Theoretical combination: an essay
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777 |
Resumo: | Abstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular. Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing. |
id |
ReLePe-1_32ddab4729fb4b63eeb248bb1f7a8709 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13777 |
network_acronym_str |
ReLePe-1 |
network_name_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical combination: an essayCombinación teórica: un ensayoCombinação teórica: um ensaioAbstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular. Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing.Resumen: El artículo empieza de la necesidad de se construir sentido en el análisis de políticas educativas de formación y carrera docente en el contemporáneo. La investigación fue realizada a partir de la comparación entre documentos del Banco Mundial y literatura del área teniendo como superficie de análisis las Revistas Nova Escola y Gestão Escolar en el período de 2008-2017. Para la comprensión de las políticas junto con los artefactos culturales de medios impresos se articuló una combinación teórica entre elementos de la teórica histórico-crítica y de la proscritica. Este texto sistematiza puntos de tensión y aproximación de las referencias teóricas para sostener las opciones y análisis de políticas educativas en lo que se refiere a las convergencias advenidas de la arena de influencia. Destaca, en este momento histórico, sus consecuencias para la investigación en políticas educativas en general y para políticas de formación y carrera docente en particular. Palabras clave: Políticas educativas. Teoría histórico-crítica. Teoría poscritica. Teorización combinada.Resumo: o artigo partiu da necessidade de construir sentido na análise de políticas educacionais de formação e carreira docente no contemporâneo. A pesquisa foi realizada a partir do cotejamento entre documentos do Banco Mundial e de literatura da área, tendo como superfície de análise as Revistas Nova Escola e Gestão Escolar no período de 2008-2017. Para compreensão das políticas, juntamente com os artefatos culturais de mídia impressa, foi articulada uma combinação teórica entre elementos da teoria histórico-crítica e da teoria pós-crítica. Este texto sistematiza pontos de tensão e de aproximação dos referenciais teóricos para sustentar as opções e as análises de políticas educacionais no que tange as convergências advindas da arena de influência. Destaca, neste momento histórico, seus desdobramentos para a pesquisa em políticas em educação em geral e para políticas de formação e de carreira docente em particular. Palavras-chaves: Políticas educacionais. Teoria histórico-crítica. Teoria pós-crítica. Teorização combinada.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2019-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/1377710.5212/retepe.v.4.014Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 4 (2019); 1-172409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777/209209210962Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessStrasburg, Quênia ReneeCorsetti, Berenice2020-04-09T16:59:12Zoai:uepg.br:article/13777Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-04-09T16:59:12Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical combination: an essay Combinación teórica: un ensayo Combinação teórica: um ensaio |
title |
Theoretical combination: an essay |
spellingShingle |
Theoretical combination: an essay Strasburg, Quênia Renee |
title_short |
Theoretical combination: an essay |
title_full |
Theoretical combination: an essay |
title_fullStr |
Theoretical combination: an essay |
title_full_unstemmed |
Theoretical combination: an essay |
title_sort |
Theoretical combination: an essay |
author |
Strasburg, Quênia Renee |
author_facet |
Strasburg, Quênia Renee Corsetti, Berenice |
author_role |
author |
author2 |
Corsetti, Berenice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Strasburg, Quênia Renee Corsetti, Berenice |
description |
Abstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular. Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777 10.5212/retepe.v.4.014 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777 |
identifier_str_mv |
10.5212/retepe.v.4.014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777/209209210962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 4 (2019); 1-17 2409-3696 reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) instacron:ReLePe |
instname_str |
Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
instacron_str |
ReLePe |
institution |
ReLePe |
reponame_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
collection |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
repository.mail.fl_str_mv |
||editores@relepeenrevista.org |
_version_ |
1798325164999442432 |