A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esteves, Pâmela Suélli da Motta
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227
Resumo: Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities.
id UECE-1_b1c2302d1129c88e791ee660f6df704c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/227
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolarBullyingEstudantesDiferença e Banalidade do MalEducaçãoBullying, Students, Difference and Banality of Evil.Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal.Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities.El bullying es un tipo específico de violencia escolar caracterizado por actitudes agresivas de todas las formas, practicadas intencional y repetidamente, que ocurre debido a la dificultad de los estudiantes en convivir / aceptar sus propias diferencias culturales e identitarias que se construyen y reconstruyen en el ambiente escolar. En la mayoría de los casos, la mayoría de las personas que sufren de bullying, como el tipo de violencia escolar, la cuestión de la motivación para la ocurrencia del bullying continúa sin explicaciones racionables, por lo que este rechaza que el no reconocimiento de la diferencia constituye la principal motivación para el comportamiento bullying. A partir de esa ponderación el texto busca comprender el significado que los estudiantes atribuyen al bullying en la construcción del cotidiano escolar. Para tanto buscamos oír las narrativas de los estudiantes acerca de las prácticas de bullying, buscando entender cómo esa violencia afecta sus formas de socialización e interfiere en la construcción de sus subjetividades.Bullying é um tipo específico de violência escolar caracterizado por atitudes agressivas de todas as formas, praticadas intencional e repetidamente, que ocorre devido à dificuldade dos estudantes em conviver/aceitar suas próprias diferenças culturais e identitárias que são construídas e reconstruídas no ambiente escolar. Mesmo compreendendo o bullying como um tipo específico de violência escolar, a questão da motivação para a ocorrência do bullying continua sem explicações racionáveis, por isso, este texto defende que o não reconhecimento da diferença constitui a principal motivação para o comportamento bullying. A partir dessa ponderação o texto busca compreender o significado que os estudantes atribuem ao bullying na construção do cotidiano escolar. Para tanto buscamos ouvir as narrativas dos estudantes acerca das práticas de bullying, procurando entender como essa violência afeta suas formas de socialização e interfere na construção de suas subjetividades.EdUECE2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/22710.25053/redufor.v4i11.227Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 60-812448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227/1142Esteves, Pâmela Suélli da Mottainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-18T12:50:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/227Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2021-08-18T12:50:35Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
title A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
spellingShingle A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
Esteves, Pâmela Suélli da Motta
Bullying
Estudantes
Diferença e Banalidade do Mal
Educação
Bullying, Students, Difference and Banality of Evil.
Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal.
title_short A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
title_full A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
title_fullStr A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
title_full_unstemmed A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
title_sort A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
author Esteves, Pâmela Suélli da Motta
author_facet Esteves, Pâmela Suélli da Motta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esteves, Pâmela Suélli da Motta
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying
Estudantes
Diferença e Banalidade do Mal
Educação
Bullying, Students, Difference and Banality of Evil.
Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal.
topic Bullying
Estudantes
Diferença e Banalidade do Mal
Educação
Bullying, Students, Difference and Banality of Evil.
Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal.
description Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227
10.25053/redufor.v4i11.227
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v4i11.227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227/1142
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81
Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81
Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 60-81
Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1754565259043012608