Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vanessa Thomazini da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Aoyama, Elisa Mitsuko
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391
Resumo: Botany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas.
id SBEnBio_ffb898d654c2e903aebd79c5679313a3
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/391
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning processDesafío de la imagen: uso de la fotografía en el proceso de enseñanza aprendizaje botánicoDesafio da imagem: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de botânicaEnsino de BiologiaRecurso didáticoLinguagem FotográficaEnsino Botânica ImagemBiology teaching Didactic resource Photographic languageTeaching BotanyImageEnseñanza de la biologíaRecurso didáctico Lenguaje fotográficoEnseñandoBotánica ImagenBotany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas.La botánica, por muchas veces, es vista como una asignatura escolar árida y aburrida. Pensando en este panorama, se ha ambicionado el desarrollo y la análisis de una secuencia didáctica que promoviera el estudio de la botánica por medio del uso del lenguaje fotográfico. El estudio fue echo por intermedio de una investigación-acción realizada en un colegio de una ciudad del Estado de Espírito Santo con dos clases de tercer grado de secundaria escolar alcanzando 61 alumnos. Las informaciones recolectadas fueron tratadas mediante análisis de contenido en una perspectiva cuantitativa. Teniendo en cuenta las suposiciones teóricas y por medio  de la ejecución de la secuencia didáctica fue posible señalar que son grandes las potencialidades del uso de la fotografía para la enseñanza de la botánica, pudiendo ser aplicadas en variadas áreas. A botânica, muitas vezes, é vista como matéria escolar árida e entediante. Pensando neste panorama objetivou-se o desenvolvimento e análise de uma sequência didática que promovesse o estudo da botânica por meio do uso da linguagem fotográfica. O estudo foi realizado por intermédio de pesquisa-ação em um colégio de um município do Estado do Espírito Santo com duas turmas de terceira série do ensino médio regular abrangendo 61 alunos. As informações levantadas foram tratadas através de análise de conteúdo em uma abordagem qualitativa. Considerando os pressupostos teóricos e através da execução da sequência didática foi possível demonstrar que são grandes as potencialidades do uso da fotografia para o ensino de botânica podendo ser empregadas em diversas outras áreas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/39110.46667/renbio.v14i1.391SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 616-6382763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391/176BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vanessa Thomazini da Aoyama, Elisa Mitsuko2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/391Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
Desafío de la imagen: uso de la fotografía en el proceso de enseñanza aprendizaje botánico
Desafio da imagem: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de botânica
title Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
spellingShingle Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
Silva, Vanessa Thomazini da
Ensino de Biologia
Recurso didático
Linguagem Fotográfica
Ensino
Botânica
Imagem
Biology teaching
Didactic resource
Photographic language
Teaching
Botany
Image
Enseñanza de la biología
Recurso didáctico
Lenguaje fotográfico
Enseñando
Botánica
Imagen
title_short Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
title_full Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
title_fullStr Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
title_full_unstemmed Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
title_sort Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
author Silva, Vanessa Thomazini da
author_facet Silva, Vanessa Thomazini da
Aoyama, Elisa Mitsuko
author_role author
author2 Aoyama, Elisa Mitsuko
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vanessa Thomazini da
Aoyama, Elisa Mitsuko
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Recurso didático
Linguagem Fotográfica
Ensino
Botânica
Imagem
Biology teaching
Didactic resource
Photographic language
Teaching
Botany
Image
Enseñanza de la biología
Recurso didáctico
Lenguaje fotográfico
Enseñando
Botánica
Imagen
topic Ensino de Biologia
Recurso didático
Linguagem Fotográfica
Ensino
Botânica
Imagem
Biology teaching
Didactic resource
Photographic language
Teaching
Botany
Image
Enseñanza de la biología
Recurso didáctico
Lenguaje fotográfico
Enseñando
Botánica
Imagen
description Botany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391
10.46667/renbio.v14i1.391
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391/176
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 616-638
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866971500544