The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812 |
Resumo: | Based on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. |
id |
RBHE-1_97891c64fdc0970712c84ec3bec24232 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40812 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th centuryO ensino da escrita, da leitura, do cálculo e da doutrina religiosa nas escolas de primeiras letras da província de Goiás no século XIXPrimary EducationReading InstructionTeaching of CalculusTeaching of Religious DoctrineInstrução PrimáriaEnsino da LeituraEnsino da EscritaEnsino do CálculoEnsino da Doutrina ReligiosaBased on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. Analisando as fontes existentes e a produção historiográfica educacional goiana, estabeleceu-se como objetivo deste artigo analisar a atividade docente a partir das prescrições legais, bem como evidenciar as ações colocadas em prática pelos professores no exercício do magistério que não foram previstas de forma explícita pela legislação. O período delimitado para a pesquisa é o que ocorre entre 1835 e 1893. O processo de institucionalização da instrução primária esteve diretamente relacionado com a extensão da demanda social pela aquisição das habilidades de ler, escrever, contar e rezar. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-482238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812/21286Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Sandra Elaine Aires de2022-02-22T22:20:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40812Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century O ensino da escrita, da leitura, do cálculo e da doutrina religiosa nas escolas de primeiras letras da província de Goiás no século XIX |
title |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
spellingShingle |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century Abreu, Sandra Elaine Aires de Primary Education Reading Instruction Teaching of Calculus Teaching of Religious Doctrine Instrução Primária Ensino da Leitura Ensino da Escrita Ensino do Cálculo Ensino da Doutrina Religiosa |
title_short |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
title_full |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
title_fullStr |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
title_full_unstemmed |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
title_sort |
The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century |
author |
Abreu, Sandra Elaine Aires de |
author_facet |
Abreu, Sandra Elaine Aires de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Sandra Elaine Aires de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Primary Education Reading Instruction Teaching of Calculus Teaching of Religious Doctrine Instrução Primária Ensino da Leitura Ensino da Escrita Ensino do Cálculo Ensino da Doutrina Religiosa |
topic |
Primary Education Reading Instruction Teaching of Calculus Teaching of Religious Doctrine Instrução Primária Ensino da Leitura Ensino da Escrita Ensino do Cálculo Ensino da Doutrina Religiosa |
description |
Based on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812/21286 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531676667904 |