Theoretical combination: an essay

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Strasburg, Quênia Renee
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Corsetti, Berenice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777
Resumo: Abstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular.    Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing.
id ReLePe-1_32ddab4729fb4b63eeb248bb1f7a8709
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13777
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Theoretical combination: an essayCombinación teórica: un ensayoCombinação teórica: um ensaioAbstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular.    Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing.Resumen: El artículo empieza de la necesidad de se construir sentido en el análisis de políticas educativas de formación y carrera docente en el contemporáneo. La investigación fue realizada a partir de la comparación entre documentos del Banco Mundial y literatura del área teniendo como superficie de análisis las Revistas Nova Escola y Gestão Escolar en el período de 2008-2017. Para la comprensión de las políticas junto con los artefactos culturales de medios impresos se articuló una combinación teórica entre elementos de la teórica histórico-crítica y de la proscritica. Este texto sistematiza puntos de tensión y aproximación de las referencias teóricas para sostener las opciones y análisis de políticas educativas en lo que se refiere a las convergencias advenidas de la arena de influencia. Destaca, en este momento histórico, sus consecuencias para la investigación en políticas educativas en general y para políticas de formación y carrera docente en particular.   Palabras clave: Políticas educativas. Teoría histórico-crítica. Teoría poscritica.  Teorización combinada.Resumo: o artigo partiu da necessidade de construir sentido na análise de políticas educacionais de formação e carreira docente no contemporâneo. A pesquisa foi realizada a partir do cotejamento entre documentos do Banco Mundial e de literatura da área, tendo como superfície de análise as Revistas Nova Escola e Gestão Escolar no período de 2008-2017. Para compreensão das políticas, juntamente com os artefatos culturais de mídia impressa, foi articulada uma combinação teórica entre elementos da teoria histórico-crítica e da teoria pós-crítica. Este texto sistematiza pontos de tensão e de aproximação dos referenciais teóricos para sustentar as opções e as análises de políticas educacionais no que tange as convergências advindas da arena de influência. Destaca, neste momento histórico, seus desdobramentos para a pesquisa em políticas em educação em geral e para políticas de formação e de carreira docente em particular.   Palavras-chaves: Políticas educacionais. Teoria histórico-crítica. Teoria pós-crítica. Teorização combinada.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2019-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/1377710.5212/retepe.v.4.014Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 4 (2019); 1-172409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777/209209210962Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessStrasburg, Quênia ReneeCorsetti, Berenice2020-04-09T16:59:12Zoai:uepg.br:article/13777Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-04-09T16:59:12Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical combination: an essay
Combinación teórica: un ensayo
Combinação teórica: um ensaio
title Theoretical combination: an essay
spellingShingle Theoretical combination: an essay
Strasburg, Quênia Renee
title_short Theoretical combination: an essay
title_full Theoretical combination: an essay
title_fullStr Theoretical combination: an essay
title_full_unstemmed Theoretical combination: an essay
title_sort Theoretical combination: an essay
author Strasburg, Quênia Renee
author_facet Strasburg, Quênia Renee
Corsetti, Berenice
author_role author
author2 Corsetti, Berenice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Strasburg, Quênia Renee
Corsetti, Berenice
description Abstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular.    Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777
10.5212/retepe.v.4.014
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777
identifier_str_mv 10.5212/retepe.v.4.014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777/209209210962
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 4 (2019); 1-17
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1798325164999442432