A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Paula Medeiros de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11768
Resumo: The objective of this study is to clarify the political-pedagogical basis of Rousseau s contribution to a proposal for the transformation of man. Since we cannot go back to the primitive state, in which passions are calm and needs almost do not exist, Rousseau instigates us to reflect about what constitutes the self of man. Man in society with his internal conflicts and the innumerable needs that this new life promotes is just an image of man, who is not free to be what he really is and cannot transform himself, changing this state of submission to laws and duties that he did not help to build. According to Rousseau, education is an indispensable mean for the transformation of man and is also an appeal for the right to be free, which has been taken from him. Here is the proposal of Rousseau for our generation to reflect upon and, who knows, bring it to practice
id PUC_SP-1_bd931e1ffa64e6028c65b7b070d08ff6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11768
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pissarra, Maria Constança PeresCastro, Paula Medeiros de2016-04-27T17:27:22Z2008-05-262008-04-30Castro, Paula Medeiros de. A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau. 2008. 99 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11768The objective of this study is to clarify the political-pedagogical basis of Rousseau s contribution to a proposal for the transformation of man. Since we cannot go back to the primitive state, in which passions are calm and needs almost do not exist, Rousseau instigates us to reflect about what constitutes the self of man. Man in society with his internal conflicts and the innumerable needs that this new life promotes is just an image of man, who is not free to be what he really is and cannot transform himself, changing this state of submission to laws and duties that he did not help to build. According to Rousseau, education is an indispensable mean for the transformation of man and is also an appeal for the right to be free, which has been taken from him. Here is the proposal of Rousseau for our generation to reflect upon and, who knows, bring it to practiceO presente trabalho visa esclarecer o postulado político-pedagógico de Rousseau, enquanto proposta de transformação do homem. Já que não se pode voltar ao estado primitivo, no qual as paixões são calmas e as necessidades quase nulas, a leitura dos trabalhos de Rousseau nos possibilita uma reflexão acerca daquilo que constitui o ser do homem. O homem em sociedade, dado os conflitos internos e as necessidades infindáveis que esta nova vida cria, é apenas uma imagem de homem, pois este não é livre para ser o que é e tão pouco para transformar-se modificando seu estado de servidão a leis e a deveres que não ajudou a prescrever. A educação é, então, a ferramenta indispensável, segundo Rousseau, para a possível transformação do estado do homem, e é também uma reivindicação de seu direito de ser livre que lhe foi tomado. Aqui está a proposta de Rousseau, que ficou para as gerações posteriores refletirem e, quem sabe, tirar da teoria, a práticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24557/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaEducaçãoHomemLiberdadeNaturezaTransformaçãoRousseau, Jean-Jacques -- 1712-1778 -- Contribuicoes em educacaoEducacao -- FilosofiaEducationFreedomNatureManTransformationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAA possibilidade de uma educação transformadora em Rousseauinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPaula Medeiros de Castro.pdf.txtPaula Medeiros de Castro.pdf.txtExtracted texttext/plain190692https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/3/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf.txtfe642e0b856bed46a7c07c62d2f1b5c3MD53ORIGINALPaula Medeiros de Castro.pdfapplication/pdf338091https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/1/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf558e728f91d1e357d9704be822e8c7e2MD51THUMBNAILPaula Medeiros de Castro.pdf.jpgPaula Medeiros de Castro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/2/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/117682022-04-28 08:00:28.238oai:repositorio.pucsp.br:handle/11768Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T11:00:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
title A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
spellingShingle A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
Castro, Paula Medeiros de
Educação
Homem
Liberdade
Natureza
Transformação
Rousseau, Jean-Jacques -- 1712-1778 -- Contribuicoes em educacao
Educacao -- Filosofia
Education
Freedom
Nature
Man
Transformation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
title_full A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
title_fullStr A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
title_full_unstemmed A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
title_sort A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau
author Castro, Paula Medeiros de
author_facet Castro, Paula Medeiros de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pissarra, Maria Constança Peres
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Paula Medeiros de
contributor_str_mv Pissarra, Maria Constança Peres
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Homem
Liberdade
Natureza
Transformação
Rousseau, Jean-Jacques -- 1712-1778 -- Contribuicoes em educacao
Educacao -- Filosofia
topic Educação
Homem
Liberdade
Natureza
Transformação
Rousseau, Jean-Jacques -- 1712-1778 -- Contribuicoes em educacao
Educacao -- Filosofia
Education
Freedom
Nature
Man
Transformation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Freedom
Nature
Man
Transformation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description The objective of this study is to clarify the political-pedagogical basis of Rousseau s contribution to a proposal for the transformation of man. Since we cannot go back to the primitive state, in which passions are calm and needs almost do not exist, Rousseau instigates us to reflect about what constitutes the self of man. Man in society with his internal conflicts and the innumerable needs that this new life promotes is just an image of man, who is not free to be what he really is and cannot transform himself, changing this state of submission to laws and duties that he did not help to build. According to Rousseau, education is an indispensable mean for the transformation of man and is also an appeal for the right to be free, which has been taken from him. Here is the proposal of Rousseau for our generation to reflect upon and, who knows, bring it to practice
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-05-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-04-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:27:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Castro, Paula Medeiros de. A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau. 2008. 99 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11768
identifier_str_mv Castro, Paula Medeiros de. A possibilidade de uma educação transformadora em Rousseau. 2008. 99 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/3/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/1/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11768/2/Paula%20Medeiros%20de%20Castro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fe642e0b856bed46a7c07c62d2f1b5c3
558e728f91d1e357d9704be822e8c7e2
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796045508509696