The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032 |
Resumo: | This work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship. |
id |
PUC_RS-12_bce320974afa49c12776f4b838c0a2e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36032 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspirationLos futuristas están llegando: El futurismo como fenómeno mediático, cultura emprendedora e inspiraciónOs futuristas estão chegando: O futurismo como fenômeno midiático, cultura empreendedora e inspiraçãoCommunicationEntrepreneurship cultureFuturism and inspirationComunicaciónCultura emprendedoraFuturismo e inspiraciónComunicaçãoCultura empreendedoraFuturismo e inspiraçãoThis work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship.Este trabajo tiene como tema el futurismo, comprendido como narrativa, en su dimensión comunicacional y mediática. En ese sentido, observamos las charlas llamadas TED Talks, como centro paradigmático de una cultura que une producción narrativa, cultura emprendedora y la intención de inspirar, de movilizar a las audiencias para una transformación. El objeto de análisis son las charlas de Juan Enriquez – un autodenominado futurista, de presencia constante en el escenario de TED Talks globales –, para comprender el problema: ¿Cómo se construye el futuro como discurso inspirador y cuáles son sus relaciones con la cultura emprendedora contemporánea? La perspectiva analítica es el análisis del discurso social, como la mirada a la materialidad del lenguaje en la construcción del lugar de habla y de las estrategias retóricas identificadas con el futurismo. El resultado de los análisis muestra una gran narrativa del futuro basada en la racionalidad emprendedora, en un llamado de la especie humana al emprendedurismo de sí mismo.Este trabalho tem como tema o futurismo, compreendido como narrativa, em sua dimensão comunicacional e midiática. Nesse sentido, observamos as palestras chamadas TED Talks, como centro paradigmático de uma cultura que une produção narrativa, cultura empreendedora e a intenção de inspirar, de mobilizar as audiências para uma transformação. O objeto de análise são as palestras de Juan Enriquez – um autodenominado futurista, de presença constante no palco dos TED Talks globais –, para compreender o problema: como o futuro é construído como discurso inspiracional e quais as suas relações com a cultura empreendedora contemporânea? A perspectiva analítica é a análise do discurso social, como olhar para a materialidade da linguagem na construção do lugar de fala e das estratégias retóricas identificadas com o futurismo. O resultado das análises evidencia uma grande narrativa de futuro baseada na racionalidade empreendedora, em uma convocação da espécie humana para oempreendedorismo de si.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3603210.15448/1980-3729.2020.1.36032Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36032Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36032Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e360321980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032/26457Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasaqui, Vander2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36032Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration Los futuristas están llegando: El futurismo como fenómeno mediático, cultura emprendedora e inspiración Os futuristas estão chegando: O futurismo como fenômeno midiático, cultura empreendedora e inspiração |
title |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
spellingShingle |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration Casaqui, Vander Communication Entrepreneurship culture Futurism and inspiration Comunicación Cultura emprendedora Futurismo e inspiración Comunicação Cultura empreendedora Futurismo e inspiração |
title_short |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
title_full |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
title_fullStr |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
title_full_unstemmed |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
title_sort |
The futurists are coming: Futurism as a media phenomenon, entrepreneurship culture and inspiration |
author |
Casaqui, Vander |
author_facet |
Casaqui, Vander |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casaqui, Vander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication Entrepreneurship culture Futurism and inspiration Comunicación Cultura emprendedora Futurismo e inspiración Comunicação Cultura empreendedora Futurismo e inspiração |
topic |
Communication Entrepreneurship culture Futurism and inspiration Comunicación Cultura emprendedora Futurismo e inspiración Comunicação Cultura empreendedora Futurismo e inspiração |
description |
This work has the theme of futurism, understood as narrative, in its communicational and mediatic dimension. In this sense, we observe the talks called TED Talks, as paradigmatic center of a culture that combines narrative production, entrepreneurial culture and the intention to inspire, to mobilize audiences for a transformation. The object of analysis is the lectures by Juan Enriquez – a self-proclaimed futurist, of constant presence on the stage of global TED Talks –, to understand the problem: how the future is construc TED as inspirational discourse and what are its relations with the contemporary entrepreneurial culture? The analytical perspective is the social discourse analysis, as a way to look at the materiality of language in the construction of the place of speech and the rhetorical strategies identified with futurism. The result of the analysis shows a great narrative of future based on entrepreneurial rationality, in a call of the human species to the self-entrepreneurship. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032 10.15448/1980-3729.2020.1.36032 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2020.1.36032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36032/26457 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36032 Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36032 Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e36032 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2020.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1752127667458539520 |