Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324 |
Resumo: | The 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements. |
id |
RCAP_4856ecdf6612ac578c9eed998e32a7da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4324 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware SereThe 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements.El modelo 4C es una adaptación del modelo de colaboración 3C con el fin de analizar y proponer mejoras en el método híbrido de desarrollo centrado en el usuario (MHDCU). Se trata de un proceso de desarrollo simple, iterativo e incremental que tiene como principal “fundación”, principios del Diseño Centrado en el Usuario (DCU). Su base es una estructura disciplinada de los procesos de desarrollo, y los valores y prácticas del desenvolvimiento ágil de software. El MHDCU se está aplicando en el desenvolvimiento de recursos educativos en una Pequeña y Mediana Empresa (PME). El recurso educativo que comenzó con esta metodología fue el Courseware Sere - “Los recursos humanos y naturales.” Con la base y las dimensiones de un modelo 4C: Comunicación, Coordinación, Cooperación y Colaboración se analizaran las interacciones entre los elementos del equipo multidisciplinar que ha desarrollado este recurso educativo. Con este trabajo se presenta los resultados de “comunicación”. El análisis se basaba en los mensajes insertados en los foros disponibles en moodle (que sirve como herramienta de trabajo en grupo). Los resultados permitieron MHDCU detectar las limitaciones y proponer mejoras.O modelo 4C foi adaptado do modelo 3C de colaboração com o objetivo de analisar e propor melhorias à Metodologia Hibrida de Desenvolvimento Centrado no Utilizador (MHDCU). Trata-se de um processo de desenvolvimento simples, iterativo e incremental que tem como “alicerces” princípios do Design Centrado no Utilizador (DCU). Na sua base encontra-se a estrutura disciplinada de processos de desenvolvimento, bem como práticas e valores dos métodos ágeis de desenvolvimento de software. A MHDCU está ser implementada numa Pequena e Média Empresa (PME) de desenvolvimento de recursos educacionais. O primeiro recurso que teve por base esta metodologia foi o Courseware Sere – “O Ser Humano e os Recursos Naturais”. Tendo por base as dimensões do um modelo 4C: Comunicação, Coordenação, Colaboração e Cooperação foram analisadas as interacções entre os elementos da equipa multidisciplinar que desenvolveu este recurso educativo. Neste trabalho apresentamos os resultados relativamente à dimensão “Comunicação”. A análise recaiu sobre os posts inseridos nos fóruns disponibilizados no moodle (ferramenta que serviu de groupware). Os resultados permitiram detetar limitações da MHDCU bem como propor melhorias.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324oai:proa.ua.pt:article/4324Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 13-37Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 13-371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324/3254Costa, António PedroLoureiro, Maria JoãoReis, Luís Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T15:17:05ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
title |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
spellingShingle |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere Costa, António Pedro |
title_short |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
title_full |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
title_fullStr |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
title_full_unstemmed |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
title_sort |
Modelo 4C: análise da comunicação no processo de desenvolvimento do Courseware Sere |
author |
Costa, António Pedro |
author_facet |
Costa, António Pedro Loureiro, Maria João Reis, Luís Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Loureiro, Maria João Reis, Luís Paulo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, António Pedro Loureiro, Maria João Reis, Luís Paulo |
description |
The 4C model was adapted from the collaboration 3C model with the aim to analyze and propose improvements to the Hybrid User Centered Development Methodology (HUCDM). This methodology is a simple, iterative and incremental development process. It is based on structured disciplined development processes, on principles of User Centered Design (UCD) processes, as well as on practices and values of agile methods for software development. The HUCDM is being implemented in a Small and Medium Enterprise (SME) of educational resources development. The first resource that was based in this methodology was the Courseware Sere - The Human Being and the Natural Resources. Based on the model 4C dimensions: Communication, Coordination, Cooperation and Collaboration was analyzed the interactions between elements of the multidisciplinary team that developed this educational resource. We present the results relative to the “Communication” dimension. The analysis rested on posts embedded in forums available on moodle (which served as a groupware tool). The results of MHDCU enabled to detect limitations and propose improvements. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324 oai:proa.ua.pt:article/4324 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/4324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324 https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4324 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4324/3254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 13-37 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 13-37 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 13-37 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 13-37 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301258249437184 |