Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Núbia Ferreira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10589
Resumo: This research discusses the Luiz Pereira s work as social scientist. He played a special role defining school as sociologial issue. From 1950 to the years of dictatorship the political and academic scenery was occupied by intense debates about economic development. Brazilian politicians and intellectuals struggled to define the shape of our development and trough this process sociologists boasted a new political prominence due to the fact they were considered able to offer answers for increasing social problems. The more Brazil s social fabric became complex, the more sociological expertise was supposed to solve problems, identifying paths to a new world. This fact shows one peculiar situation because at the same time an enlarged contingency of workers found no place for everybody to work. Thus to write about development in that context meant struggle to conect sociology with socialism or capitalism. This upturn brought to arena of debates the Luiz Pereira s work. His work dedicated special attention to school in metropolitan places. Being a Florestan Fernandes s follower he build his own academic place. Firstly he considered schools as a very important sociological matter, thereafter he joined his previous studies on education with marxist repertoire, achieving, as a consequence, a prolific work that, in the end, made his research worthy to be considered fundamental for our current studies on development, work and education
id PUC_SP-1_b787a58035025f1ecfdddb45f3bc914a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10589
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Freitas, Marcos Cezar deRibeiro, Núbia Ferreira2016-04-27T16:33:21Z2007-07-042007-05-23Ribeiro, Núbia Ferreira. Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira. 2007. 200 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10589This research discusses the Luiz Pereira s work as social scientist. He played a special role defining school as sociologial issue. From 1950 to the years of dictatorship the political and academic scenery was occupied by intense debates about economic development. Brazilian politicians and intellectuals struggled to define the shape of our development and trough this process sociologists boasted a new political prominence due to the fact they were considered able to offer answers for increasing social problems. The more Brazil s social fabric became complex, the more sociological expertise was supposed to solve problems, identifying paths to a new world. This fact shows one peculiar situation because at the same time an enlarged contingency of workers found no place for everybody to work. Thus to write about development in that context meant struggle to conect sociology with socialism or capitalism. This upturn brought to arena of debates the Luiz Pereira s work. His work dedicated special attention to school in metropolitan places. Being a Florestan Fernandes s follower he build his own academic place. Firstly he considered schools as a very important sociological matter, thereafter he joined his previous studies on education with marxist repertoire, achieving, as a consequence, a prolific work that, in the end, made his research worthy to be considered fundamental for our current studies on development, work and educationEssa pesquisa discute o trabalho de Luiz Pereira como cientista social. Ele teve um papel especial definindo a escola como objeto da sociologia. Desde a década de 1950 até os anos da ditadura militar o cenário político e também acadêmico foi ocupado com intensos debates sobre o tema desenvolvimento econômico . Políticos e intelectuais brasileiros lutavam por definir a forma do nosso desenvolvimento e através desse processo os sociólogos ostentaram uma nova proeminência política como decorrência de serem, então, considerados aptos a oferecer respostas para crescentes problemas sociais. Quanto mais o tecido social brasileiro se tornava complexo, mais o conhecimento sociológico era considerado adequado para resolver problemas, identificando caminhos para um novo mundo. Esse fato demonstra uma situação peculiar porque ao mesmo tempo um crescente contingente de trabalhadores não encontrava alternativa de trabalho. Conseqüentemente, escrever sobre o desenvolvimento naquele momento significou conectar a sociologia ora com o socialismo, ora com o capitalismo. Essa situação favorável trouxe para a arena de debates o trabalho de Luiz Pereira. Sua sociologia dedicou atenção especial à escola em áreas metropolitanas. Como seguidor de Florestan Fernandes ele construiu um espaço acadêmico próprio. Primeiramente ele considerou a escola como assunto sociológico por excelência, logo após juntou aos seus primeiros estudos o repertório marxista realizando, conseqüentemente, um trabalho profícuo que, ao final, fez sua pesquisa digna de ser reconhecida como fundamental para os nossos atuais estudos sobre desenvolvimento, trabalho e educaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23457/nubia.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLuiz PereiraintelectuaisescoladesenvolvimentomarxismoPereira, Luiz -- 1933-1985 -- Critica e interpretacaoDesenvolvimento economicoEducacaoTrabalhoLuiz PereiraintellectualsschooldevelopmentmarxismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIntelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTnubia.pdf.txtnubia.pdf.txtExtracted texttext/plain351939https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/3/nubia.pdf.txt90253229b50c3068e56f32f5adca203eMD53ORIGINALnubia.pdfapplication/pdf910052https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/1/nubia.pdfab8c4f7f286146f2941959b35af5c608MD51THUMBNAILnubia.pdf.jpgnubia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/2/nubia.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/105892022-06-28 11:31:07.447oai:repositorio.pucsp.br:handle/10589Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T14:31:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
title Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
spellingShingle Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
Ribeiro, Núbia Ferreira
Luiz Pereira
intelectuais
escola
desenvolvimento
marxismo
Pereira, Luiz -- 1933-1985 -- Critica e interpretacao
Desenvolvimento economico
Educacao
Trabalho
Luiz Pereira
intellectuals
school
development
marxism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
title_full Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
title_fullStr Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
title_full_unstemmed Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
title_sort Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira
author Ribeiro, Núbia Ferreira
author_facet Ribeiro, Núbia Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Freitas, Marcos Cezar de
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Núbia Ferreira
contributor_str_mv Freitas, Marcos Cezar de
dc.subject.por.fl_str_mv Luiz Pereira
intelectuais
escola
desenvolvimento
marxismo
Pereira, Luiz -- 1933-1985 -- Critica e interpretacao
Desenvolvimento economico
Educacao
Trabalho
topic Luiz Pereira
intelectuais
escola
desenvolvimento
marxismo
Pereira, Luiz -- 1933-1985 -- Critica e interpretacao
Desenvolvimento economico
Educacao
Trabalho
Luiz Pereira
intellectuals
school
development
marxism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Luiz Pereira
intellectuals
school
development
marxism
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research discusses the Luiz Pereira s work as social scientist. He played a special role defining school as sociologial issue. From 1950 to the years of dictatorship the political and academic scenery was occupied by intense debates about economic development. Brazilian politicians and intellectuals struggled to define the shape of our development and trough this process sociologists boasted a new political prominence due to the fact they were considered able to offer answers for increasing social problems. The more Brazil s social fabric became complex, the more sociological expertise was supposed to solve problems, identifying paths to a new world. This fact shows one peculiar situation because at the same time an enlarged contingency of workers found no place for everybody to work. Thus to write about development in that context meant struggle to conect sociology with socialism or capitalism. This upturn brought to arena of debates the Luiz Pereira s work. His work dedicated special attention to school in metropolitan places. Being a Florestan Fernandes s follower he build his own academic place. Firstly he considered schools as a very important sociological matter, thereafter he joined his previous studies on education with marxist repertoire, achieving, as a consequence, a prolific work that, in the end, made his research worthy to be considered fundamental for our current studies on development, work and education
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ribeiro, Núbia Ferreira. Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira. 2007. 200 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10589
identifier_str_mv Ribeiro, Núbia Ferreira. Intelectuais, padrões de cientificidade e a escola como objeto de estudo: o lugar da produção e a produção do lugar em Luiz Pereira. 2007. 200 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/3/nubia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/1/nubia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10589/2/nubia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 90253229b50c3068e56f32f5adca203e
ab8c4f7f286146f2941959b35af5c608
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080676831789056