Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilaça, Murilo Mariano
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10366
Resumo: This PhD Thesis analyzes the characteristic sand effects of scientometrics and bibliometrics adopted in Brazil. First, in order to contextualize the theme, I review the literature on the commodification of education process. My goal is to demonstrate the business inclination facing the educational public policies, especially those assumed to the Graduate level. Furthermore, I select and analyze some concepts that help me to understand the theme as well a show they keep the inadequacy of the logic of market economy in order to manage the Academy and the science. In the second part of the thesis, I focus on the criteria used to determine the rank of Graduate Programs and distinguish researchers between them. The thesis to be defended is that the CAPES evaluation for Graduate level is based on a standard productivity model called periodicracy which creates a strong pressure to publish articles in academic and scientific journals, since these products are privileged in the current objectivist measurement model. Therefore produce/publish articles becomes the preeminent Academic-scientific performance. This entails the creation of an academic scientific market and a market of publications, which creates a propitious environment for the occurrence of Academic-scientific misconduct.
id UERJ_6b2f08ec73c50d6d197a06a7739ca626
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10366
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Oliveira, Alexandre Palma dehttp://lattes.cnpq.br/7533719836625173Pinto, José Carlos Costa da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6479420970768737Almeida, Marisa Palacios da Cunha e Melo dehttp://lattes.cnpq.br/8335670215421793Vasconcelos, Sônia Maria Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/7242874526684272http://lattes.cnpq.br/3004815500581389Vilaça, Murilo Mariano2021-01-05T21:44:44Z2014-05-282013-12-18VILAÇA, Murilo Mariano. Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil. 2013. 318 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10366This PhD Thesis analyzes the characteristic sand effects of scientometrics and bibliometrics adopted in Brazil. First, in order to contextualize the theme, I review the literature on the commodification of education process. My goal is to demonstrate the business inclination facing the educational public policies, especially those assumed to the Graduate level. Furthermore, I select and analyze some concepts that help me to understand the theme as well a show they keep the inadequacy of the logic of market economy in order to manage the Academy and the science. In the second part of the thesis, I focus on the criteria used to determine the rank of Graduate Programs and distinguish researchers between them. The thesis to be defended is that the CAPES evaluation for Graduate level is based on a standard productivity model called periodicracy which creates a strong pressure to publish articles in academic and scientific journals, since these products are privileged in the current objectivist measurement model. Therefore produce/publish articles becomes the preeminent Academic-scientific performance. This entails the creation of an academic scientific market and a market of publications, which creates a propitious environment for the occurrence of Academic-scientific misconduct.A presente Tese de Doutorado analisa as características e os efeitos da cientometria e bibliometria adotadas no Brasil. Primeiramente, a fim de contextualizar o tema, faço uma revisão de literatura acerca do processo de mercantilização da educação. Meu objetivo é mostrar a inclinação empresarial das políticas públicas educacionais, especialmente aquelas voltadas para a pós-graduação. Além disso, seleciono e analiso alguns conceitos que ajudam a compreender o presente tema, bem como sustento a inadequação da lógica de economia de mercado como forma de gerir a Academia e a ciência. Na segunda parte da Tese, focalizo os critérios adotados para avaliar a hierarquizar Programas de Pós-Graduação e diferenciar pesquisadores. A tese a ser defendida é que o modelo CAPES de avaliação da pós-graduação está baseado numa norma produtividade de cunho periodicocrático que cria uma forte pressão por publicação de artigos em periódicos acadêmico-científicos, uma vez que eles os produtos privilegiados no modelo de mensuração objetivista em vigor. Produzir/publicar artigos torna-se, portanto, a performance acadêmico-científica por excelência. Isso enseja a criação de um mercado acadêmico-científico e de um mercado de publicações, o que cria um contexto propício para a ocorrência de más condutas acadêmico-científicasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:44:44Z No. of bitstreams: 1 Tese _Murilo Mariano Vilaca.pdf: 1731771 bytes, checksum: d29a87554dd1414f643a191a60d006f3 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:44:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese _Murilo Mariano Vilaca.pdf: 1731771 bytes, checksum: d29a87554dd1414f643a191a60d006f3 (MD5) Previous issue date: 2013-12-18application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCommodification of EducationScientometricsBibliometricsPressure to publishAcademic-scientific misconductMercantilização da educaçãoCientometriaBibliometriaPressão por publicaçãoMás condutas acadêmico-científicasPublicações científicasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONALPublicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no BrasilPublish or perish: a critical-normative analysis of the characteristics and effects of scientométric and bibliometric models adopted in Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese _Murilo Mariano Vilaca.pdfapplication/pdf1731771http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10366/1/Tese+_Murilo+Mariano+Vilaca.pdfd29a87554dd1414f643a191a60d006f3MD511/103662024-02-27 12:43:27.42oai:www.bdtd.uerj.br:1/10366Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Publish or perish: a critical-normative analysis of the characteristics and effects of scientométric and bibliometric models adopted in Brazil
title Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
spellingShingle Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
Vilaça, Murilo Mariano
Commodification of Education
Scientometrics
Bibliometrics
Pressure to publish
Academic-scientific misconduct
Mercantilização da educação
Cientometria
Bibliometria
Pressão por publicação
Más condutas acadêmico-científicas
Publicações científicas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
title_short Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
title_full Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
title_fullStr Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
title_full_unstemmed Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
title_sort Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil
author Vilaça, Murilo Mariano
author_facet Vilaça, Murilo Mariano
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Leite, Siomara Borba
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Alexandre Palma de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7533719836625173
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pinto, José Carlos Costa da Silva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6479420970768737
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Almeida, Marisa Palacios da Cunha e Melo de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8335670215421793
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Vasconcelos, Sônia Maria Ramos de
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7242874526684272
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3004815500581389
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilaça, Murilo Mariano
contributor_str_mv Leite, Siomara Borba
Oliveira, Alexandre Palma de
Pinto, José Carlos Costa da Silva
Almeida, Marisa Palacios da Cunha e Melo de
Vasconcelos, Sônia Maria Ramos de
dc.subject.eng.fl_str_mv Commodification of Education
Scientometrics
Bibliometrics
Pressure to publish
Academic-scientific misconduct
topic Commodification of Education
Scientometrics
Bibliometrics
Pressure to publish
Academic-scientific misconduct
Mercantilização da educação
Cientometria
Bibliometria
Pressão por publicação
Más condutas acadêmico-científicas
Publicações científicas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
dc.subject.por.fl_str_mv Mercantilização da educação
Cientometria
Bibliometria
Pressão por publicação
Más condutas acadêmico-científicas
Publicações científicas
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
description This PhD Thesis analyzes the characteristic sand effects of scientometrics and bibliometrics adopted in Brazil. First, in order to contextualize the theme, I review the literature on the commodification of education process. My goal is to demonstrate the business inclination facing the educational public policies, especially those assumed to the Graduate level. Furthermore, I select and analyze some concepts that help me to understand the theme as well a show they keep the inadequacy of the logic of market economy in order to manage the Academy and the science. In the second part of the thesis, I focus on the criteria used to determine the rank of Graduate Programs and distinguish researchers between them. The thesis to be defended is that the CAPES evaluation for Graduate level is based on a standard productivity model called periodicracy which creates a strong pressure to publish articles in academic and scientific journals, since these products are privileged in the current objectivist measurement model. Therefore produce/publish articles becomes the preeminent Academic-scientific performance. This entails the creation of an academic scientific market and a market of publications, which creates a propitious environment for the occurrence of Academic-scientific misconduct.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-18
dc.date.available.fl_str_mv 2014-05-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:44:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VILAÇA, Murilo Mariano. Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil. 2013. 318 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10366
identifier_str_mv VILAÇA, Murilo Mariano. Publicar ou perecer: uma análise crítico¬normativa das características e dos efeitos dos modelos cientométrico e bibliométrico adotados no Brasil. 2013. 318 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10366/1/Tese+_Murilo+Mariano+Vilaca.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d29a87554dd1414f643a191a60d006f3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352298825940992