The history of the school subjects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viñao, Antonio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818
Resumo: The history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. 
id RBHE-1_9c2cdf63f9484935d9c6a8ad6ef42568
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40818
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The history of the school subjectsA história das disciplinas escolaresHistory of CurriculumSchool SubjectsSchool CulturesHistória do CurrículoDisciplinas EscolaresCulturas EscolaresThe history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. A história das disciplinas escolares constitui um campo de investigação configurado a partir dos anos de 1970, sobretudo na Grã-Bretanha por Ivor F. Goodson, entre outros, com a influência da “nova sociologia da educação” inglesa e dos chamados “estudos do currículo”, e na França, também entre outros, por Dominique Julia e André Chervel. Nesse caso, no marco da também chamada “história cultural” e, no âmbito da educação, da história da “cultura escolar”. Esse campo seria introduzido e desenvolvido na Espanha na década de 1990, graças, em especial, à tradução de algumas das obras dos autores citados. Neste artigo são sintetizadas as idéias e contribuições principais desses autores, expõem-se alguns dos desenvolvimentos que a Espanha tem obtido e, por último, realiza-se uma série de considerações sobre algumas das questões conceituais e metodológicas que se colocam. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-2152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818/21292Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessViñao, Antonio2022-02-22T22:20:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40818Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The history of the school subjects
A história das disciplinas escolares
title The history of the school subjects
spellingShingle The history of the school subjects
Viñao, Antonio
History of Curriculum
School Subjects
School Cultures
História do Currículo
Disciplinas Escolares
Culturas Escolares
title_short The history of the school subjects
title_full The history of the school subjects
title_fullStr The history of the school subjects
title_full_unstemmed The history of the school subjects
title_sort The history of the school subjects
author Viñao, Antonio
author_facet Viñao, Antonio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viñao, Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv History of Curriculum
School Subjects
School Cultures
História do Currículo
Disciplinas Escolares
Culturas Escolares
topic History of Curriculum
School Subjects
School Cultures
História do Currículo
Disciplinas Escolares
Culturas Escolares
description The history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818/21292
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215
Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531689250816