Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2010 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Letras de Hoje (Online) |
Download full: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539 |
Summary: | Based on Gilbert Dunrad´s conception of an imaginary culture, which studies how images are produced, transmitted, as well as how they are accept; this study seeks primarily to strengthen the idea of imaginary, in order to present the kind of pedagogy that best suit to the imaginary. In this sense, this pedagogy should, not only balance the two image schemes established by the theorist, but also, embrace a pedagogy of laziness, release repressed and leisure. |
id |
PUC_RS-19_c1ee566957585d9814ef18d62838f80b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6539 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginárioImaginárioGilbert DurandPedagogiaBased on Gilbert Dunrad´s conception of an imaginary culture, which studies how images are produced, transmitted, as well as how they are accept; this study seeks primarily to strengthen the idea of imaginary, in order to present the kind of pedagogy that best suit to the imaginary. In this sense, this pedagogy should, not only balance the two image schemes established by the theorist, but also, embrace a pedagogy of laziness, release repressed and leisure.A partir da concepção de uma cultura do imaginário estabelecida por Gilbert Durand, a qual consiste em estudar o modo como as imagens são produzidas e transmitidas e como ocorre a sua recepção, este estudo busca, primeiramente, aprofundar a ideia de imaginário para, em um segundo momento, apresentar o tipo de pedagogia que mais convém ao imaginário. Nesse sentido, essa pedagogia deve, além de equilibrar os dois regimes de imagem estabelecidos pelo teórico, abarcar uma pedagogia da preguiça, da libertação reprimida e dos lazeres.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539Letras de Hoje; Vol. 44 No. 4 (2009)Letras de Hoje; Vol. 44 Núm. 4 (2009)Letras de Hoje; v. 44 n. 4 (2009)1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539/4746Araújo, Alberto FilipeTeixeira, Maria Cecília Sanchezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T13:55:16Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6539Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T13:55:16Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
title |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
spellingShingle |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário Araújo, Alberto Filipe Imaginário Gilbert Durand Pedagogia |
title_short |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
title_full |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
title_fullStr |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
title_full_unstemmed |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
title_sort |
Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário |
author |
Araújo, Alberto Filipe |
author_facet |
Araújo, Alberto Filipe Teixeira, Maria Cecília Sanchez |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Maria Cecília Sanchez |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Alberto Filipe Teixeira, Maria Cecília Sanchez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imaginário Gilbert Durand Pedagogia |
topic |
Imaginário Gilbert Durand Pedagogia |
description |
Based on Gilbert Dunrad´s conception of an imaginary culture, which studies how images are produced, transmitted, as well as how they are accept; this study seeks primarily to strengthen the idea of imaginary, in order to present the kind of pedagogy that best suit to the imaginary. In this sense, this pedagogy should, not only balance the two image schemes established by the theorist, but also, embrace a pedagogy of laziness, release repressed and leisure. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6539/4746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 44 No. 4 (2009) Letras de Hoje; Vol. 44 Núm. 4 (2009) Letras de Hoje; v. 44 n. 4 (2009) 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128774396084225 |