O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9950 |
Resumo: | This present dissertation of master s degree aims investigate the representation of female gender in teaching of teachers of Colégio Municipal Amaral Peixoto. Founded in march 23th of 1953 in São Gonçalo county, the school has come devoting to Elementary School of children, teenagers and adults. With our research we try analyzed how the teaching, hegemonically performed by women, has been perceived and built in instituition. Our objective, on the one hand, it was problematize how the representations of females roles came being constituting in instituition and, on the other hand, it was investigated the implications of concept of gender at exercices of teach from the 1990s. We adopted mapping, selection and analyzis of documents. We analyzed record books of supervision, registration forms of teachers, legislation, results in minutes, school sensus and one publication about the instituition. We realize interviews witch teachers, ex-students, student s responsable, leaders and other professionals of instituition looking the elucidation of issues proposals. How bibliographical reference, we used Louro (2012), Badinter (1985), Nóvoa (1999), Glat and Pletsch (2012), Chartier (1990), Huberman (1996), Freire (1996), among others. |
id |
UERJ_d49142443c19f153d2c1ac56da39031d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/9950 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Rangel, Sonia de Oliveira Camarahttp://lattes.cnpq.br/6303435255974589Xavier, Libânia Nacifhttp://lattes.cnpq.br/1009093134243267Bragança, Inês Ferreira de Souzahttp://lattes.cnpq.br/3676732863480672Rangel, Jorge Antônio da Silvahttp://lattes.cnpq.br/9381991191001578http://lattes.cnpq.br/5921138839057557Melo, Adriana Corrêa de Freitas2021-01-05T21:31:25Z2017-01-172015-08-17MELO, Adriana Corrêa de Freitas. O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990. 2015. 144 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9950This present dissertation of master s degree aims investigate the representation of female gender in teaching of teachers of Colégio Municipal Amaral Peixoto. Founded in march 23th of 1953 in São Gonçalo county, the school has come devoting to Elementary School of children, teenagers and adults. With our research we try analyzed how the teaching, hegemonically performed by women, has been perceived and built in instituition. Our objective, on the one hand, it was problematize how the representations of females roles came being constituting in instituition and, on the other hand, it was investigated the implications of concept of gender at exercices of teach from the 1990s. We adopted mapping, selection and analyzis of documents. We analyzed record books of supervision, registration forms of teachers, legislation, results in minutes, school sensus and one publication about the instituition. We realize interviews witch teachers, ex-students, student s responsable, leaders and other professionals of instituition looking the elucidation of issues proposals. How bibliographical reference, we used Louro (2012), Badinter (1985), Nóvoa (1999), Glat and Pletsch (2012), Chartier (1990), Huberman (1996), Freire (1996), among others.A presente dissertação de mestrado visa investigar as representações do gênero feminino na docência das professoras do Colégio Municipal Amaral Peixoto a partir da década de 1990. Fundado em 23 de março de 1953 no Município de São Gonçalo, o colégio vem se dedicando ao Ensino Fundamental de crianças, jovens e adultos. Na pesquisa analisamos como a docência, hegemonicamente desempenhada por mulheres, vem sendo percebida e construída na instituição. Tivemos como objetivos por um lado, problematizar como as representações dos papéis femininos vieram se constituindo na instituição e, por outro, investigar as implicações do conceito de gênero no exercício da docência das professoras no Ensino Fundamental, na Educação de jovens e adultos e na atuação das professoras de apoio. Adotamos o mapeamento, seleção e análise de documentos. Analisamos livros de registros da supervisão, fichas cadastrais dos docentes, legislações, atas de resultados, censo escolar e uma publicação sobre a instituição. Realizamos entrevistas com docentes, ex-alunos, responsáveis de alunos, dirigentes e demais profissionais da instituição em busca da elucidação das questões propostas. Como referencial bibliográfico trabalhamos com Louro (2012), Badinter (1985), Nóvoa (1999), Glat e Pletsch (2012), Chartier (1990), Huberman (1996), Freire (1996), entre outros.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:31:25Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Adriana melo 2.pdf: 1219704 bytes, checksum: 5d61a3053e31c64cdf100edc9ca7f8d4 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:31:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Adriana melo 2.pdf: 1219704 bytes, checksum: 5d61a3053e31c64cdf100edc9ca7f8d4 (MD5) Previous issue date: 2015-08-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades SociaisUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresTeachGenderColégio Municipal Amaral PeixotoDocênciaGêneroColégio Municipal Amaral PeixotoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990The Amaral Peixoto Municipal School and their teachers in face of the gender an inclusion inssues from the 1990sinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Adriana melo 2.pdfapplication/pdf1219704http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9950/1/Dissertacao+Adriana+melo+2.pdf5d61a3053e31c64cdf100edc9ca7f8d4MD511/99502024-02-27 15:11:22.51oai:www.bdtd.uerj.br:1/9950Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:11:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Amaral Peixoto Municipal School and their teachers in face of the gender an inclusion inssues from the 1990s |
title |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
spellingShingle |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 Melo, Adriana Corrêa de Freitas Teach Gender Colégio Municipal Amaral Peixoto Docência Gênero Colégio Municipal Amaral Peixoto CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
title_full |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
title_fullStr |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
title_full_unstemmed |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
title_sort |
O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990 |
author |
Melo, Adriana Corrêa de Freitas |
author_facet |
Melo, Adriana Corrêa de Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rangel, Sonia de Oliveira Camara |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6303435255974589 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Xavier, Libânia Nacif |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1009093134243267 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bragança, Inês Ferreira de Souza |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3676732863480672 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Rangel, Jorge Antônio da Silva |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9381991191001578 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5921138839057557 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Adriana Corrêa de Freitas |
contributor_str_mv |
Rangel, Sonia de Oliveira Camara Xavier, Libânia Nacif Bragança, Inês Ferreira de Souza Rangel, Jorge Antônio da Silva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teach Gender Colégio Municipal Amaral Peixoto |
topic |
Teach Gender Colégio Municipal Amaral Peixoto Docência Gênero Colégio Municipal Amaral Peixoto CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Gênero Colégio Municipal Amaral Peixoto |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This present dissertation of master s degree aims investigate the representation of female gender in teaching of teachers of Colégio Municipal Amaral Peixoto. Founded in march 23th of 1953 in São Gonçalo county, the school has come devoting to Elementary School of children, teenagers and adults. With our research we try analyzed how the teaching, hegemonically performed by women, has been perceived and built in instituition. Our objective, on the one hand, it was problematize how the representations of females roles came being constituting in instituition and, on the other hand, it was investigated the implications of concept of gender at exercices of teach from the 1990s. We adopted mapping, selection and analyzis of documents. We analyzed record books of supervision, registration forms of teachers, legislation, results in minutes, school sensus and one publication about the instituition. We realize interviews witch teachers, ex-students, student s responsable, leaders and other professionals of instituition looking the elucidation of issues proposals. How bibliographical reference, we used Louro (2012), Badinter (1985), Nóvoa (1999), Glat and Pletsch (2012), Chartier (1990), Huberman (1996), Freire (1996), among others. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-01-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:31:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MELO, Adriana Corrêa de Freitas. O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990. 2015. 144 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9950 |
identifier_str_mv |
MELO, Adriana Corrêa de Freitas. O Colégio Municipal Amaral Peixoto e seus professores frente às questões de gênero e inclusão a partir década de 1990. 2015. 144 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9950/1/Dissertacao+Adriana+melo+2.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5d61a3053e31c64cdf100edc9ca7f8d4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352295830159360 |