Resumo: | This paper presents and discusses the results obtained from the development of a didactic proposal with students from 3rd grade of high school, at a public school from Rio Grande do Sul, which aimed to identify possible influence of the methodology Problem Solving in teaching and learning processes of school content, mediated by the theme “Drugs”. The choice of subject is part of a preliminary survey about themes with social relevance to be discussed at school. The data obtained - responses to questionnaires and systematization products - were analyzed using the Likert Scale. From this research, were evidenced the potentialities of Problem Solving, such as the development of new cognitive skills for the formulation of strategies, critical reflection, exposition of arguments, among other skills already developed by the students. |
id |
IFMT_765016ad0ba886b3f4a15bd3d7f23676 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/448 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSESIMPRESSÕES DE ESTUDANTES SOBRE O TRABALHO COM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E TEMÁTICAS EM AULAS DE QUÍMICATemáticasResolução de ProblemasEducação BásicaThematicProblem solvingBasic educationThis paper presents and discusses the results obtained from the development of a didactic proposal with students from 3rd grade of high school, at a public school from Rio Grande do Sul, which aimed to identify possible influence of the methodology Problem Solving in teaching and learning processes of school content, mediated by the theme “Drugs”. The choice of subject is part of a preliminary survey about themes with social relevance to be discussed at school. The data obtained - responses to questionnaires and systematization products - were analyzed using the Likert Scale. From this research, were evidenced the potentialities of Problem Solving, such as the development of new cognitive skills for the formulation of strategies, critical reflection, exposition of arguments, among other skills already developed by the students.Este trabalho apresenta e discute os resultados obtidos a partir da implementação de uma proposta didática desenvolvida com estudantes do 3° Ano do Ensino Médio de uma escola da rede pública do Estado do Rio Grande do Sul, que objetivou identificar a possível influência da metodologia de Resolução de Problemas nos processos de ensino e de aprendizagem de conteúdos escolares, mediada pela temática “Drogas”. A escolha do assunto faz parte de um levantamento preliminar sobre temas com relevância social para serem tralhados no ambiente escolar. Os dados produzidos – respostas a questionários e produtos das sistematizações – foram analisados por meio da Escala de Likert. A partir desta pesquisa, evidenciou-se as potencialidades do uso da Resolução de Problemas a partir da temática proposta, tais como o desenvolvimento de habilidades cognitivas para elaboração de estratégias, reflexão crítica, exposição de argumentação, entre outras competências desenvolvidas pelos estudantes.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/44810.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1057-1075.id718Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-1075Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-1075Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-10752526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/448/439Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Silva, Édila RosaneJappe Goi, Mara Elisangela2023-06-04T00:43:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/448Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES IMPRESSÕES DE ESTUDANTES SOBRE O TRABALHO COM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E TEMÁTICAS EM AULAS DE QUÍMICA |
title |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
spellingShingle |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES Alves da Silva, Édila Rosane Temáticas Resolução de Problemas Educação Básica Thematic Problem solving Basic education |
title_short |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
title_full |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
title_fullStr |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
title_full_unstemmed |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
title_sort |
STUDENTS 'IMPRESSIONS ABOUT WORK WITH PROBLEM SOLVING AND THEMATIC IN CHEMISTRY CLASSES |
author |
Alves da Silva, Édila Rosane |
author_facet |
Alves da Silva, Édila Rosane Jappe Goi, Mara Elisangela |
author_role |
author |
author2 |
Jappe Goi, Mara Elisangela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves da Silva, Édila Rosane Jappe Goi, Mara Elisangela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Temáticas Resolução de Problemas Educação Básica Thematic Problem solving Basic education |
topic |
Temáticas Resolução de Problemas Educação Básica Thematic Problem solving Basic education |
description |
This paper presents and discusses the results obtained from the development of a didactic proposal with students from 3rd grade of high school, at a public school from Rio Grande do Sul, which aimed to identify possible influence of the methodology Problem Solving in teaching and learning processes of school content, mediated by the theme “Drugs”. The choice of subject is part of a preliminary survey about themes with social relevance to be discussed at school. The data obtained - responses to questionnaires and systematization products - were analyzed using the Likert Scale. From this research, were evidenced the potentialities of Problem Solving, such as the development of new cognitive skills for the formulation of strategies, critical reflection, exposition of arguments, among other skills already developed by the students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/448 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1057-1075.id718 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/448 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1057-1075.id718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/448/439 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-1075 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-1075 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1057-1075 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943787032576 |