Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Macedo, Ana Paula, Vieira, Flávia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/49394
Resumo: Background: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted.
id RCAP_6b01ba5a88fdb70a4518cefc2a9c8c00
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/49394
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contextsPerceções dos estudantes de enfermagem sobre os processos formativos em contexto de ensino clínicoPercepciones de los estudiantes de enfermería sobre los procesos formativos en el contexto de la enseñanza clínicaNursingStudentsClinical clerkshipSupervisionEnfermagemEstudantesEstágio clínicoSupervisãoEnfermeríaEstudiantesPrácticas clínicasSupervisiónCiências Sociais::Ciências da EducaçãoBackground: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted.Enquadramento: O presente texto situa-se no campo da supervisão em enfermagem e apresenta um estudo de cariz qualitativo e quantitativo, desenvolvido numa escola superior de enfermagem. Objetivos: Descrever representações e vivências da atividade profissional dos estudantes e supervisores em contexto de ensino clínico; analisar a articulação escola-hospital no processo de formação em contexto de ensino clínico; discutir a função da supervisão em enfermagem como articuladora organizacional; inferir princípios constitutivos da qualidade da formação inicial de enfermeiros, com incidência na atividade em contexto profissional e na supervisão. Metodologia: Os dados foram recolhidos através de um questionário a 92 estudantes em ensino clínico (2º ano) e entrevistas semiestruturadas a um grupo de 5 estudantes e 2 supervisoras. Resultados: Apontam-se algumas potencialidades e fragilidades dos processos formativos, relacionadas com o papel da supervisão e a articulação da teoria com a prática, na construção do conhecimento na ação profissional. Conclusão: Evidencia-se a necessidade de reforçar as relações interinstitucionais e promover modalidades de supervisão de orientação reflexiva e dialógica.Marco contextual: El presente texto se sitúa en el campo de la supervisión en enfermería y presenta un estudio de cariz cualitativo y cuantitativo desarrollado en una escuela superior de enfermería. Objetivos: Describir representaciones y vivencias de la actividad profesional de los estudiantes y supervisores en el contexto de la enseñanza clínica; analizar la articulación escuela-hospital en el proceso de formación en el contexto de la enseñanza clínica; discutir la función de la supervisión en enfermería como articuladora organizativa; inferir principios constitutivos de la calidad de la formación inicial de enfermeros, con incidencia en la actividad en el contexto profesional y en la supervisión. Metodología: Los datos se obtuvieron a través de un cuestionario a 92 estudiantes en la enseñanza clínica (2.º año) y entrevistas semiestructuradas a un grupo de 5 estudiantes y 2 supervisoras. Resultados: Se apuntan algunas potencialidades y fragilidades de los procesos formativos, relacionadas con el papel de la supervisión y la articulación de la teoría con la práctica, en la construcción del conocimiento en la acción profesional. Conclusión: Se observa la necesidad de reforzar las relaciones interinstitucionales y promover modalidades de supervisión de orientación reflexiva y dialógica.info:eu-repo/semantics/publishedVersionEscola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E)Universidade do MinhoCunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro daMacedo, Ana PaulaVieira, Flávia20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/49394engCunha, C., Macedo, A. P., & Vieira, I. F. (2017). Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts. Revista de Enfermagem Referência, Série IV, nº 12, 65-74. doi:10.12707/RIV160720874-02832182-288310.12707/RIV16072info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:16:59Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/49394Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:09:32.157010Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
Perceções dos estudantes de enfermagem sobre os processos formativos em contexto de ensino clínico
Percepciones de los estudiantes de enfermería sobre los procesos formativos en el contexto de la enseñanza clínica
title Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
spellingShingle Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da
Nursing
Students
Clinical clerkship
Supervision
Enfermagem
Estudantes
Estágio clínico
Supervisão
Enfermería
Estudiantes
Prácticas clínicas
Supervisión
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
title_full Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
title_fullStr Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
title_full_unstemmed Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
title_sort Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
author Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da
author_facet Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da
Macedo, Ana Paula
Vieira, Flávia
author_role author
author2 Macedo, Ana Paula
Vieira, Flávia
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da
Macedo, Ana Paula
Vieira, Flávia
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Students
Clinical clerkship
Supervision
Enfermagem
Estudantes
Estágio clínico
Supervisão
Enfermería
Estudiantes
Prácticas clínicas
Supervisión
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Nursing
Students
Clinical clerkship
Supervision
Enfermagem
Estudantes
Estágio clínico
Supervisão
Enfermería
Estudiantes
Prácticas clínicas
Supervisión
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description Background: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/49394
url http://hdl.handle.net/1822/49394
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Cunha, C., Macedo, A. P., & Vieira, I. F. (2017). Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts. Revista de Enfermagem Referência, Série IV, nº 12, 65-74. doi:10.12707/RIV16072
0874-0283
2182-2883
10.12707/RIV16072
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E)
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132521037824000