Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rizzini, Irma
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Barros, Raquel Souza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837
Resumo: In this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project.
id RBHE-1_01c9f61aff73940b02a787ba375d6df5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38837
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)Articulaciones entre la política y la educación en el proceso de expansión de la escolarización primaria en el interior fluminense (1937-1954)Articulações entre a política e a educação no processo de expansão da escolarização primária no interior fluminense (1937-1954)Primary SchoolingRural SchoolsErnani do Amaral PeixotoRio de JaneiroEscolarización PrimariaEscuelas RuralesErnani do Amaral PeixotoEstado del Rio de JaneiroEscola públicaEscola RuralProcesso políticoIn this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project.El trabajo tiene por objetivo analizar el proceso de expansión de la enseñanza primaria en el estado de Rio de Janeiro, en las dos gestiones de Amaral Peixoto: en 1937, cuando fue nombrado gobernador federal por el presidente Getúlio Vargas, y en 1951, al ser elegido gobernador por el voto ciudadano. Los significados aquí asignados a los proyectos de educación del pueblo, que envuelven especialmente las áreas rurales, se han evaluado a partir de un corpus documental compuesto por: informes y estudios publicados por sectores del gobierno, legislación educativa, peticiones de apertura de escuelas y las correspondencias de Amaral Peixoto. Se verificó que, sobretodo, las típicas escuelas rurales, representando la modernización del campo, sirvieron de instrumento de mediación entre líderes y poblaciones locales, con el objetivo de consolidar el proyecto político del gobernador.O trabalho tem por objetivo analisar o processo de expansão do ensino primário no estado do Rio de Janeiro, nas duas gestões de Amaral Peixoto: em 1937, quando foi nomeado interventor federal pelo presidente Getúlio Vargas, e em 1951, ao ser empossado governador pelo voto popular. Os sentidos aqui atribuídos aos projetos de educação do povo, abarcando especialmente as áreas rurais, foram apreciados a partir de um corpus documental composto por: relatórios e estudos publicados por setores do governo, legislação educacional, pedidos de abertura de escolas e correspondências de Amaral Peixoto. Verificou-se que, sobretudo, as escolas típicas rurais, representando a modernização do campo, serviram de instrumentos de mediação entre lideranças e as populações locais, visando à consolidação do projeto político do interventor. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-1322238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/751375146174Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRizzini, IrmaBarros, Raquel Souza de2022-02-22T22:18:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38837Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
Articulaciones entre la política y la educación en el proceso de expansión de la escolarización primaria en el interior fluminense (1937-1954)
Articulações entre a política e a educação no processo de expansão da escolarização primária no interior fluminense (1937-1954)
title Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
spellingShingle Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
Rizzini, Irma
Primary Schooling
Rural Schools
Ernani do Amaral Peixoto
Rio de Janeiro
Escolarización Primaria
Escuelas Rurales
Ernani do Amaral Peixoto
Estado del Rio de Janeiro
Escola pública
Escola Rural
Processo político
title_short Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
title_full Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
title_fullStr Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
title_full_unstemmed Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
title_sort Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
author Rizzini, Irma
author_facet Rizzini, Irma
Barros, Raquel Souza de
author_role author
author2 Barros, Raquel Souza de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rizzini, Irma
Barros, Raquel Souza de
dc.subject.por.fl_str_mv Primary Schooling
Rural Schools
Ernani do Amaral Peixoto
Rio de Janeiro
Escolarización Primaria
Escuelas Rurales
Ernani do Amaral Peixoto
Estado del Rio de Janeiro
Escola pública
Escola Rural
Processo político
topic Primary Schooling
Rural Schools
Ernani do Amaral Peixoto
Rio de Janeiro
Escolarización Primaria
Escuelas Rurales
Ernani do Amaral Peixoto
Estado del Rio de Janeiro
Escola pública
Escola Rural
Processo político
description In this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/751375146174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530764406784