Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Rui Manuel Vieira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pombo, Lúcia Maria Teixeira, Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773
Resumo: There is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview.
id RCAP_c0438ee97750740b8a255349052e5ee0
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14773
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworksThere is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview.A Web 2.0 disponibiliza um universo de ferramentas colaborativas muito diversas e as Wikis são uma das mais promissoras em contextos educativos. Neste trabalho apresentam-se os resultados obtidos num estudo efetuado na plataforma PBworks®, utilizada por duas turmas do Ensino Secundário em 2011 e 2012. Após a saída de campo a um ecossistema, os alunos desenvolveram on-line uma Wiki avaliada, com distinto número de páginas e diferente feedback dado pelo professor. A análise comparativa dos históricos das páginas revelou total participação dos alunos e intensidades colaborativas variáveis entre as Wikis construídas. As respostas dadas pelos alunos mais participativos e menos participativos mostrou que os primeiros dão ênfase à ação, enquanto os segundos mostraram desconfiança em relação às interações sociais e à tecnologia utilizada. Sugere-se que em trabalhos futuros, se enriqueçam os instrumentos de pesquisa aplicados nomeadamente a aplicação de um inquérito por entrevista.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773oai:proa.ua.pt:article/14773Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 116-1291647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773/10147Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Rui Manuel VieiraPombo, Lúcia Maria TeixeiraMoreira, António Augusto de Freitas Gonçalves2022-09-05T15:21:38ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
title Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
spellingShingle Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
Soares, Rui Manuel Vieira
title_short Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
title_full Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
title_fullStr Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
title_full_unstemmed Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
title_sort Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
author Soares, Rui Manuel Vieira
author_facet Soares, Rui Manuel Vieira
Pombo, Lúcia Maria Teixeira
Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves
author_role author
author2 Pombo, Lúcia Maria Teixeira
Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Rui Manuel Vieira
Pombo, Lúcia Maria Teixeira
Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves
description There is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773
oai:proa.ua.pt:article/14773
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14773
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773/10147
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 116-129
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 116-129
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 116-129
Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 116-129
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301263562571776