Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.6.7523 |
Resumo: | The altarpiece painted by Diogo Teixeira to the Arouca Monestery is composed by the panels Ascension of Christ; Incredulity of St. Thomas; Pentecost; Eternal Father; San Sebastian, Santa Lucia and Santa Barbara; Santa Scholastica, Santa Euphemia and San Maurus. The analysis of the panels support follows the investigation of the techniques and materials present in the work of this painter and was developed with direct observation (with different kinds of illumination), photography with visible radiation, radiography and portable optical microscope. This study supports the identification of the technical execution of the wooden panels and also the restorations that were made throughout its history. |
id |
RCAP_7ed998f76f2339cf1f3017ee45b8aef8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7902 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of AroucaEstudio técnico y material del suporte de las pinturas de Diogo Teixeira realizadas para el Monasterio de AroucaEstudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de AroucaThe altarpiece painted by Diogo Teixeira to the Arouca Monestery is composed by the panels Ascension of Christ; Incredulity of St. Thomas; Pentecost; Eternal Father; San Sebastian, Santa Lucia and Santa Barbara; Santa Scholastica, Santa Euphemia and San Maurus. The analysis of the panels support follows the investigation of the techniques and materials present in the work of this painter and was developed with direct observation (with different kinds of illumination), photography with visible radiation, radiography and portable optical microscope. This study supports the identification of the technical execution of the wooden panels and also the restorations that were made throughout its history.El retablo pintado por Diogo Teixeira para el Monasterio de Arouca se compone de los paneles de la Ascensión de Cristo; Incredulidad de Santo Tomás; Pentecostés; Padre Eterno; San Sebastián, Santa Lucía y Santa Bárbara; Santa Escolástica, Santa Eufemia y San Mauro. El análisis del soporte de estas pinturas constituye una parte de la investigación sobre las técnicas y los materiales presentes en la obra de este pintor y se ha llevado a cabo mediante la observación a simple vista (usando diferentes condiciones de iluminación), fotografía de radiación visible y radiografía. Se utilizó puntualmente un microscopio óptico portátil. Este estudio ayudó a identificar la técnica de ejecución de los paneles así como las intervenciones de conservación y restauración que se habían realizado a lo largo de su historia.O conjunto retabular pintado por Diogo Teixeira para o Mosteiro de Arouca é composto pelos painéis Ascensão de Cristo; Incredulidade de São Tomé; Pentecostes; Padre Eterno; São Sebastião, Santa Luzia e Santa Bárbara; Santa Escolástica, Santa Eufémia e São Mauro. A análise do suporte destas pinturas surge no seguimento da investigação acerca das técnicas e materiais presentes na obra do pintor e desenvolveu‑se através da observação à vista desarmada (usando diferentes condições de iluminação), da fotografia de radiação visível e da radiografia. Pontualmente foi utilizado o microscópio ótico portátil. Este estudo permitiu conhecer as técnicas de execução dos painéis e identificar intervenções de conservação e restauro de que foram alvo ao longo da sua história.Universidade Católica Portuguesa2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.6.7523oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7902Estudos de Conservação e Restauro; No 6 (2014); 38-59Estudos de Conservação e Restauro; n. 6 (2014); 38-591647-209810.34618/ecr.6.7562reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7902https://doi.org/10.34618/ecr.6.7523https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7902/8056Copyright (c) 2014 Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Maria JoãoCruz, António JoãoCalvo, Ana2022-09-22T10:29:11Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7902Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:15.380368Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca Estudio técnico y material del suporte de las pinturas de Diogo Teixeira realizadas para el Monasterio de Arouca Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca |
title |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
spellingShingle |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca Sousa, Maria João |
title_short |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
title_full |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
title_fullStr |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
title_full_unstemmed |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
title_sort |
Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca |
author |
Sousa, Maria João |
author_facet |
Sousa, Maria João Cruz, António João Calvo, Ana |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, António João Calvo, Ana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Maria João Cruz, António João Calvo, Ana |
description |
The altarpiece painted by Diogo Teixeira to the Arouca Monestery is composed by the panels Ascension of Christ; Incredulity of St. Thomas; Pentecost; Eternal Father; San Sebastian, Santa Lucia and Santa Barbara; Santa Scholastica, Santa Euphemia and San Maurus. The analysis of the panels support follows the investigation of the techniques and materials present in the work of this painter and was developed with direct observation (with different kinds of illumination), photography with visible radiation, radiography and portable optical microscope. This study supports the identification of the technical execution of the wooden panels and also the restorations that were made throughout its history. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.6.7523 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7902 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.6.7523 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7902 https://doi.org/10.34618/ecr.6.7523 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7902/8056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 6 (2014); 38-59 Estudos de Conservação e Restauro; n. 6 (2014); 38-59 1647-2098 10.34618/ecr.6.7562 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130440324349952 |