The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Sandra Elaine Aires de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812
Resumo: Based on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. 
id RBHE-1_97891c64fdc0970712c84ec3bec24232
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40812
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th centuryO ensino da escrita, da leitura, do cálculo e da doutrina religiosa nas escolas de primeiras letras da província de Goiás no século XIXPrimary EducationReading InstructionTeaching of CalculusTeaching of Religious DoctrineInstrução PrimáriaEnsino da LeituraEnsino da EscritaEnsino do CálculoEnsino da Doutrina ReligiosaBased on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. Analisando as fontes existentes e a produção historiográfica educacional goiana, estabeleceu-se como objetivo deste artigo analisar a atividade docente a partir das prescrições legais, bem como evidenciar as ações colocadas em prática pelos professores no exercício do magistério que não foram previstas de forma explícita pela legislação. O período delimitado para a pesquisa é o que ocorre entre 1835 e 1893. O processo de institucionalização da instrução primária esteve diretamente relacionado com a extensão da demanda social pela aquisição das habilidades de ler, escrever, contar e rezar. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-482238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812/21286Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Sandra Elaine Aires de2022-02-22T22:20:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40812Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
O ensino da escrita, da leitura, do cálculo e da doutrina religiosa nas escolas de primeiras letras da província de Goiás no século XIX
title The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
spellingShingle The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
Abreu, Sandra Elaine Aires de
Primary Education
Reading Instruction
Teaching of Calculus
Teaching of Religious Doctrine
Instrução Primária
Ensino da Leitura
Ensino da Escrita
Ensino do Cálculo
Ensino da Doutrina Religiosa
title_short The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
title_full The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
title_fullStr The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
title_full_unstemmed The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
title_sort The teaching of reading, calculus and religious doctrine in the schools of primary education of the province of Goiás in the 19th century
author Abreu, Sandra Elaine Aires de
author_facet Abreu, Sandra Elaine Aires de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Sandra Elaine Aires de
dc.subject.por.fl_str_mv Primary Education
Reading Instruction
Teaching of Calculus
Teaching of Religious Doctrine
Instrução Primária
Ensino da Leitura
Ensino da Escrita
Ensino do Cálculo
Ensino da Doutrina Religiosa
topic Primary Education
Reading Instruction
Teaching of Calculus
Teaching of Religious Doctrine
Instrução Primária
Ensino da Leitura
Ensino da Escrita
Ensino do Cálculo
Ensino da Doutrina Religiosa
description Based on the analysis of existing sources and educational historiographic production in Goiás, the aim of this article is to analyse teaching pratices from the standpoint of legal prescription and to emphasize the actions praticsed by teachers in their teaching activies wich were not explicitly mentioned in the legislation. The research refers to the period from 1835 to 1893. The process of institutionalization of the primary education was straightly related to the social demand for the acquisition of the skills of reading, writing, counting, and praying. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40812/21286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48
Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 13-48
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531676667904