The history of the school subjects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818 |
Resumo: | The history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. |
id |
RBHE-1_9c2cdf63f9484935d9c6a8ad6ef42568 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40818 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The history of the school subjectsA história das disciplinas escolaresHistory of CurriculumSchool SubjectsSchool CulturesHistória do CurrículoDisciplinas EscolaresCulturas EscolaresThe history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. A história das disciplinas escolares constitui um campo de investigação configurado a partir dos anos de 1970, sobretudo na Grã-Bretanha por Ivor F. Goodson, entre outros, com a influência da “nova sociologia da educação” inglesa e dos chamados “estudos do currículo”, e na França, também entre outros, por Dominique Julia e André Chervel. Nesse caso, no marco da também chamada “história cultural” e, no âmbito da educação, da história da “cultura escolar”. Esse campo seria introduzido e desenvolvido na Espanha na década de 1990, graças, em especial, à tradução de algumas das obras dos autores citados. Neste artigo são sintetizadas as idéias e contribuições principais desses autores, expõem-se alguns dos desenvolvimentos que a Espanha tem obtido e, por último, realiza-se uma série de considerações sobre algumas das questões conceituais e metodológicas que se colocam. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-2152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818/21292Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessViñao, Antonio2022-02-22T22:20:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40818Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The history of the school subjects A história das disciplinas escolares |
title |
The history of the school subjects |
spellingShingle |
The history of the school subjects Viñao, Antonio History of Curriculum School Subjects School Cultures História do Currículo Disciplinas Escolares Culturas Escolares |
title_short |
The history of the school subjects |
title_full |
The history of the school subjects |
title_fullStr |
The history of the school subjects |
title_full_unstemmed |
The history of the school subjects |
title_sort |
The history of the school subjects |
author |
Viñao, Antonio |
author_facet |
Viñao, Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viñao, Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Curriculum School Subjects School Cultures História do Currículo Disciplinas Escolares Culturas Escolares |
topic |
History of Curriculum School Subjects School Cultures História do Currículo Disciplinas Escolares Culturas Escolares |
description |
The history of the school subjects is a field of research set up in the 1970s, mainly in Great Britain by Ivor F. Goodson, among others, under the influence of the English “new sociology of education” and the so-called “curriculum studies”, and, in France, by Dominique Julia and André Chervel, also among others. In this case within the so-called “cultural history” and, in the field of the history of education, within the history of “school culture”. This field of research was introduced and developed in Spain in the 1990s, particularly thanks to the translation of some of the works by the authors named above. This article summarizes the ideas and contributions of these authors, as well as some developments of the history of school subjects in Spain, finally tackling a series of conceptual and methodological issues raised by the latter. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818/21292 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 173-215 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531689250816 |