The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casaqui, Vander
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032
Resumo: This work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship.
id PUC_RS-12_bce320974afa49c12776f4b838c0a2e2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36032
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspirationLos futuristas están llegando: El futurismo como fenómeno mediático, cultura emprendedora e inspiraciónOs futuristas estão chegando: O futurismo como fenômeno midiático, cultura empreendedora e inspiraçãoCommunicationEntrepreneurship cultureFuturism and inspirationComunicaciónCultura emprendedoraFuturismo e inspiraciónComunicaçãoCultura empreendedoraFuturismo e inspiraçãoThis work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship.Este trabajo tiene como tema el futurismo, comprendido como narrativa, en su dimensión comunicacional y mediática. En ese sentido, observamos las charlas llamadas TED Talks, como centro paradigmático de una cultura que une producción narrativa, cultura emprendedora y la intención de inspirar, de movilizar a las audiencias para una transformación. El objeto de análisis son las charlas de Juan Enriquez – un autodenominado futurista, de presencia constante en el escenario de TED Talks globales –, para comprender el problema: ¿Cómo se construye el futuro como discurso inspirador y cuáles son sus relaciones con la cultura emprendedora contemporánea? La perspectiva analítica es el análisis del discurso social, como la mirada a la materialidad del lenguaje en la construcción del lugar de habla y de las estrategias retóricas identificadas con el futurismo. El resultado de los análisis muestra una gran narrativa del futuro basada en la racionalidad emprendedora, en un llamado de la especie humana al emprendedurismo de sí mismo.Este trabalho tem como tema o futurismo, compreendido como narrativa, em sua dimensão comunicacional e midiática. Nesse sentido, observamos as palestras chamadas TED Talks, como centro paradigmático de uma cultura que une produção narrativa, cultura empreendedora e a intenção de inspirar, de mobilizar as audiências para uma transformação. O objeto de análise são as palestras de Juan Enriquez – um autodenominado futurista, de presença constante no palco dos TED Talks globais –, para compreender o problema: como o futuro é construído como discurso inspiracional e quais as suas relações com a cultura empreendedora contemporânea? A perspectiva analítica é a análise do discurso social, como olhar para a materialidade da linguagem na construção do lugar de fala e das estratégias retóricas identificadas com o futurismo. O resultado das análises evidencia uma grande narrativa de futuro baseada na racionalidade empreendedora, em uma convocação da espécie humana para oempreendedorismo de si.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3603210.15448/1980-3729.2020.1.36032Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36032Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36032Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e360321980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032/26457Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasaqui, Vander2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36032Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
Los futuristas están llegando: El futurismo como fenómeno mediático, cultura emprendedora e inspiración
Os futuristas estão chegando: O futurismo como fenômeno midiático, cultura empreendedora e inspiração
title The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
spellingShingle The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
Casaqui, Vander
Communication
Entrepreneurship culture
Futurism and inspiration
Comunicación
Cultura emprendedora
Futurismo e inspiración
Comunicação
Cultura empreendedora
Futurismo e inspiração
title_short The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
title_full The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
title_fullStr The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
title_full_unstemmed The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
title_sort The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
author Casaqui, Vander
author_facet Casaqui, Vander
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casaqui, Vander
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
Entrepreneurship culture
Futurism and inspiration
Comunicación
Cultura emprendedora
Futurismo e inspiración
Comunicação
Cultura empreendedora
Futurismo e inspiração
topic Communication
Entrepreneurship culture
Futurism and inspiration
Comunicación
Cultura emprendedora
Futurismo e inspiración
Comunicação
Cultura empreendedora
Futurismo e inspiração
description This work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032
10.15448/1980-3729.2020.1.36032
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2020.1.36032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032/26457
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36032
Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36032
Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e36032
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2020.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1752127667458539520