Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837 |
Resumo: | In this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project. |
id |
RBHE-1_01c9f61aff73940b02a787ba375d6df5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38837 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954)Articulaciones entre la política y la educación en el proceso de expansión de la escolarización primaria en el interior fluminense (1937-1954)Articulações entre a política e a educação no processo de expansão da escolarização primária no interior fluminense (1937-1954)Primary SchoolingRural SchoolsErnani do Amaral PeixotoRio de JaneiroEscolarización PrimariaEscuelas RuralesErnani do Amaral PeixotoEstado del Rio de JaneiroEscola públicaEscola RuralProcesso políticoIn this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project.El trabajo tiene por objetivo analizar el proceso de expansión de la enseñanza primaria en el estado de Rio de Janeiro, en las dos gestiones de Amaral Peixoto: en 1937, cuando fue nombrado gobernador federal por el presidente Getúlio Vargas, y en 1951, al ser elegido gobernador por el voto ciudadano. Los significados aquí asignados a los proyectos de educación del pueblo, que envuelven especialmente las áreas rurales, se han evaluado a partir de un corpus documental compuesto por: informes y estudios publicados por sectores del gobierno, legislación educativa, peticiones de apertura de escuelas y las correspondencias de Amaral Peixoto. Se verificó que, sobretodo, las típicas escuelas rurales, representando la modernización del campo, sirvieron de instrumento de mediación entre líderes y poblaciones locales, con el objetivo de consolidar el proyecto político del gobernador.O trabalho tem por objetivo analisar o processo de expansão do ensino primário no estado do Rio de Janeiro, nas duas gestões de Amaral Peixoto: em 1937, quando foi nomeado interventor federal pelo presidente Getúlio Vargas, e em 1951, ao ser empossado governador pelo voto popular. Os sentidos aqui atribuídos aos projetos de educação do povo, abarcando especialmente as áreas rurais, foram apreciados a partir de um corpus documental composto por: relatórios e estudos publicados por setores do governo, legislação educacional, pedidos de abertura de escolas e correspondências de Amaral Peixoto. Verificou-se que, sobretudo, as escolas típicas rurais, representando a modernização do campo, serviram de instrumentos de mediação entre lideranças e as populações locais, visando à consolidação do projeto político do interventor. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-1322238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/751375146174Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRizzini, IrmaBarros, Raquel Souza de2022-02-22T22:18:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38837Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) Articulaciones entre la política y la educación en el proceso de expansión de la escolarización primaria en el interior fluminense (1937-1954) Articulações entre a política e a educação no processo de expansão da escolarização primária no interior fluminense (1937-1954) |
title |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
spellingShingle |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) Rizzini, Irma Primary Schooling Rural Schools Ernani do Amaral Peixoto Rio de Janeiro Escolarización Primaria Escuelas Rurales Ernani do Amaral Peixoto Estado del Rio de Janeiro Escola pública Escola Rural Processo político |
title_short |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
title_full |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
title_fullStr |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
title_full_unstemmed |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
title_sort |
Articulations between politics and education in the process of primary education expansion in the interior of Rio de Janeiro state (1937-1954) |
author |
Rizzini, Irma |
author_facet |
Rizzini, Irma Barros, Raquel Souza de |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Raquel Souza de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rizzini, Irma Barros, Raquel Souza de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Primary Schooling Rural Schools Ernani do Amaral Peixoto Rio de Janeiro Escolarización Primaria Escuelas Rurales Ernani do Amaral Peixoto Estado del Rio de Janeiro Escola pública Escola Rural Processo político |
topic |
Primary Schooling Rural Schools Ernani do Amaral Peixoto Rio de Janeiro Escolarización Primaria Escuelas Rurales Ernani do Amaral Peixoto Estado del Rio de Janeiro Escola pública Escola Rural Processo político |
description |
In this study, we aim to analyze the process of primary education expansion in the state of Rio de Janeiro during two Amaral Peixoto’s administration mandates: in 1937, when he was appointed by President Getúlio Vargas; and in 1951, when he was elected by popular vote. The meanings attributed to educational projects for the population, especially those covering rural areas, were assessed from a corpus of documents composed of reports and studies published by government sectors, educational legislation, requests for opening schools, and Amaral Peixoto’s personal correspondence. We verified that, especially the typical rural schools that represented the modernization of the field, served as instruments of mediation between leaders and local populations, aiming to consolidate the intervenor’s political project. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38837/751375146174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 101-132 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530764406784 |