The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075
Resumo: This article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. 
id UEL-5_9f98aee5b4fe5b1c04be2421bd2ec0e4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37075
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic educationEl género textual biografía como eje organizador de una propuesta de intervención didáctica en la educación básicaO gênero textual biografia como eixo organizador de uma proposta de intervenção didática na educação básicaTextual genresBiographyModelingDidactic sequenceSocio-discursive interactionismGéneros textualesBiografíaModelizaciónSecuencia didácticaInteraccionismo sociodiscursivo.Gêneros textuaisBiografiaModelizaçãoSequência didáticaInteracionismo sociodiscursivoThis article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. Este artículo presenta el proceso de elaboración y de implementación de un proyecto de intervención pedagógica destinado al desarrollo de la producción textual de los estudiantes del 6º año de la enseñanza fundamental, teniendo como eje organizador el género textual biografía. El marco teórico se constituye de los presupuestos de la vertiente didáctica del Interaccionismo Sociodiscursivo. Los resultados demuestran cómo la modelización contribuye para que las características del género puedan ser seleccionadas por el maestro como objeto de enseñanza; y como el aporte teórico-metodológico posibilitó que la cultura local pudiera ser conocida y motivadora para los estudiantes, así como para la mejora de la práctica de la producción de texto de los estudiantes, ejemplificada en un ejemplar del género producido por los estudiantes. Este artigo apresenta o processo de elaboração e de implementação de um projeto de intervenção pedagógica destinado ao desenvolvimento da produção textual dos alunos do 6º ano do ensino fundamental, tendo como eixo organizador o gênero textual biografia. O arcabouço teórico se constitui dos pressupostos da vertente didática do Interacionismo Sociodiscursivo. Os resultados demonstram como a modelização contribui para que as características do gênero pudessem ser selecionadas pelo professor como objeto de ensino; e como o aporte teórico-metodológico possibilitou que a cultura local pudesse ser conhecida e motivadora para os alunos, bem como para o aprimoramento da prática da produção de texto dos alunos, exemplificada em um exemplar do gênero produzido pelos alunos.  Universidade Estadual de Londrina2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3707510.5433/1519-5392.2019v19n1p87Entretextos; v. 19 n. 1 (2019): Dossiê:“O agir educacional na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo: dos objetos de ensino às atividades didáticas”; 87-1072764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075/25603Copyright (c) 2019 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos DomingosPinto, Margarina Paulino de Cerqueira2021-02-05T00:40:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37075Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-02-05T00:40:48Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
El género textual biografía como eje organizador de una propuesta de intervención didáctica en la educación básica
O gênero textual biografia como eixo organizador de uma proposta de intervenção didática na educação básica
title The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
spellingShingle The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Textual genres
Biography
Modeling
Didactic sequence
Socio-discursive interactionism
Géneros textuales
Biografía
Modelización
Secuencia didáctica
Interaccionismo sociodiscursivo.
Gêneros textuais
Biografia
Modelização
Sequência didática
Interacionismo sociodiscursivo
title_short The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
title_full The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
title_fullStr The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
title_full_unstemmed The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
title_sort The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education
author Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
author_facet Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira
author_role author
author2 Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Pinto, Margarina Paulino de Cerqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Textual genres
Biography
Modeling
Didactic sequence
Socio-discursive interactionism
Géneros textuales
Biografía
Modelización
Secuencia didáctica
Interaccionismo sociodiscursivo.
Gêneros textuais
Biografia
Modelização
Sequência didática
Interacionismo sociodiscursivo
topic Textual genres
Biography
Modeling
Didactic sequence
Socio-discursive interactionism
Géneros textuales
Biografía
Modelización
Secuencia didáctica
Interaccionismo sociodiscursivo.
Gêneros textuais
Biografia
Modelização
Sequência didática
Interacionismo sociodiscursivo
description This article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075
10.5433/1519-5392.2019v19n1p87
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2019v19n1p87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075/25603
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 19 n. 1 (2019): Dossiê:“O agir educacional na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo: dos objetos de ensino às atividades didáticas”; 87-107
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389496164352