Social uses of prescribed school culture in the secondary education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779 |
Resumo: | This paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools. |
id |
RBHE-1_89643a04b93d9764545745e288ea381b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38779 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social uses of prescribed school culture in the secondary educationUsos sociais da cultura escolar prescrita no ensino secundáriosecondary educationschool cultureappropriationpublic schoolEnsino SecundárioCultura EscolarApropriaçãoEscola PúblicaThis paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools.Este trabalho procura compreender os usos sociais da cultura escolar prescrita em nível nacional em três estabelecimentos de ensino secundário de Florianópolis, na década de 1950. Coloca-se o foco sobre: o Colégio Catarinense, administrado por padres jesuítas e voltado exclusivamente para homens; o Colégio Coração de Jesus, dirigido por Irmãs da Divina Providência e com clientela feminina; e o Colégio Estadual Dias Velho, escola pública, gratuita e coeducativa. À luz das proposições de Roger Chartier, considera-se que as instituições escolares se apropriam dos bens culturais de forma diferenciada e criativa. Essa análise sócio-histórica baseia-se em documentos escritos, bem como em depoimentos de ex-professores/as e alunos/as egressos/as. RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779/20309Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabrida, Norberto2022-02-22T22:18:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38779Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education Usos sociais da cultura escolar prescrita no ensino secundário |
title |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
spellingShingle |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education Dallabrida, Norberto secondary education school culture appropriation public school Ensino Secundário Cultura Escolar Apropriação Escola Pública |
title_short |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
title_full |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
title_fullStr |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
title_full_unstemmed |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
title_sort |
Social uses of prescribed school culture in the secondary education |
author |
Dallabrida, Norberto |
author_facet |
Dallabrida, Norberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dallabrida, Norberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
secondary education school culture appropriation public school Ensino Secundário Cultura Escolar Apropriação Escola Pública |
topic |
secondary education school culture appropriation public school Ensino Secundário Cultura Escolar Apropriação Escola Pública |
description |
This paper seeks to understand the social uses of prescribed school culture nationally in three secondary schools of Florianopolis in the 1950s. Focused on Colégio Catarinense, administered by the Jesuits and dedicated exclusively to men; the Colégio Coração de Jesus, run by the Sisters of Divine Providence and with female customers; and the State College Dias Velho, public, free and for boys and girls. According to Roger Chartier, educational institutions are considered to appropriate themselves of cultural goods in different and creative ways. This socio-historical analysis is based on written documents and testimonials of teachers and students who worked at or attended these schools. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38779/20309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 167-192 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530421522432 |