DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Sheilla Andrade
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Reis, Maria da Glória Magalhães dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532
Resumo: This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.
id UEL-3_730c32fb694796720f71bd34d44dac2a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17532
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSALSequência didática e gêneros textuais: uma proposta pedagógicaEnsino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.O presente trabalho pretende apresentar um recorte de uma pesquisa de mestrado que foi desenvolvida junto ao Departamento de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Brasília. Tivemos como objetivo desenvolver e implementar uma proposta pedagógica para o ensino de inglês, fundamentada em gêneros textuais e ancorada nos princípios da sequência didática, temas esses que nos propomos a discutir neste texto. Apoiamo-nos na concepção de que toda manifestação oral ou escrita acontece por meio de textos e que esses textos se materializam em forma de gêneros textuais orais e escritos. Assim, diante de uma sociedade marcada por mudanças no campo das novas tecnologias, os gêneros se modificam e se transformam; novos aparecem, outros desaparecem, de maneira tal que, aos gêneros, passam a incorporar outros códigos semióticos que não somente o verbal. Organizamos este artigo da seguinte maneira: em um primeiro momento, apresentaremos reflexões relacionadas aos gêneros textuais e à sequência didática. Em seguida, faremos uma breve explicação referente à metodologia utilizada no desenvolvimento da pesquisa, a saber: a pesquisa-ação. Relataremos e discutiremos como nossa proposta pedagógica foi implementada e fundamentada nos princípios da sequência didática, intercalando com os dados coletados por meio do questionário e do diário de bordo.EDUEL2014-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativa-interpretativista; Pesquisa-Ação;application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/1753210.5433/2237-4876.2014v17n2p32Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 17 No. 2 (2014): Volume Atemático; 32-64Signum: Estudos da Linguagem; v. 17 n. 2 (2014): Volume Atemático; 32-642237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532/15693http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Sheilla AndradeReis, Maria da Glória Magalhães dos2022-11-16T18:10:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17532Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:10:51Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
Sequência didática e gêneros textuais: uma proposta pedagógica
title DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
spellingShingle DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
Souza, Sheilla Andrade
Ensino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.
title_short DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
title_full DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
title_fullStr DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
title_full_unstemmed DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
title_sort DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL
author Souza, Sheilla Andrade
author_facet Souza, Sheilla Andrade
Reis, Maria da Glória Magalhães dos
author_role author
author2 Reis, Maria da Glória Magalhães dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Sheilla Andrade
Reis, Maria da Glória Magalhães dos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.
topic Ensino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.
description This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa qualitativa-interpretativista; Pesquisa-Ação;
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532
10.5433/2237-4876.2014v17n2p32
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2014v17n2p32
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532/15693
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEL
publisher.none.fl_str_mv EDUEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 17 No. 2 (2014): Volume Atemático; 32-64
Signum: Estudos da Linguagem; v. 17 n. 2 (2014): Volume Atemático; 32-64
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1750315344088530944