The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511 |
Resumo: | This paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation. |
id |
PUC_MINS-6_07100e150e6ed40b8bfb580b1a441dc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22511 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-6 |
network_name_str |
Revista Scripta |
repository_id_str |
|
spelling |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooksO gênero canção nos livros didáticos de literatura e língua portuguesaTeachingTextbooksLiteratureGenreSongEnsino.Livro didáticoLiteraturaGênero textualCançãoThis paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation.Este artigo se insere na discussão sobre o ensino de língua e literatura, tendo em vista que visa a discutir o papel do gênero canção na sala de aula e analisar coleções didáticas disponíveis no mercado contemporâneo brasileiro. Ademais, e a partir disso, ensaiamos propor percursos possíveis com a canção em situações de ensino-aprendizagem, sobretudo no ensino médio. Nosso objetivo alinha-se, pois, tanto às diretrizes e às pesquisas que hoje balizam o ensino de língua portuguesa e literatura, considerando-se o enfoque no ensino a partir dos gêneros textuais e da formatação estética dos textos, quanto a um lugar sociocultural que a canção ocupa em nosso país, sendo um gênero importante para a formação da identidade nacional.PUC Minas2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2251110.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203Scripta; Vol 24 No 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203Scripta; v. 24 n. 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-2032358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511/16837Copyright (c) 2020 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Sílvio Rodrigo de Moura2022-02-17T06:31:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22511Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:31:05Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks O gênero canção nos livros didáticos de literatura e língua portuguesa |
title |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
spellingShingle |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura Teaching Textbooks Literature Genre Song Ensino. Livro didático Literatura Gênero textual Canção |
title_short |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
title_full |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
title_fullStr |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
title_full_unstemmed |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
title_sort |
The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks |
author |
Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura |
author_facet |
Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Textbooks Literature Genre Song Ensino. Livro didático Literatura Gênero textual Canção |
topic |
Teaching Textbooks Literature Genre Song Ensino. Livro didático Literatura Gênero textual Canção |
description |
This paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511 10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511/16837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scripta; Vol 24 No 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203 Scripta; v. 24 n. 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203 2358-3428 1516-4039 reponame:Revista Scripta instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Revista Scripta |
collection |
Revista Scripta |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||cespuc@pucminas.br |
_version_ |
1798329531393638400 |