Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Joicy Lariça Gonçalves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cavalcanti, José Dilson Beserra, Vale, Maria Luceilda de Oliveira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921
Resumo: In this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class.
id UCS-4_cd830afa8725103dc26ff866c838a957
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3921
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of PernambucoCurrículo y horas de formación matemática en los cursos de Pedagogía en el estado de PernambucoCurrículo e carga horária da formação matemática dos cursos de Pedagogia do estado de PernambucoPedagogiaFormação MatemáticaPernambucoDocumentos OficiaisCarga HoráriaPedagogyMathematical TrainingPernambucoOfficial DocumentsWorkloadPedagogíaFormación MatemáticaPernambucoDocumentos OficialesCarga HorariaIn this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class.En este artículo, presentamos los resultados iniciales de una investigación de maestría que investiga la configuración epistemológica de la relación institucional con el saber de la formación Matemática de los cursos de Pedagogía en el Estado de Pernambuco. Particularmente, aquí, enfocamos nuestra atención en la organización de la formación Matemática en los cursos de Pedagogía en el Estado de Pernambuco desde el punto de vista del currículo y carga horaria. Para ello, se realizó un estudio exploratorio-descriptivo y se adoptó la técnica de análisis documental. Se utilizó el sitio web e-mec como medio de investigación y, luego de algunos criterios de exclusión, se identificaron un total de 51 cursos de Pedagogía. Del análisis de las matrices curriculares puestas a disposición por las instituciones, verificamos que todos los cursos ofrecen asignaturas para la formación en Matemática, pero en cargas horarias que varían de 40 a 240 horas/clase.Apresentamos neste artigo os resultados iniciais de uma pesquisa de mestrado que investiga a configuração epistemológica da relação institucional ao saber da formação Matemática dos cursos de Pedagogia do Estado de Pernambuco. Particularmente, aqui, focamos nossa atenção sobre a organização da formação Matemática dos cursos de Pedagogia do Estado de Pernambuco do ponto de vista do currículo e da carga horária. Para tanto, foi realizado um estudo exploratório-descritivo e adotamos a técnica de análise documental. O site do e-mec foi utilizado como meio de pesquisa e, após alguns critérios de exclusão, identificamos um total de 51 cursos de Pedagogia. A partir da análise das matrizes curriculares disponibilizadas pelas instituições verificamos que todos os cursos ofertam disciplinas destinadas à formação Matemática, porém em cargas horárias que variam de 40 a 240 horas/aula.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/392110.26843/rencima.v13n5a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921/1824https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Joicy Lariça GonçalvesCavalcanti, José Dilson BeserraVale, Maria Luceilda de Oliveira do2022-10-01T15:08:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3921Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
Currículo y horas de formación matemática en los cursos de Pedagogía en el estado de Pernambuco
Currículo e carga horária da formação matemática dos cursos de Pedagogia do estado de Pernambuco
title Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
spellingShingle Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
Santos, Joicy Lariça Gonçalves
Pedagogia
Formação Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiais
Carga Horária
Pedagogy
Mathematical Training
Pernambuco
Official Documents
Workload
Pedagogía
Formación Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiales
Carga Horaria
title_short Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
title_full Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
title_fullStr Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
title_full_unstemmed Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
title_sort Curriculum and credit hours of mathematics training in Pedagogy courses in the state of Pernambuco
author Santos, Joicy Lariça Gonçalves
author_facet Santos, Joicy Lariça Gonçalves
Cavalcanti, José Dilson Beserra
Vale, Maria Luceilda de Oliveira do
author_role author
author2 Cavalcanti, José Dilson Beserra
Vale, Maria Luceilda de Oliveira do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Joicy Lariça Gonçalves
Cavalcanti, José Dilson Beserra
Vale, Maria Luceilda de Oliveira do
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Formação Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiais
Carga Horária
Pedagogy
Mathematical Training
Pernambuco
Official Documents
Workload
Pedagogía
Formación Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiales
Carga Horaria
topic Pedagogia
Formação Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiais
Carga Horária
Pedagogy
Mathematical Training
Pernambuco
Official Documents
Workload
Pedagogía
Formación Matemática
Pernambuco
Documentos Oficiales
Carga Horaria
description In this article, we present the initial results of a master's research that investigates the epistemological configuration of the institutional relationship to the knowledge of the Mathematics formation of Pedagogy courses in the State of Pernambuco. Particularly, here, we focus our attention on the organization of Mathematics training in Pedagogy courses in the State of Pernambuco from the point of view of curriculum and workload. For that, an exploratory-descriptive study was carried out and we adopted the technique of document analysis. The e-mec website was used as a means of research and, after some exclusion criteria, we identified a total of 51 Pedagogy courses. From the analysis of the curricular matrices made available by the institutions, we verified that all courses offer subjects for Mathematics training, but in workloads that vary from 40 to 240 hours/class.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921
10.26843/rencima.v13n5a02
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3921/1824
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133958033408