Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Claudia Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bedinoto Durgante, Helen, Dalbosco Dell'Aglio, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825
Resumo: In Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment.
id UEMG-2_206e033da672f7eecbb9337167901e39
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5825
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidadeIntervención online con profesores en la prevención y afrontamiento del bullying: Estudio de viabilidad: estudo de viabilidadeIntervenção online com professores para prevenção e enfrentamento do bullying escolar: estudo de viabilidadeBullying.IntervençãoProfessorBullyingInterventionTeacherBullyingIntervenciónMaestroIn Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment.En Brasil, los estudios sobre el tema se han incrementado en la última década, pero pocos están dirigidos a preparar al docente para prevenir y enfrentar el acoso escolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar la viabilidad de una intervención online con docentes en la prevención y afrontamiento del acoso escolar, con seis sesiones grupales semanales, formato multicomponente y metodología experiencial con los temas: conceptos de acoso escolar, manejo de conflictos, empatía, comunicación asertiva, emocional autocontrol y autocuidado. En el estudio participaron 12 profesores (11 mujeres y 01 masculino) de escuelas públicas de la región metropolitana de Porto Alegre, con edades comprendidas entre 39 y 62 años. Se trata de estudio de viabilidad, con evaluación de procesos y evaluación posintervención. Los resultados demuestran importancia de las intervenciones para  docentes sobre  tema del bullying que promuevan la conciencia de la necesidad de prevención y  establecimiento de relaciones positivas en entorno escolar.No Brasil, os estudos sobre o bullyng têm aumentado na última década, mas poucos são direcionados ao preparo do professor para a prevenção e enfrentamento ao bullying. Este estudo teve como objetivo avaliar a viabilidade de uma intervenção online com professores na prevenção e enfrentamento do bullying escolar, com seis sessões semanais grupais, formato multicomponente e metodologia experiencial com as temáticas: concepções de bullying, gerenciamento de conflitos, empatia, comunicação assertiva, autocontrole emocional e autocuidado. Participaram do estudo doze professores (11 sexo feminino e 01 masculino) de escolas públicas da região metropolitana de Porto Alegre, com idades entre 39 e 62 anos. Trata-se de um estudo de viabilidade, com avaliação de processo e avaliação pós-intervenção. Os resultados demonstram a importância de intervenções para professores sobre o tema bullying que promovam a sensibilização quanto à necessidade de prevenção e de estabelecimento de relações positivas no ambiente escolar.EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/582510.36704/eef.v25i45.5825Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-4432317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825/3990Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Claudia SantosBedinoto Durgante, HelenDalbosco Dell'Aglio, Débora 2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5825Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
Intervención online con profesores en la prevención y afrontamiento del bullying: Estudio de viabilidad: estudo de viabilidade
Intervenção online com professores para prevenção e enfrentamento do bullying escolar: estudo de viabilidade
title Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
spellingShingle Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
Rocha, Claudia Santos
Bullying.
Intervenção
Professor
Bullying
Intervention
Teacher
Bullying
Intervención
Maestro
title_short Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
title_full Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
title_fullStr Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
title_full_unstemmed Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
title_sort Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
author Rocha, Claudia Santos
author_facet Rocha, Claudia Santos
Bedinoto Durgante, Helen
Dalbosco Dell'Aglio, Débora
author_role author
author2 Bedinoto Durgante, Helen
Dalbosco Dell'Aglio, Débora
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Claudia Santos
Bedinoto Durgante, Helen
Dalbosco Dell'Aglio, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying.
Intervenção
Professor
Bullying
Intervention
Teacher
Bullying
Intervención
Maestro
topic Bullying.
Intervenção
Professor
Bullying
Intervention
Teacher
Bullying
Intervención
Maestro
description In Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825
10.36704/eef.v25i45.5825
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i45.5825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825/3990
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443
Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i45
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470360928256