Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Da Ponte, João Pedro, Menezes, Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/5339
Resumo: This article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging.
id RCAP_7a82933785d95368cfa4c2a86e4b8085
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5339
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Prática de discussão coletiva de uma professora em ÁlgebraCollective discussionsLearner practiceDidactic knowledgeAlgebraThis article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging.Repositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaDa Ponte, João PedroMenezes, Luís2018-12-18T10:48:14Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/5339porRodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2018). Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetiké, 26(3), 486-505.2176-1744https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8651653info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:59Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5339Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:42.413095Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
title Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
spellingShingle Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
Rodrigues, Cátia
Collective discussions
Learner practice
Didactic knowledge
Algebra
title_short Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
title_full Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
title_fullStr Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
title_full_unstemmed Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
title_sort Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
author_role author
author2 Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Collective discussions
Learner practice
Didactic knowledge
Algebra
topic Collective discussions
Learner practice
Didactic knowledge
Algebra
description This article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18T10:48:14Z
2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/5339
url http://hdl.handle.net/10400.19/5339
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Rodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2018). Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetiké, 26(3), 486-505.
2176-1744
https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8651653
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130906446790656