Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Adriano Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Grando, Regina Célia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951
Resumo: It is agreed that Scientific and Technological Literacy has become an inherent purpose in the area of Science Teaching. In this sense, in this paper, our objective is to analyze the possible contributions of the children's book Vacinas to the promotion of Scientific and Technological Literacy of children in the early years of Elementary School. The work, published by the extension group MT Ciência, from the Universidade Federal do Mato Grosso, aims to disseminate scientific content, in a simple, objective and accessible way to the child audience regarding the importance of vaccines. Through a documentary analysis, based on the theories that support Scientific and Technological Literacy in Science Teaching in the early years, we built the methodological path. Thus, it was possible to infer as to the potential of the work to promote scientific and technological literacy in the first years of Basic Education, mainly taking into account the serious health crisis in Covid-19 as something concerning the reality of children.
id UCS-4_1f066b60795c1e0c09f9e14583c6ee9d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2951
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book VacinasPromoción de la alfabetización científica y tecnológica en los Primeros Años desde el libro infantil VacinasPromovendo a alfabetização científica e tecnológica nos Anos Iniciais a partir do livro infantil VacinasAlfabetização Científica e TecnológicaEnsino de CiênciasVacinasScientific and Technological LiteracyScience TeachingVaccinesAlfabetización Científica y TecnológicaEnseñanza de las CienciasVacunasIt is agreed that Scientific and Technological Literacy has become an inherent purpose in the area of Science Teaching. In this sense, in this paper, our objective is to analyze the possible contributions of the children's book Vacinas to the promotion of Scientific and Technological Literacy of children in the early years of Elementary School. The work, published by the extension group MT Ciência, from the Universidade Federal do Mato Grosso, aims to disseminate scientific content, in a simple, objective and accessible way to the child audience regarding the importance of vaccines. Through a documentary analysis, based on the theories that support Scientific and Technological Literacy in Science Teaching in the early years, we built the methodological path. Thus, it was possible to infer as to the potential of the work to promote scientific and technological literacy in the first years of Basic Education, mainly taking into account the serious health crisis in Covid-19 as something concerning the reality of children.Se acuerda que la Alfabetización Científica y Tecnológica se ha convertido en un propósito inherente al área de Enseñanza de las Ciencias. En este sentido, en este texto, nuestro objetivo es analizar las posibles contribuciones del libro infantil Vacinas a la promoción de la Alfabetización Científica y Tecnológica de los niños en los primeros años de Educación Primaria. El trabajo, publicado por el grupo de extensión MT Ciência, de la Universidade Federal de Mato Grosso, tiene como objetivo difundir contenidos científicos, de manera sencilla, objetiva y accesible al público infantil sobre la importancia de las vacunas. A través de un análisis documental, basado en las teorías que sustentan la Alfabetización Científica y Tecnológica en la Enseñanza de las Ciencias en los primeros años, construimos el camino metodológico. Así, se pudo inferir sobre las potencialidades del trabajo para promover la alfabetización científica y tecnológica en los primeros años de Educación Básica, principalmente tomando en cuenta la grave crisis de salud en Covid-19 como algo concerniente a la realidad de los niños.É consensual que a Alfabetização Científica e Tecnológica tem se tornado uma finalidade inerente à área de Ensino de Ciências. Nesse sentido, no presente texto, nosso objetivo é analisar as possíveis contribuições do livro infantil Vacinas para a promoção da Alfabetização Científica e Tecnológica de crianças dos anos iniciais do Ensino Fundamental. A obra, publicizada pelo grupo de extensão MT Ciência, da Universidade Federal de Mato Grosso, tem por objetivo a divulgação de conteúdo científico, de forma simples, objetiva e acessível ao público infantil relativo à importância das vacinas. Por meio de uma análise documental, fundamentada nas teorias que sustentam a Alfabetização Científica e Tecnológica no Ensino de Ciências nos anos iniciais, construímos o percurso metodológico. Assim, foi possível inferir quanto à potencialidade da obra para promover a alfabetização científica e tecnológica nos primeiros anos da Educação Básica, principalmente levando em consideração a grave crise sanitária de Covid-19 como algo concernente à realidade das crianças.Editora Cruzeiro do Sul2021-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/295110.26843/rencima.v12n3a29Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951/1646https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951/1565https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Adriano SantosGrando, Regina Célia2023-04-21T22:24:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2951Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:24:47Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
Promoción de la alfabetización científica y tecnológica en los Primeros Años desde el libro infantil Vacinas
Promovendo a alfabetização científica e tecnológica nos Anos Iniciais a partir do livro infantil Vacinas
title Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
spellingShingle Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
Mesquita, Adriano Santos
Alfabetização Científica e Tecnológica
Ensino de Ciências
Vacinas
Scientific and Technological Literacy
Science Teaching
Vaccines
Alfabetización Científica y Tecnológica
Enseñanza de las Ciencias
Vacunas
title_short Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
title_full Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
title_fullStr Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
title_full_unstemmed Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
title_sort Promoting of scientific and technological literacy in the Early Years from the children's book Vacinas
author Mesquita, Adriano Santos
author_facet Mesquita, Adriano Santos
Grando, Regina Célia
author_role author
author2 Grando, Regina Célia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Adriano Santos
Grando, Regina Célia
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização Científica e Tecnológica
Ensino de Ciências
Vacinas
Scientific and Technological Literacy
Science Teaching
Vaccines
Alfabetización Científica y Tecnológica
Enseñanza de las Ciencias
Vacunas
topic Alfabetização Científica e Tecnológica
Ensino de Ciências
Vacinas
Scientific and Technological Literacy
Science Teaching
Vaccines
Alfabetización Científica y Tecnológica
Enseñanza de las Ciencias
Vacunas
description It is agreed that Scientific and Technological Literacy has become an inherent purpose in the area of Science Teaching. In this sense, in this paper, our objective is to analyze the possible contributions of the children's book Vacinas to the promotion of Scientific and Technological Literacy of children in the early years of Elementary School. The work, published by the extension group MT Ciência, from the Universidade Federal do Mato Grosso, aims to disseminate scientific content, in a simple, objective and accessible way to the child audience regarding the importance of vaccines. Through a documentary analysis, based on the theories that support Scientific and Technological Literacy in Science Teaching in the early years, we built the methodological path. Thus, it was possible to infer as to the potential of the work to promote scientific and technological literacy in the first years of Basic Education, mainly taking into account the serious health crisis in Covid-19 as something concerning the reality of children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951
10.26843/rencima.v12n3a29
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n3a29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951/1646
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2951/1565
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132407189504