The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Scripta
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511
Resumo: This paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation.
id PUC_MINS-6_07100e150e6ed40b8bfb580b1a441dc6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22511
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooksO gênero canção nos livros didáticos de literatura e língua portuguesaTeachingTextbooksLiteratureGenreSongEnsino.Livro didáticoLiteraturaGênero textualCançãoThis paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation.Este artigo se insere na discussão sobre o ensino de língua e literatura, tendo em vista que visa a discutir o papel do gênero canção na sala de aula e analisar coleções didáticas disponíveis no mercado contemporâneo brasileiro. Ademais, e a partir disso, ensaiamos propor percursos possíveis com a canção em situações de ensino-aprendizagem, sobretudo no ensino médio. Nosso objetivo alinha-se, pois, tanto às diretrizes e às pesquisas que hoje balizam o ensino de língua portuguesa e literatura, considerando-se o enfoque no ensino a partir dos gêneros textuais e da formatação estética dos textos, quanto a um lugar sociocultural que a canção ocupa em nosso país, sendo um gênero importante para a formação da identidade nacional.PUC Minas2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2251110.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203Scripta; Vol 24 No 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203Scripta; v. 24 n. 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-2032358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511/16837Copyright (c) 2020 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Sílvio Rodrigo de Moura2022-02-17T06:31:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22511Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:31:05Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
O gênero canção nos livros didáticos de literatura e língua portuguesa
title The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
spellingShingle The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura
Teaching
Textbooks
Literature
Genre
Song
Ensino.
Livro didático
Literatura
Gênero textual
Canção
title_short The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
title_full The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
title_fullStr The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
title_full_unstemmed The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
title_sort The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks
author Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura
author_facet Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Sílvio Rodrigo de Moura
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Textbooks
Literature
Genre
Song
Ensino.
Livro didático
Literatura
Gênero textual
Canção
topic Teaching
Textbooks
Literature
Genre
Song
Ensino.
Livro didático
Literatura
Gênero textual
Canção
description This paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511
10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/22511/16837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 24 No 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203
Scripta; v. 24 n. 50 (2020): Linguística aplicada e Literatura: uma interface possível; 175-203
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329531393638400