School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533
Resumo: Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. 
id UEM-12_ff189c63458d38d3eae604fff3e44538
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/19533
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographsDesfiles cívicos escolares en el Estado Nuevo: una interpretación por las fotografíasDesfiles cívicos escolares no Estado Novo: uma interpretação pelas fotografiasphotographParanáhistory of education.fotografíaParanáhistoria de la educaciónfotografiaParanáhistória da educação.Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. Basándose por fuentes fotográficas de un desfile escolar realizado en pleno período del Estado Nuevo, el objetivo de este artículo, de carácter historiográfico, es señalar cómo en determinado lugar y tiempo histórico, los registros fotográficos permiten identificar la relación de los desfiles cívico-escolares y de la propia escuela primaria con el ambiente e ideología política de la época. El artículo está dividido en dos partes. En la primera, son producidas breves consideraciones sobre la naturaleza de la imagen fotográfica como evidencia para el trabajo del historiador, demarcando el modo como será aquí interrogada. Enseguida, se procede al análisis e interpretación de las fotografías del desfile en que participaron alumnos del Grupo Escolar Dr. Manoel Pedro, en la ciudad de la Lapa, Estado de Paraná, en el año de 1941.Tomando por fontes fotográficas de um desfile escolar realizado em pleno período do Estado Novo, o objetivo deste artigo, de cunho historiográfico, é apontar como em determinado lugar e tempo histórico, os registros fotográficos permitem identificar a relação dos desfiles cívico-escolares e da própria escola primária com o ambiente e ideologia política da época. O artigo está dividido em duas partes. Na primeira, são tecidas breves considerações sobre a natureza da imagem fotográfica enquanto evidência para o trabalho do historiador, demarcando o modo como será aqui interrogada. Em seguida, procede-se à análise e interpretação das fotografias do desfile em que participaram alunos do Grupo Escolar Dr. Manoel Pedro, na cidade da Lapa, Estado do Paraná, no ano de 1941. Universidade Estadual de Maringá2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/1953310.4025/actascieduc.v37i3.19533Acta Scientiarum. Education; Vol 37 No 3 (2015): July-Sept.; 269-276Acta Scientiarum. Education; v. 37 n. 3 (2015): July-Sept.; 269-2762178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533/pdf_53Anjos, Juarez Jose Tuchinski dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-17T08:08:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/19533Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2015-09-17T08:08:43Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
Desfiles cívicos escolares en el Estado Nuevo: una interpretación por las fotografías
Desfiles cívicos escolares no Estado Novo: uma interpretação pelas fotografias
title School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
spellingShingle School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
photograph
Paraná
history of education.
fotografía
Paraná
historia de la educación
fotografia
Paraná
história da educação.
title_short School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
title_full School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
title_fullStr School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
title_full_unstemmed School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
title_sort School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
author Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
author_facet Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
dc.subject.por.fl_str_mv photograph
Paraná
history of education.
fotografía
Paraná
historia de la educación
fotografia
Paraná
história da educação.
topic photograph
Paraná
history of education.
fotografía
Paraná
historia de la educación
fotografia
Paraná
história da educação.
description Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. 
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533
10.4025/actascieduc.v37i3.19533
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v37i3.19533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533/pdf_53
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 37 No 3 (2015): July-Sept.; 269-276
Acta Scientiarum. Education; v. 37 n. 3 (2015): July-Sept.; 269-276
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842068660781056