Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Alexandre Gaioto
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294
Resumo: This thesis is committed to analyse part of the poetical rhetoric from Dalton Trevisan's work, especially its erotic-theme manifestations, aiming to understand, throughout the largest inflow of its poetic nature, the assertion of a new creative period from the Curitiba-native fiction writer, established with Ah, é? (1994), collection considered by many critics as a breakthrough of its work due to the more intensive presence of its poetical literacy and variety of styles, such as the epigram, the haiku. Yet 234 (1997), part of this period within the same minimalist purpose from Ah, é?; and the anthology Novos contos eróticos (2013), which gather erotic-theme tales carved in Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Search for recognise in this texts the speech-structure reorientation by bringing awareness to its ostensive poetic-nature, that are resumed theoretical studies (poetic style), among others, Aguiar e Silva, Massaud Moisés and Alfredo Bosi, beyond eroticism assessments of Georges Bataille e Jean Baudrillard. Notwithstanding this thesis assess the ironic articulation of erotic tales with the technical background from, among others, Linda Hutcheon. Last but not least, this work also aim to consider the double stylistic operation (poetry and irony) from erotic rhetoric, further from the initial categorical fusion (prose/poetry).
id UEM-10_fe668e9559f8d6eda41057749f2e96af
oai_identifier_str oai:localhost:1/4294
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Retórica poética e erotismo no último Dalton TrevisanDalton TrevisanErotismoRetórica poéticaBrasil.Dalton TrevisanEroticismPoetic rhetoricBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis thesis is committed to analyse part of the poetical rhetoric from Dalton Trevisan's work, especially its erotic-theme manifestations, aiming to understand, throughout the largest inflow of its poetic nature, the assertion of a new creative period from the Curitiba-native fiction writer, established with Ah, é? (1994), collection considered by many critics as a breakthrough of its work due to the more intensive presence of its poetical literacy and variety of styles, such as the epigram, the haiku. Yet 234 (1997), part of this period within the same minimalist purpose from Ah, é?; and the anthology Novos contos eróticos (2013), which gather erotic-theme tales carved in Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Search for recognise in this texts the speech-structure reorientation by bringing awareness to its ostensive poetic-nature, that are resumed theoretical studies (poetic style), among others, Aguiar e Silva, Massaud Moisés and Alfredo Bosi, beyond eroticism assessments of Georges Bataille e Jean Baudrillard. Notwithstanding this thesis assess the ironic articulation of erotic tales with the technical background from, among others, Linda Hutcheon. Last but not least, this work also aim to consider the double stylistic operation (poetry and irony) from erotic rhetoric, further from the initial categorical fusion (prose/poetry).Este trabalho se propõe a analisar a retórica poética em parte da obra de Dalton Trevisan, particularmente nas manifestações do tema erótico, procurando entender, pelo influxo maior da poeticidade, a afirmação de uma nova fase criativa do ficcionista curitibano, iniciada com Ah, é? (1994), coletânea considerada por parte da crítica como marca divisória desssa obra devido à presença mais intensa do discurso poético e da variedade de gêneros, como o epigrama, o haicai. Fazem parte dessa nova fase, ainda, 234 (1997), dentro da mesma proposta minimalista de Ah, é?; e a antologia Novos contos eróticos (2013), que reúne os contos de tema eróticos presentes em Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Procura-se reconhecer nesta série de textos uma espécie de reorientação discurso-estrutural pela presença ostensiva da poeticidade, para o que são retomados estudos teóricos (genêro poético), de, entre outros, Aguiar e Silva, Massaud Moisés e Alfredo Bosi, além das avaliações de Georges Bataille e Jean Baudrillard sobre o erotismo. Também interessa ao trabalho avaliar a articulação irônica nos contos eróticos com o suporte teórico de, entre outros, Linda Hutcheon. Assim, este trabalho pretende também considerar o duplo funcionamento estilístico (poesia e ironia) da retórica erótica, além da fusão categorial (prosa/poesia).136 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesMilton Hermes RodriguesLuzia Aparecida Berloffa Tofalini - UEMAntonio Donizeti da Cruz - UNIOESTEMartins, Alexandre Gaioto2018-04-18T19:32:30Z2018-04-18T19:32:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:32:30Zoai:localhost:1/4294Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:27.039857Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
title Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
spellingShingle Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
Martins, Alexandre Gaioto
Dalton Trevisan
Erotismo
Retórica poética
Brasil.
Dalton Trevisan
Eroticism
Poetic rhetoric
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
title_short Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
title_full Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
title_fullStr Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
title_full_unstemmed Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
title_sort Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
author Martins, Alexandre Gaioto
author_facet Martins, Alexandre Gaioto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Milton Hermes Rodrigues
Luzia Aparecida Berloffa Tofalini - UEM
Antonio Donizeti da Cruz - UNIOESTE
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Alexandre Gaioto
dc.subject.por.fl_str_mv Dalton Trevisan
Erotismo
Retórica poética
Brasil.
Dalton Trevisan
Eroticism
Poetic rhetoric
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
topic Dalton Trevisan
Erotismo
Retórica poética
Brasil.
Dalton Trevisan
Eroticism
Poetic rhetoric
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
description This thesis is committed to analyse part of the poetical rhetoric from Dalton Trevisan's work, especially its erotic-theme manifestations, aiming to understand, throughout the largest inflow of its poetic nature, the assertion of a new creative period from the Curitiba-native fiction writer, established with Ah, é? (1994), collection considered by many critics as a breakthrough of its work due to the more intensive presence of its poetical literacy and variety of styles, such as the epigram, the haiku. Yet 234 (1997), part of this period within the same minimalist purpose from Ah, é?; and the anthology Novos contos eróticos (2013), which gather erotic-theme tales carved in Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Search for recognise in this texts the speech-structure reorientation by bringing awareness to its ostensive poetic-nature, that are resumed theoretical studies (poetic style), among others, Aguiar e Silva, Massaud Moisés and Alfredo Bosi, beyond eroticism assessments of Georges Bataille e Jean Baudrillard. Notwithstanding this thesis assess the ironic articulation of erotic tales with the technical background from, among others, Linda Hutcheon. Last but not least, this work also aim to consider the double stylistic operation (poetry and irony) from erotic rhetoric, further from the initial categorical fusion (prose/poetry).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-04-18T19:32:30Z
2018-04-18T19:32:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797150070096789504