Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleonice Elias da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12862
Resumo: This research aimed to analyze the film Rio, 40 Degrees (Nelson Pereira dos Santos, 1955) and the mobilization occurring between Brazilian intellectuals after censorship by the colonel and chief of police Geraldo Menezes Cortes. To study this mobilization we analyze texts published in the Brazilian press in the second half of 1955. The sources of this research correspond to the film and the press articles published in that period. An important guiding principle for reflection that we present are the questions raised by Marcelo Ridenti (2000, 2010) about the appreciation of the people in the Brazilian culture and the revolutionary brazilianness. We propose a new analytical bias to think the film as historical and aesthetic document, this bias concerns the aesthetic and ideological project of national-popular. In the case of mobilization that emerged after the censorship of the film, we stated that it gave discussions on film production in Brazil, touting the issues surrounding the early '50s Cinema Congress, the main one, the defense of national cinema. However, the proportions assumed by the mobilization in support of the release of the film, printed a new dynamic in discussions of the Cinema Congress
id PUC_SP-1_90132ba559e85d8d935f8add02c4ff98
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/12862
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Longhi, Carla Reishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797684Y0http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422483A0Silva, Cleonice Elias da2016-04-27T19:31:02Z2015-03-242015-02-27Silva, Cleonice Elias da. Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica. 2015. 193 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12862This research aimed to analyze the film Rio, 40 Degrees (Nelson Pereira dos Santos, 1955) and the mobilization occurring between Brazilian intellectuals after censorship by the colonel and chief of police Geraldo Menezes Cortes. To study this mobilization we analyze texts published in the Brazilian press in the second half of 1955. The sources of this research correspond to the film and the press articles published in that period. An important guiding principle for reflection that we present are the questions raised by Marcelo Ridenti (2000, 2010) about the appreciation of the people in the Brazilian culture and the revolutionary brazilianness. We propose a new analytical bias to think the film as historical and aesthetic document, this bias concerns the aesthetic and ideological project of national-popular. In the case of mobilization that emerged after the censorship of the film, we stated that it gave discussions on film production in Brazil, touting the issues surrounding the early '50s Cinema Congress, the main one, the defense of national cinema. However, the proportions assumed by the mobilization in support of the release of the film, printed a new dynamic in discussions of the Cinema CongressEsta pesquisa tem como objetivo analisar o filme Rio, 40 Graus (Nelson Pereira dos Santos, 1955) e a mobilização surgida entre os intelectuais brasileiros após a sua censura pelo coronel e chefe de polícia Geraldo Menezes Côrtes. Para estudar essa mobilização, analisaremos textos publicados na imprensa brasileira no decorrer do segundo semestre de 1955. As fontes desta pesquisa correspondem ao filme e aos textos da imprensa publicados no referido período. Um eixo norteador importe para a reflexão que apresentamos são as questões trazidas por Marcelo Ridenti (2000, 2010) sobre a valorização do povo na cultura brasileira e a brasilidade revolucionária. Proporemos um novo viés analítico para pensar o filme como documento histórico e estético. Esse viés diz respeito ao projeto estético e ideológico do nacional popular. Tratando-se da mobilização surgida após a censura do filme, afirmaremos que ela proporcionou discussões sobre a produção de filmes no Brasil, agenciando questões presentes nos congressos de cinema de inícios dos anos 50, sendo a principal delas a defesa do cinema nacional. Todavia, as proporções assumidas pela mobilização em defesa da liberação do filme imprimiram uma nova dinâmica nas discussões realizadas nos congressos de cinemaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25190/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaRio, 40 GrausCensuraMobilização nacional popularNeorrealismo40 DegreesCensorshipNational-popular mobilizationNeorealismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIARio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográficainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCleonice Elias da Silva.pdf.txtCleonice Elias da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain453811https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/3/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf.txtf015e7022d9e08f3e766d8e620fcb3b4MD53ORIGINALCleonice Elias da Silva.pdfapplication/pdf1450941https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/1/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf7db5ba4ea50f7f3c058645bcd8f288b1MD51THUMBNAILCleonice Elias da Silva.pdf.jpgCleonice Elias da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/2/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/128622022-04-28 08:43:36.944oai:repositorio.pucsp.br:handle/12862Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T11:43:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
title Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
spellingShingle Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
Silva, Cleonice Elias da
Rio, 40 Graus
Censura
Mobilização nacional popular
Neorrealismo
40 Degrees
Censorship
National-popular mobilization
Neorealism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
title_full Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
title_fullStr Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
title_full_unstemmed Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
title_sort Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica
author Silva, Cleonice Elias da
author_facet Silva, Cleonice Elias da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Longhi, Carla Reis
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797684Y0
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422483A0
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cleonice Elias da
contributor_str_mv Longhi, Carla Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Rio, 40 Graus
Censura
Mobilização nacional popular
Neorrealismo
topic Rio, 40 Graus
Censura
Mobilização nacional popular
Neorrealismo
40 Degrees
Censorship
National-popular mobilization
Neorealism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.eng.fl_str_mv 40 Degrees
Censorship
National-popular mobilization
Neorealism
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This research aimed to analyze the film Rio, 40 Degrees (Nelson Pereira dos Santos, 1955) and the mobilization occurring between Brazilian intellectuals after censorship by the colonel and chief of police Geraldo Menezes Cortes. To study this mobilization we analyze texts published in the Brazilian press in the second half of 1955. The sources of this research correspond to the film and the press articles published in that period. An important guiding principle for reflection that we present are the questions raised by Marcelo Ridenti (2000, 2010) about the appreciation of the people in the Brazilian culture and the revolutionary brazilianness. We propose a new analytical bias to think the film as historical and aesthetic document, this bias concerns the aesthetic and ideological project of national-popular. In the case of mobilization that emerged after the censorship of the film, we stated that it gave discussions on film production in Brazil, touting the issues surrounding the early '50s Cinema Congress, the main one, the defense of national cinema. However, the proportions assumed by the mobilization in support of the release of the film, printed a new dynamic in discussions of the Cinema Congress
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-03-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T19:31:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Cleonice Elias da. Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica. 2015. 193 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12862
identifier_str_mv Silva, Cleonice Elias da. Rio, 40 Graus: sua censura e os patamares de uma conscientização cinematográfica. 2015. 193 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv História
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/3/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/1/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12862/2/Cleonice%20Elias%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f015e7022d9e08f3e766d8e620fcb3b4
7db5ba4ea50f7f3c058645bcd8f288b1
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080637223927808