Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, António Pedro
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Loureiro, Maria João, Reis, Luís Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324
Resumo: The 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements.
id RCAP_4856ecdf6612ac578c9eed998e32a7da
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4324
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware SereThe 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements.El modelo 4C es una adaptación del modelo de colaboración 3C con el fin de analizar y proponer mejoras en el método híbrido de desarrollo centrado en el usuario (MHDCU). Se trata de un proceso de desarrollo simple, iterativo e incremental que tiene como principal “fundación”, principios del Diseño Centrado en el Usuario (DCU). Su base es una estructura disciplinada de los procesos de desarrollo, y los valores y prácticas del desenvolvimiento ágil de software. El MHDCU se está aplicando en el desenvolvimiento de recursos educativos en una Pequeña y Mediana Empresa (PME). El recurso educativo que comenzó con esta metodología fue el Courseware Sere - “Los recursos humanos y naturales.” Con la base y las dimensiones de un modelo 4C: Comunicación, Coordinación, Cooperación y Colaboración se analizaran las interacciones entre los elementos del equipo multidisciplinar que ha desarrollado este recurso educativo. Con este trabajo se presenta los resultados de “comunicación”. El análisis se basaba en los mensajes insertados en los foros disponibles en moodle (que sirve como herramienta de trabajo en grupo). Los resultados permitieron MHDCU detectar las limitaciones y proponer mejoras.O modelo 4C foi adaptado do modelo 3C de colaboração com o objetivo de analisar e propor melhorias à Metodologia Hibrida de Desenvolvimento Centrado no Utilizador (MHDCU). Trata-se de um processo de desenvolvimento simples, iterativo e incremental que tem como “alicerces” princípios do Design Centrado no Utilizador (DCU). Na sua base encontra-se a estrutura disciplinada de processos de desenvolvimento, bem como práticas e valores dos métodos ágeis de desenvolvimento de software. A MHDCU está ser implementada numa Pequena e Média Empresa (PME) de desenvolvimento de recursos educacionais. O primeiro recurso que teve por base esta metodologia foi o Courseware Sere – “O Ser Humano e os Recursos Naturais”. Tendo por base as dimensões do um modelo 4C: Comunicação, Coordenação, Colaboração e Cooperação foram analisadas as interacções entre os elementos da equipa multidisciplinar que desenvolveu este recurso educativo. Neste trabalho apresentamos os resultados relativamente à dimensão “Comunicação”. A análise recaiu sobre os posts inseridos nos fóruns disponibilizados no moodle (ferramenta que serviu de groupware). Os resultados permitiram detetar limitações da MHDCU bem como propor melhorias.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324oai:proa.ua.pt:article/4324Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 13-371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324/3254Costa, António PedroLoureiro, Maria JoãoReis, Luís Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T15:17:05ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
title Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
spellingShingle Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
Costa, António Pedro
title_short Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
title_full Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
title_fullStr Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
title_full_unstemmed Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
title_sort Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
author Costa, António Pedro
author_facet Costa, António Pedro
Loureiro, Maria João
Reis, Luís Paulo
author_role author
author2 Loureiro, Maria João
Reis, Luís Paulo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, António Pedro
Loureiro, Maria João
Reis, Luís Paulo
description The 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-30T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324
oai:proa.ua.pt:article/4324
url https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/4324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324/3254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 13-37
Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 13-37
Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 13-37
Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 13-37
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301258249437184