A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Menezes, Luís, Da Ponte, João Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/5368
Resumo: Mathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions.
id RCAP_7d5e02a3ab8402151232afa168bc9d33
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5368
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequênciasMathematics teacherDiscussion PracticeDidactic KnowledgeAlgebraTasksMathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions.Repositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaMenezes, LuísDa Ponte, João Pedro2019-02-08T09:56:15Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/5368porRodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências, Boletim GEPEM, 73 (jul./dez), 32-49.2176-2988http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2018.015info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:28:01Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5368Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:43.680767Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
title A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
spellingShingle A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
Rodrigues, Cátia
Mathematics teacher
Discussion Practice
Didactic Knowledge
Algebra
Tasks
title_short A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
title_full A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
title_fullStr A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
title_full_unstemmed A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
title_sort A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
author_role author
author2 Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teacher
Discussion Practice
Didactic Knowledge
Algebra
Tasks
topic Mathematics teacher
Discussion Practice
Didactic Knowledge
Algebra
Tasks
description Mathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018-01-01T00:00:00Z
2019-02-08T09:56:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/5368
url http://hdl.handle.net/10400.19/5368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências, Boletim GEPEM, 73 (jul./dez), 32-49.
2176-2988
http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2018.015
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130907391557632