A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227 |
Resumo: | Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities. |
id |
UECE-1_b1c2302d1129c88e791ee660f6df704c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/227 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolarBullyingEstudantesDiferença e Banalidade do MalEducaçãoBullying, Students, Difference and Banality of Evil.Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal.Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities.El bullying es un tipo específico de violencia escolar caracterizado por actitudes agresivas de todas las formas, practicadas intencional y repetidamente, que ocurre debido a la dificultad de los estudiantes en convivir / aceptar sus propias diferencias culturales e identitarias que se construyen y reconstruyen en el ambiente escolar. En la mayoría de los casos, la mayoría de las personas que sufren de bullying, como el tipo de violencia escolar, la cuestión de la motivación para la ocurrencia del bullying continúa sin explicaciones racionables, por lo que este rechaza que el no reconocimiento de la diferencia constituye la principal motivación para el comportamiento bullying. A partir de esa ponderación el texto busca comprender el significado que los estudiantes atribuyen al bullying en la construcción del cotidiano escolar. Para tanto buscamos oír las narrativas de los estudiantes acerca de las prácticas de bullying, buscando entender cómo esa violencia afecta sus formas de socialización e interfiere en la construcción de sus subjetividades.Bullying é um tipo específico de violência escolar caracterizado por atitudes agressivas de todas as formas, praticadas intencional e repetidamente, que ocorre devido à dificuldade dos estudantes em conviver/aceitar suas próprias diferenças culturais e identitárias que são construídas e reconstruídas no ambiente escolar. Mesmo compreendendo o bullying como um tipo específico de violência escolar, a questão da motivação para a ocorrência do bullying continua sem explicações racionáveis, por isso, este texto defende que o não reconhecimento da diferença constitui a principal motivação para o comportamento bullying. A partir dessa ponderação o texto busca compreender o significado que os estudantes atribuem ao bullying na construção do cotidiano escolar. Para tanto buscamos ouvir as narrativas dos estudantes acerca das práticas de bullying, procurando entender como essa violência afeta suas formas de socialização e interfere na construção de suas subjetividades.EdUECE2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/22710.25053/redufor.v4i11.227Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 60-81Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 60-812448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227/1142Esteves, Pâmela Suélli da Mottainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-18T12:50:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/227Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2021-08-18T12:50:35Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
title |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
spellingShingle |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar Esteves, Pâmela Suélli da Motta Bullying Estudantes Diferença e Banalidade do Mal Educação Bullying, Students, Difference and Banality of Evil. Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal. |
title_short |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
title_full |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
title_fullStr |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
title_full_unstemmed |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
title_sort |
A perspectiva dos estudantes diante da violência que enfraquece as relações intersubjetivas no cotidiano escolar |
author |
Esteves, Pâmela Suélli da Motta |
author_facet |
Esteves, Pâmela Suélli da Motta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esteves, Pâmela Suélli da Motta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying Estudantes Diferença e Banalidade do Mal Educação Bullying, Students, Difference and Banality of Evil. Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal. |
topic |
Bullying Estudantes Diferença e Banalidade do Mal Educação Bullying, Students, Difference and Banality of Evil. Bullying, Estudiantes, Diferencia y Banalidad del Mal. |
description |
Bullying is a specific type of school violence characterized by aggressive attitudes in all forms, practiced intentionally and repeatedly, due to students' difficulty in cohabiting / accepting their own cultural and identity differences that are built and rebuilt in the school environment. Even though we understand bullying as a specific type of school violence, the issue of motivation for bullying continues without rationalizing explanations, so this paper argues that failure to recognize difference is the main motivation for bullying behavior. From this consideration, the text seeks to understand the meaning that students attribute to bullying in the construction of daily school life. In order to do so, we seek to listen to students' narratives about bullying practices, trying to understand how this violence affects their forms of socialization and interferes in the construction of their subjectivities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227 10.25053/redufor.v4i11.227 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v4i11.227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/227/1142 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81 Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81 Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 60-81 Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 60-81 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1754565259043012608 |