Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation

Bibliographic Details
Main Author: Castro, Joaquim Filipe Peres de
Publication Date: 2018
Format: Article
Language: eng
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.25749/sis.13798
Summary: ABSTRACT The research approached how Portuguese emigrants learned on a social networking service; Facebook. It employed the mixed method, and it highlighted the observation technique. The theoretical rationale was grounded in the Rudmin Model and in the work of Castro. The internet connection and the information technologies changed the intercultural relationships, the ways to learn, and the lifelong education. Social networking service boosted intercultural relationships and immigrant cultural maintenance, and the expected assimilation was nearly dismissed. The connection also enabled shared educational practices and responsibilities between the receiving and sending countries. The right to learn should be extended to immigrant cultural maintenance; it should be addressed to children and also to adults in lifelong education. Intercultural training should be addressed to adults and it must approach legal questions. International legislation should address the receiving country cultural changes. It can collaborate with legislators, considering the immigrant and the human rights. RESUMO A investigação abordou como os emigrantes portugueses aprendem numa rede social virtual, Facebook. Empregou-se o método misto, destacando a técnica da observação, com base teórica no modelo de Rudmin e no trabalho de Castro. A ligação à internet e as tecnologias da informação alteraram as relações interculturais, formas de aprender e a educação continuada. Intensificaram as relações interculturais e a manutenção cultural dos imigrantes. A internet também permitiu práticas e responsabilidades educativas partilhadas entre os países de recepção e de envio. O direito à aprendizagem deve ser alargado à manutenção cultural dos imigrantes, facultado a crianças e adultos. A formação intercultural deve ser facultada aos adultos na educação continuada e deve abordar questões legais. Além disso, a legislação internacional deve refletir sobre as mudanças culturais do país recetor. A Psicologia abordou como a aculturação (aprendizagem) ocorreu, podendo colaborar com os legisladores, considerando os direitos dos migrantes e os direitos humanos.
id RCAP_ae993fcb313d3cb12cbea56347f1fde7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/13798
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their AcculturationArticlesABSTRACT The research approached how Portuguese emigrants learned on a social networking service; Facebook. It employed the mixed method, and it highlighted the observation technique. The theoretical rationale was grounded in the Rudmin Model and in the work of Castro. The internet connection and the information technologies changed the intercultural relationships, the ways to learn, and the lifelong education. Social networking service boosted intercultural relationships and immigrant cultural maintenance, and the expected assimilation was nearly dismissed. The connection also enabled shared educational practices and responsibilities between the receiving and sending countries. The right to learn should be extended to immigrant cultural maintenance; it should be addressed to children and also to adults in lifelong education. Intercultural training should be addressed to adults and it must approach legal questions. International legislation should address the receiving country cultural changes. It can collaborate with legislators, considering the immigrant and the human rights. RESUMO A investigação abordou como os emigrantes portugueses aprendem numa rede social virtual, Facebook. Empregou-se o método misto, destacando a técnica da observação, com base teórica no modelo de Rudmin e no trabalho de Castro. A ligação à internet e as tecnologias da informação alteraram as relações interculturais, formas de aprender e a educação continuada. Intensificaram as relações interculturais e a manutenção cultural dos imigrantes. A internet também permitiu práticas e responsabilidades educativas partilhadas entre os países de recepção e de envio. O direito à aprendizagem deve ser alargado à manutenção cultural dos imigrantes, facultado a crianças e adultos. A formação intercultural deve ser facultada aos adultos na educação continuada e deve abordar questões legais. Além disso, a legislação internacional deve refletir sobre as mudanças culturais do país recetor. A Psicologia abordou como a aculturação (aprendizagem) ocorreu, podendo colaborar com os legisladores, considerando os direitos dos migrantes e os direitos humanos.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2018-02-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.13798eng2182-96402182-8474Castro, Joaquim Filipe Peres deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:42Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/13798Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:52.978154Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
title Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
spellingShingle Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
Castro, Joaquim Filipe Peres de
Articles
title_short Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
title_full Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
title_fullStr Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
title_full_unstemmed Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
title_sort Lifelong Education on Portuguese Emigrants and Their Acculturation
author Castro, Joaquim Filipe Peres de
author_facet Castro, Joaquim Filipe Peres de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Joaquim Filipe Peres de
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description ABSTRACT The research approached how Portuguese emigrants learned on a social networking service; Facebook. It employed the mixed method, and it highlighted the observation technique. The theoretical rationale was grounded in the Rudmin Model and in the work of Castro. The internet connection and the information technologies changed the intercultural relationships, the ways to learn, and the lifelong education. Social networking service boosted intercultural relationships and immigrant cultural maintenance, and the expected assimilation was nearly dismissed. The connection also enabled shared educational practices and responsibilities between the receiving and sending countries. The right to learn should be extended to immigrant cultural maintenance; it should be addressed to children and also to adults in lifelong education. Intercultural training should be addressed to adults and it must approach legal questions. International legislation should address the receiving country cultural changes. It can collaborate with legislators, considering the immigrant and the human rights. RESUMO A investigação abordou como os emigrantes portugueses aprendem numa rede social virtual, Facebook. Empregou-se o método misto, destacando a técnica da observação, com base teórica no modelo de Rudmin e no trabalho de Castro. A ligação à internet e as tecnologias da informação alteraram as relações interculturais, formas de aprender e a educação continuada. Intensificaram as relações interculturais e a manutenção cultural dos imigrantes. A internet também permitiu práticas e responsabilidades educativas partilhadas entre os países de recepção e de envio. O direito à aprendizagem deve ser alargado à manutenção cultural dos imigrantes, facultado a crianças e adultos. A formação intercultural deve ser facultada aos adultos na educação continuada e deve abordar questões legais. Além disso, a legislação internacional deve refletir sobre as mudanças culturais do país recetor. A Psicologia abordou como a aculturação (aprendizagem) ocorreu, podendo colaborar com os legisladores, considerando os direitos dos migrantes e os direitos humanos.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-28T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.13798
url https://doi.org/10.25749/sis.13798
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130455939743744