The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social |
Texto Completo: | http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801 |
Resumo: | Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education. |
id |
PROCESSUS1_724818b53f2da4356a0b00dde51a3410 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.processus.com.br:article/801 |
network_acronym_str |
PROCESSUS1 |
network_name_str |
Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social |
repository_id_str |
|
spelling |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusionA questão universitária no Brasil e o desafio da inclusão social Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade.Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education.O ensino superior no Brasil tem como desafio, a inclusão social de alunos oriundos de camadas sociais carentes. A inserção desses alunos no meio universitário precisa considerar a autonomia do ensino superior, bem como a escolaridade deficiente dessas camadas sociais. Além disso, há ainda a insuficiência de recursos financeiros, por parte desses alunos, que precisa ser contornada para que a inclusão social se estabeleça. Não se pode esquecer do Ensino à Distância, que favoreceu um maior número de matrículas de estudantes pobres, uma vez que as disciplinas ofertadas nessa modalidade são menos onerosas que as disciplinas presenciais. As políticas públicas de ações afirmativas definitivamente contribuíram para a inclusão social no ensino superior brasileiro.Centro Universitário Processus (UniProcessus)2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/80110.5281/zenodo.7163765ark:/69772/ppds.v4i7.801Processus Journal of Public Policy and Social Development; Vol. 4 No. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38Revista Processus de Políticas Públicas y Desarrollo Social; Vol. 4 Núm. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; v. 4 n. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-382675-0236ark:/69772/ppds.v4i6reponame:Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Socialinstname:Faculdade Processus (DF)instacron:PROCESSUS1porhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801/833http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Samuel Costa daSilva, Mônica Gontijo da2022-10-08T16:13:21Zoai:ojs2.periodicos.processus.com.br:article/801Revistahttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/indexPRIhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/oaidanilocosta@institutoprocessus.com.br||jonas.goncalves@institutoprocessus.com.br||2675-02362675-0236opendoar:2022-10-08T16:13:21Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social - Faculdade Processus (DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion A questão universitária no Brasil e o desafio da inclusão social |
title |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
spellingShingle |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion Silva, Samuel Costa da Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade. Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling. |
title_short |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
title_full |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
title_fullStr |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
title_full_unstemmed |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
title_sort |
The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion |
author |
Silva, Samuel Costa da |
author_facet |
Silva, Samuel Costa da Silva, Mônica Gontijo da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Mônica Gontijo da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Samuel Costa da Silva, Mônica Gontijo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade. Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling. |
topic |
Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade. Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling. |
description |
Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801 10.5281/zenodo.7163765 ark:/69772/ppds.v4i7.801 |
url |
http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.7163765 ark:/69772/ppds.v4i7.801 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801/833 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Processus (UniProcessus) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Processus (UniProcessus) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Processus Journal of Public Policy and Social Development; Vol. 4 No. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38 Revista Processus de Políticas Públicas y Desarrollo Social; Vol. 4 Núm. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38 Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; v. 4 n. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38 2675-0236 ark:/69772/ppds.v4i6 reponame:Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social instname:Faculdade Processus (DF) instacron:PROCESSUS1 |
instname_str |
Faculdade Processus (DF) |
instacron_str |
PROCESSUS1 |
institution |
PROCESSUS1 |
reponame_str |
Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social |
collection |
Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social - Faculdade Processus (DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
danilocosta@institutoprocessus.com.br||jonas.goncalves@institutoprocessus.com.br|| |
_version_ |
1797068740436688896 |