The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Samuel Costa da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Mônica Gontijo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social
Texto Completo: http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801
Resumo: Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education.
id PROCESSUS1_724818b53f2da4356a0b00dde51a3410
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.processus.com.br:article/801
network_acronym_str PROCESSUS1
network_name_str Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social
repository_id_str
spelling The university issue in Brazil and the challenge of social inclusionA questão universitária no Brasil e o desafio da inclusão social Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade.Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education.O ensino superior no Brasil tem como desafio, a inclusão social de alunos oriundos de camadas sociais carentes. A inserção desses alunos no meio universitário precisa considerar a autonomia do ensino superior, bem como a escolaridade deficiente dessas camadas sociais. Além disso, há ainda a insuficiência de recursos financeiros, por parte desses alunos, que precisa ser contornada para que a inclusão social se estabeleça. Não se pode esquecer do Ensino à Distância, que favoreceu um maior número de matrículas de estudantes pobres, uma vez que as disciplinas ofertadas nessa modalidade são menos onerosas que as disciplinas presenciais. As políticas públicas de ações afirmativas definitivamente contribuíram para a inclusão social no ensino superior brasileiro.Centro Universitário Processus (UniProcessus)2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/80110.5281/zenodo.7163765ark:/69772/ppds.v4i7.801Processus Journal of Public Policy and Social Development; Vol. 4 No. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38Revista Processus de Políticas Públicas y Desarrollo Social; Vol. 4 Núm. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; v. 4 n. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-382675-0236ark:/69772/ppds.v4i6reponame:Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Socialinstname:Faculdade Processus (DF)instacron:PROCESSUS1porhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801/833http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Samuel Costa daSilva, Mônica Gontijo da2022-10-08T16:13:21Zoai:ojs2.periodicos.processus.com.br:article/801Revistahttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/indexPRIhttp://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/oaidanilocosta@institutoprocessus.com.br||jonas.goncalves@institutoprocessus.com.br||2675-02362675-0236opendoar:2022-10-08T16:13:21Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social - Faculdade Processus (DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
A questão universitária no Brasil e o desafio da inclusão social
title The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
spellingShingle The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
Silva, Samuel Costa da
Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade.
Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.
title_short The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
title_full The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
title_fullStr The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
title_full_unstemmed The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
title_sort The university issue in Brazil and the challenge of social inclusion
author Silva, Samuel Costa da
author_facet Silva, Samuel Costa da
Silva, Mônica Gontijo da
author_role author
author2 Silva, Mônica Gontijo da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Samuel Costa da
Silva, Mônica Gontijo da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade.
Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.
topic Ensino superior. Inclusão social. Ações afirmativas. Escolaridade.
Higher education. Social inclusion. Affirmative action. Schooling.
description Higher education in Brazil has as a challenge the social inclusion of students from underprivileged social strata. The insertion of these students in the university environment needs to consider the autonomy of higher education, as well as the deficient schooling of these social strata. In addition, there is still a lack of financial resources on the part of these students which needs to be circumvented so that social inclusion can be established. One cannot overlook Distance Learning, which favored a greater number of enrollments of poor students, since the subjects offered in this modality are less expensive than the face-to-face subjects. Public affirmative action policies have definitely contributed to social inclusion in Brazilian higher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801
10.5281/zenodo.7163765
ark:/69772/ppds.v4i7.801
url http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.7163765
ark:/69772/ppds.v4i7.801
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/801/833
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Processus (UniProcessus)
publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Processus (UniProcessus)
dc.source.none.fl_str_mv Processus Journal of Public Policy and Social Development; Vol. 4 No. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38
Revista Processus de Políticas Públicas y Desarrollo Social; Vol. 4 Núm. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38
Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; v. 4 n. 7 (2022): Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Social; 26-38
2675-0236
ark:/69772/ppds.v4i6
reponame:Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social
instname:Faculdade Processus (DF)
instacron:PROCESSUS1
instname_str Faculdade Processus (DF)
instacron_str PROCESSUS1
institution PROCESSUS1
reponame_str Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social
collection Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social
repository.name.fl_str_mv Revista Processus de políticas Públicas e Desenvolvimento Social - Faculdade Processus (DF)
repository.mail.fl_str_mv danilocosta@institutoprocessus.com.br||jonas.goncalves@institutoprocessus.com.br||
_version_ 1797068740436688896