A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wenceslau, Leandro David
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fonseca, Victor Kelles Tupy da, Dutra, Luíza de Alcântara, Caldeira, Letícia Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2154
Resumo: The teaching of clinical communication skills in medical undergraduate studies finds in the principles and components of the Patient-Centered Clinical Method (PCCM) an important reference to define its competences. However, even having contact with the PCCM in undergraduate teaching, medical students often resort to the traditional medical doctor-centered anamnesis as a safer script for conducting their interviews. We propose, as a hypothesis for this difficulty, the absence of a PCCM translation into a standardized medical interview script, especially for undergraduate teaching. In this report, based on patient-centered clinical interview (PCCI) models selected from the international literature, we present the first step of an original PCCI script, adapted for the Brazilian scenario. This report aims to provide a user-friendly reference in Portuguese that can be improved by professionals involved with the teaching of clinical communication skills in higher education in Brazil. Empirical studies are still needed to support wider use of the proposal presented here.
id SBMFC-1_28e9be8a1bb47fc449d39ab3f50db85c
oai_identifier_str oai:ojs.rbmfc.org.br:article/2154
network_acronym_str SBMFC-1
network_name_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository_id_str
spelling A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teachingUn guion de entrevista clínica centrado en la persona para el pregrado en medicinaUm roteiro de entrevista clínica centrada na pessoa para a graduação médicaMedical EducationMedical History TakingPatient-Centered CareEducación MédicaAnamnesisAtención Dirigida al PacienteEducação MédicaAnamneseCuidado Centrado no PacienteThe teaching of clinical communication skills in medical undergraduate studies finds in the principles and components of the Patient-Centered Clinical Method (PCCM) an important reference to define its competences. However, even having contact with the PCCM in undergraduate teaching, medical students often resort to the traditional medical doctor-centered anamnesis as a safer script for conducting their interviews. We propose, as a hypothesis for this difficulty, the absence of a PCCM translation into a standardized medical interview script, especially for undergraduate teaching. In this report, based on patient-centered clinical interview (PCCI) models selected from the international literature, we present the first step of an original PCCI script, adapted for the Brazilian scenario. This report aims to provide a user-friendly reference in Portuguese that can be improved by professionals involved with the teaching of clinical communication skills in higher education in Brazil. Empirical studies are still needed to support wider use of the proposal presented here.La enseñanza de las habilidades de comunicación en el pregrado en medicina encuentra en los principios y componentes del Método Clínico Centrado en la Persona (MCCP) una referencia importante para la definición de sus competencias. Sin embargo, incluso teniendo contacto con el MCCP en su formación, es frecuente que los estudiantes de medicina recurran al uso de la anamnesis tradicional centrada en la agenda médica, como un guion más seguro para realizar sus entrevistas. Proponemos, como una hipótesis para esta dificultad de los alumnos, la falta de una traducción del MCCP en un guion estandarizado de entrevista médica, especialmente para la enseñanza en el pregrado. En este relato, a partir de modelos de entrevista clínica centrada en la persona (ECCP) seleccionados de la literatura internacional, presentamos el primer paso de un guion de ECCP original, adaptado al escenario brasileño. El objetivo de este relato es ofrecer una referencia en lengua portuguesa de fácil utilización y que puede ser mejorada por los profesionales involucrados en la enseñanza de la comunicación clínica en la educación superior en Brasil. Todavía se necesitan estudios empíricos para respaldar un uso más amplio de la propuesta que aquí se presenta.O ensino de habilidades de comunicação clínica na graduação médica encontra nos princípios e componentes do Método Clínico Centrado na Pessoa (MCCP) uma referência importante para a definição de suas competências. No entanto, mesmo tendo contato com o MCCP em sua formação, é frequente que estudantes de medicina recorram à utilização da anamnese tradicional centrada na agenda médica como um roteiro mais seguro para realização de suas entrevistas. Propomos, como uma hipótese para essa dificuldade dos estudantes, a falta de uma tradução do MCCP em um roteiro padronizado de entrevista médica, especialmente para ensino na graduação. Neste relato, a partir de modelos de entrevista clínica centrada na pessoa (ECCP) selecionados da literatura internacional, apresentamos a primeira etapa de um roteiro de ECCP original, adaptado ao cenário brasileiro. O objetivo deste relato é oferecer uma referência de fácil utilização em língua portuguesa e que possa ser aprimorada pelos profissionais envolvidos com o ensino de comunicação clínica na educação superior no Brasil. Estudos empíricos ainda são necessários para endossar uma utilização mais ampla da proposta aqui apresentada.