School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Acta Scientiarum. Education (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533 |
Resumo: | Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. |
id |
UEM-12_ff189c63458d38d3eae604fff3e44538 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/19533 |
network_acronym_str |
UEM-12 |
network_name_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographsDesfiles cívicos escolares en el Estado Nuevo: una interpretación por las fotografíasDesfiles cívicos escolares no Estado Novo: uma interpretação pelas fotografiasphotographParanáhistory of education.fotografíaParanáhistoria de la educaciónfotografiaParanáhistória da educação.Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. Basándose por fuentes fotográficas de un desfile escolar realizado en pleno período del Estado Nuevo, el objetivo de este artículo, de carácter historiográfico, es señalar cómo en determinado lugar y tiempo histórico, los registros fotográficos permiten identificar la relación de los desfiles cívico-escolares y de la propia escuela primaria con el ambiente e ideología política de la época. El artículo está dividido en dos partes. En la primera, son producidas breves consideraciones sobre la naturaleza de la imagen fotográfica como evidencia para el trabajo del historiador, demarcando el modo como será aquí interrogada. Enseguida, se procede al análisis e interpretación de las fotografías del desfile en que participaron alumnos del Grupo Escolar Dr. Manoel Pedro, en la ciudad de la Lapa, Estado de Paraná, en el año de 1941.Tomando por fontes fotográficas de um desfile escolar realizado em pleno período do Estado Novo, o objetivo deste artigo, de cunho historiográfico, é apontar como em determinado lugar e tempo histórico, os registros fotográficos permitem identificar a relação dos desfiles cívico-escolares e da própria escola primária com o ambiente e ideologia política da época. O artigo está dividido em duas partes. Na primeira, são tecidas breves considerações sobre a natureza da imagem fotográfica enquanto evidência para o trabalho do historiador, demarcando o modo como será aqui interrogada. Em seguida, procede-se à análise e interpretação das fotografias do desfile em que participaram alunos do Grupo Escolar Dr. Manoel Pedro, na cidade da Lapa, Estado do Paraná, no ano de 1941. Universidade Estadual de Maringá2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/1953310.4025/actascieduc.v37i3.19533Acta Scientiarum. Education; Vol 37 No 3 (2015): July-Sept.; 269-276Acta Scientiarum. Education; v. 37 n. 3 (2015): July-Sept.; 269-2762178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533/pdf_53Anjos, Juarez Jose Tuchinski dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-17T08:08:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/19533Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2015-09-17T08:08:43Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs Desfiles cívicos escolares en el Estado Nuevo: una interpretación por las fotografías Desfiles cívicos escolares no Estado Novo: uma interpretação pelas fotografias |
title |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
spellingShingle |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos photograph Paraná history of education. fotografía Paraná historia de la educación fotografia Paraná história da educação. |
title_short |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
title_full |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
title_fullStr |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
title_full_unstemmed |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
title_sort |
School civic parades during the Getúlio Vargas´s New State Period: an interpretation from photographs |
author |
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos |
author_facet |
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
photograph Paraná history of education. fotografía Paraná historia de la educación fotografia Paraná história da educação. |
topic |
photograph Paraná history of education. fotografía Paraná historia de la educación fotografia Paraná história da educação. |
description |
Based on photographic sources of a school parade during Getúlio Vargas´s New State period, current historiographic essay shows how, within a specific historical place and time, the photographic records identify the relationships between civic school parades and the primary school and the period´s political ideology and environment. The article is divided into two parts. The first part provides brief considerations on the nature of the photographic image as evidence for historians and defines the manner it will be examined. The second part deals with the analysis and interpretation of photographs of the parade involving students of the Elementary School Dr. Manoel Pedro in the town of Lapa, Paraná State, Brazil, in 1941. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533 10.4025/actascieduc.v37i3.19533 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533 |
identifier_str_mv |
10.4025/actascieduc.v37i3.19533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19533/pdf_53 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education; Vol 37 No 3 (2015): July-Sept.; 269-276 Acta Scientiarum. Education; v. 37 n. 3 (2015): July-Sept.; 269-276 2178-5201 2178-5198 reponame:Acta Scientiarum. Education (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
collection |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
actaeduc@uem.br|| |
_version_ |
1754842068660781056 |