The tragic dimension of indianism: The sublime in Gonçalves Dias’ poetry
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Navegações (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/37067 |
Resumo: | This paper advances an aesthetic approach of brazilian romanticism. We have been demonstrating that the sublime is a fundamental component not only in the establishment of European romantic movements but also in the development of its manifestation in Brazil. With that in mind, this essay aims at analyzing Gonçalves Dias’ Indianism, with the intention to demonstrate that the poet exposed a more obscure facet of Brazilian Indianism, especially if compared to the work of José de Alencar, and, in order to do so, employed a wide range of key elements of the aesthetics of the sublime. |
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The tragic dimension of indianism: The sublime in Gonçalves Dias’ poetryA dimensão trágica do indianismo: O sublime na poesia de Gonçalves DiasSublimeRomanticismIndianismGonçalves DiasSublimeRomantismoIndianismoGonçalves Dias.This paper advances an aesthetic approach of brazilian romanticism. We have been demonstrating that the sublime is a fundamental component not only in the establishment of European romantic movements but also in the development of its manifestation in Brazil. With that in mind, this essay aims at analyzing Gonçalves Dias’ Indianism, with the intention to demonstrate that the poet exposed a more obscure facet of Brazilian Indianism, especially if compared to the work of José de Alencar, and, in order to do so, employed a wide range of key elements of the aesthetics of the sublime.Este artigo dá continuidade à nossa abordagem do Romantismo brasileiro segundo o viés da estética. Temos demonstrado que o sublime é um elemento crucial para a formação não apenas dos movimentos românticos europeus como também para a sua contraparte brasileira. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho é analisar o indianismo de Gonçalves Dias, com o fim de demonstrar que o poeta expôs uma faceta mais obscura do indianismo no Brasil, especialmente se compararmos com a obra de José de Alencar. Em nossa análise, buscaremos mostrar que, para tanto, o poeta fez um uso ostensivo de elementos comuns à estética do sublime.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/3706710.15448/1983-4276.2021.1.37067Navegações; Vol. 14 No. 1 (2021); e37067Navegações; v. 14 n. 1 (2021); e370671983-42761982-852710.15448/1983-4276.2021.1reponame:Navegações (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/37067/26819Copyright (c) 2021 Navegaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBellas, João Pedro2021-08-18T16:53:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37067Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoesPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/oai||revistanavegacoes@pucrs.br1983-42761982-8527opendoar:2021-08-18T16:53:47Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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