Social uses of prescribed school culture in the secondary education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dallabrida, Norberto
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779
Resumo: This paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools.
id RBHE-1_89643a04b93d9764545745e288ea381b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38779
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Social uses of prescribed school culture in the secondary educationUsos sociais da cultura escolar prescrita no ensino secundáriosecondary educationschool cultureappropriationpublic schoolEnsino SecundárioCultura EscolarApropriaçãoEscola PúblicaThis paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools.Este trabalho procura compreender os usos sociais da cultura escolar prescrita em nível nacional em três estabelecimentos de ensino secundário de Florianópolis, na década de 1950. Coloca-se o foco sobre: o Colégio Catarinense, administrado por padres jesuítas e voltado exclusivamente para homens; o Colégio Coração de Jesus, dirigido por Irmãs da Divina Providência e com clientela feminina; e o Colégio Estadual Dias Velho, escola pública, gratuita e coeducativa. À luz das proposições de Roger Chartier, considera-se que as instituições escolares se apropriam dos bens culturais de forma diferenciada e criativa. Essa análise sócio-histórica baseia-se em documentos escritos, bem como em depoimentos de ex-professores/as e alunos/as egressos/as.  RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779/20309Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabrida, Norberto2022-02-22T22:18:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38779Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Social uses of prescribed school culture in the secondary education
Usos sociais da cultura escolar prescrita no ensino secundário
title Social uses of prescribed school culture in the secondary education
spellingShingle Social uses of prescribed school culture in the secondary education
Dallabrida, Norberto
secondary education
school culture
appropriation
public school
Ensino Secundário
Cultura Escolar
Apropriação
Escola Pública
title_short Social uses of prescribed school culture in the secondary education
title_full Social uses of prescribed school culture in the secondary education
title_fullStr Social uses of prescribed school culture in the secondary education
title_full_unstemmed Social uses of prescribed school culture in the secondary education
title_sort Social uses of prescribed school culture in the secondary education
author Dallabrida, Norberto
author_facet Dallabrida, Norberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dallabrida, Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv secondary education
school culture
appropriation
public school
Ensino Secundário
Cultura Escolar
Apropriação
Escola Pública
topic secondary education
school culture
appropriation
public school
Ensino Secundário
Cultura Escolar
Apropriação
Escola Pública
description This paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779/20309
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530421522432