Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27435 |
Resumo: | Inclusive Education is undoubtedly one of society’s greatest challenges. Legislation is explicit in terms of mandatory. However, it is not enough just to insert the target public education students in the schools, it is necessary to create the conditions so that all can develop their capacities before teaching and learning. Thus, this Course Conclusion Paper aims to propose an analysis on the inclusive education of students with intellectual disabilities in regular education, focusing on the Official Curriculum of the State of São Paulo, based on a suggestion of adaptation of a situation of the Curricular proposal of the State of São Paulo, in order to reflect on the possibility and challenges of making curricular adaptations for students with intellectual disabilities, as well as on the importance of making adaptations for the inclusion and learning of students in this conditions |
id |
PUC_SP-1_f987b825734a155517aecc3bfe2dd4c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27435 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Raiça, DarcyRocha, Gisele Soares da2022-08-30T12:34:02Z2022-08-30T12:34:02Z2016-11-29Rocha, Gisele Soares da. Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27435Inclusive Education is undoubtedly one of society’s greatest challenges. Legislation is explicit in terms of mandatory. However, it is not enough just to insert the target public education students in the schools, it is necessary to create the conditions so that all can develop their capacities before teaching and learning. Thus, this Course Conclusion Paper aims to propose an analysis on the inclusive education of students with intellectual disabilities in regular education, focusing on the Official Curriculum of the State of São Paulo, based on a suggestion of adaptation of a situation of the Curricular proposal of the State of São Paulo, in order to reflect on the possibility and challenges of making curricular adaptations for students with intellectual disabilities, as well as on the importance of making adaptations for the inclusion and learning of students in this conditionsA Educação Inclusiva é, sem dúvida, um dos maiores desafios da sociedade. A legislação é explícita em termos de obrigatoriedade. Entretanto, não basta apenas inserir os alunos público alvo da Educação Especial nas escolas, é preciso criar condições para que todos possam desenvolver suas capacidades perante o ensino e a aprendizagem. Dessa maneira, este Trabalho de Conclusão de Curso tem o objetivo de propor uma análise sobre a educação inclusiva dos alunos com deficiência intelectual no ensino regular, com enfoque no Currículo Oficial do Estado de São Paulo, a partir de uma sugestão de adaptação de uma situação de aprendizagem da proposta Curricular do Estado de São Paulo, com intuito de refletir sobre a possibilidade e desafios de se fazer adaptações curriculares para os alunos com deficiência intelectual e, ainda, sobre a importância de se fazer adaptações para a inclusão e aprendizagem dos alunos nessa condiçãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Inclusiva e Deficiência IntelectualPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação inclusivaAdaptação curricularCurrículoInclusive educationCurricular adaptationCurriculumAdaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGISELE SOARES DA ROCHA.pdfapplication/pdf974548https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/1/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdfa578bb2474841f5ffc918437aa9793caMD51TEXTGISELE SOARES DA ROCHA.pdf.txtGISELE SOARES DA ROCHA.pdf.txtExtracted texttext/plain82275https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/2/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdf.txte86322af6d05d043d775e5e0ba4ee72bMD52THUMBNAILGISELE SOARES DA ROCHA.pdf.jpgGISELE SOARES DA ROCHA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1215https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/3/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdf.jpg9c9f67c76660fc02a59f6904027c6e8cMD53handle/274352022-08-31 01:02:15.465oai:repositorio.pucsp.br:handle/27435Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-31T04:02:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
title |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
spellingShingle |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva Rocha, Gisele Soares da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação inclusiva Adaptação curricular Currículo Inclusive education Curricular adaptation Curriculum |
title_short |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
title_full |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
title_fullStr |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
title_full_unstemmed |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
title_sort |
Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva |
author |
Rocha, Gisele Soares da |
author_facet |
Rocha, Gisele Soares da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Gisele Soares da |
contributor_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação inclusiva Adaptação curricular Currículo Inclusive education Curricular adaptation Curriculum |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva Adaptação curricular Currículo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Inclusive education Curricular adaptation Curriculum |
description |
Inclusive Education is undoubtedly one of society’s greatest challenges. Legislation is explicit in terms of mandatory. However, it is not enough just to insert the target public education students in the schools, it is necessary to create the conditions so that all can develop their capacities before teaching and learning. Thus, this Course Conclusion Paper aims to propose an analysis on the inclusive education of students with intellectual disabilities in regular education, focusing on the Official Curriculum of the State of São Paulo, based on a suggestion of adaptation of a situation of the Curricular proposal of the State of São Paulo, in order to reflect on the possibility and challenges of making curricular adaptations for students with intellectual disabilities, as well as on the importance of making adaptations for the inclusion and learning of students in this conditions |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-11-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:02Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rocha, Gisele Soares da. Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27435 |
identifier_str_mv |
Rocha, Gisele Soares da. Adaptação do currículo oficial do Estado de São Paulo aos alunos com deficiência intelectual: o caminho para a educação inclusiva. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27435 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Educação Inclusiva e Deficiência Intelectual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/1/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/2/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27435/3/GISELE%20SOARES%20DA%20ROCHA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a578bb2474841f5ffc918437aa9793ca e86322af6d05d043d775e5e0ba4ee72b 9c9f67c76660fc02a59f6904027c6e8c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1791080712265269248 |