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelatos de Experiência; Case Reportsapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/215410.5712/rbmfc15(42)2154Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 No. 42 (2020); 2154Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 Núm. 42 (2020); 2154Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 15 n. 42 (2020); 21542179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2154/1529Copyright (c) 2020 Leandro David Wenceslau, Victor Kelles Tupy da Fonseca, Luíza de Alcântara Dutra, Letícia Gonçalves Caldeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessWenceslau, Leandro DavidFonseca, Victor Kelles Tupy daDutra, Luíza de AlcântaraCaldeira, Letícia Gonçalves2020-08-18T18:19:41Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/2154Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-08-18T18:19:41Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
Un guion de entrevista clínica centrado en la persona para el pregrado en medicina
Um roteiro de entrevista clínica centrada na pessoa para a graduação médica
title A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
spellingShingle A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
Wenceslau, Leandro David
Medical Education
Medical History Taking
Patient-Centered Care
Educación Médica
Anamnesis
Atención Dirigida al Paciente
Educação Médica
Anamnese
Cuidado Centrado no Paciente
title_short A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
title_full A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
title_fullStr A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
title_full_unstemmed A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
title_sort A patient-centered clinical interview script for medical undergraduate teaching
author Wenceslau, Leandro David
author_facet Wenceslau, Leandro David
Fonseca, Victor Kelles Tupy da
Dutra, Luíza de Alcântara
Caldeira, Letícia Gonçalves
author_role author
author2 Fonseca, Victor Kelles Tupy da
Dutra, Luíza de Alcântara
Caldeira, Letícia Gonçalves
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wenceslau, Leandro David
Fonseca, Victor Kelles Tupy da
Dutra, Luíza de Alcântara
Caldeira, Letícia Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Medical Education
Medical History Taking
Patient-Centered Care
Educación Médica
Anamnesis
Atención Dirigida al Paciente
Educação Médica
Anamnese
Cuidado Centrado no Paciente
topic Medical Education
Medical History Taking
Patient-Centered Care
Educación Médica
Anamnesis
Atención Dirigida al Paciente
Educação Médica
Anamnese
Cuidado Centrado no Paciente
description The teaching of clinical communication skills in medical undergraduate studies finds in the principles and components of the Patient-Centered Clinical Method (PCCM) an important reference to define its competences. However, even having contact with the PCCM in undergraduate teaching, medical students often resort to the traditional medical doctor-centered anamnesis as a safer script for conducting their interviews. We propose, as a hypothesis for this difficulty, the absence of a PCCM translation into a standardized medical interview script, especially for undergraduate teaching. In this report, based on patient-centered clinical interview (PCCI) models selected from the international literature, we present the first step of an original PCCI script, adapted for the Brazilian scenario. This report aims to provide a user-friendly reference in Portuguese that can be improved by professionals involved with the teaching of clinical communication skills in higher education in Brazil. Empirical studies are still needed to support wider use of the proposal presented here.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relatos de Experiência; Case Reports
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2154
10.5712/rbmfc15(42)2154
url https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2154
identifier_str_mv 10.5712/rbmfc15(42)2154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2154/1529
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 No. 42 (2020); 2154
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 Núm. 42 (2020); 2154
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 15 n. 42 (2020); 2154
2179-7994
1809-5909
reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron:SBMFC
instname_str Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron_str SBMFC
institution SBMFC
reponame_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
collection Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
repository.mail.fl_str_mv ||david@sbmfc.org.br
_version_ 1752122109150101504