The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fólio - Revista de Letras |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6614 |
Resumo: | To know the linguistic-discursive modalizers and understanding the semantic-discoursive effects they offer to the utterance are basic conditions for the appropriate use of the verbal language, especially in argumentative texts. Thus, we present in the article the result of a research that studied the effects of meaning originated in the use of linguistic-discursive modalizers, using these effects properly in the discursive process. Regarding the methodological aspects, opt for a qualitative work, with an exploratory character. The data were composed by analyzes of texts produced by 9th grade students. These data were tools for this work, which was developed through reading and writing workshops. When the actions proposed in this study were completed, through reading and writing activities, we noticed the students started to understand and use the linguistic-discursive modalizers and their meaning effects, especially in argumentative text. |
id |
UESB-1_529b7dcbf193534c14ce3dc7e9e71890 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6614 |
network_acronym_str |
UESB-1 |
network_name_str |
Fólio - Revista de Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULAThe USE OF LINGUISTIC-DISCURSIVE MODALIZERS IN THE PRODUCTION OF ARGUMENTATIVE TEXT: A PROPOSED INTERVENTION / INTERFERENCE IN THE CLASSROOMPALAVRAS-CHAVE: Argumentatividade; Letramento; Modalizadores.KEYWORDS: Argumentativity; Literature; Modalizers.To know the linguistic-discursive modalizers and understanding the semantic-discoursive effects they offer to the utterance are basic conditions for the appropriate use of the verbal language, especially in argumentative texts. Thus, we present in the article the result of a research that studied the effects of meaning originated in the use of linguistic-discursive modalizers, using these effects properly in the discursive process. Regarding the methodological aspects, opt for a qualitative work, with an exploratory character. The data were composed by analyzes of texts produced by 9th grade students. These data were tools for this work, which was developed through reading and writing workshops. When the actions proposed in this study were completed, through reading and writing activities, we noticed the students started to understand and use the linguistic-discursive modalizers and their meaning effects, especially in argumentative text.Conhecer os modalizadores linguístico-discursivos e compreender os efeitos semântico-discursivos que eles oferecem ao enunciado são condições básicas para o uso adequado da linguagem verbal, principalmente, em textos argumentativos. Dessa forma, apresentamos neste trabalho o resultado de uma pesquisa que estudou os efeitos de sentido provenientes dos usos de modalizadores, utilizando-os, adequadamente, no processo discursivo. Quanto aos aspectos metodológicos, optou-se por um trabalho de cunho qualitativo, com um caráter exploratório. Os dados foram compostos de análises de textos produzidos por alunos do 9º ano de escolaridade. Esses dados serviram de instrumentos para a pesquisa que se desenvolveu por meio de oficinas de leitura e escrita. Ao concluirmos as ações propostas, por meio do trabalho de leitura e escrita, percebemos que os alunos pesquisados compreenderam e passaram a utilizar os elementos modalizadores linguístico-discursivos e seus efeitos de sentido, sobretudo no texto argumentativo.Edições UESB2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/661410.22481/folio.v12i1.6614fólio - Revista de Letras; v. 12 n. 1 (2020): IDENTIDADES DOCENTES E(M) ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: ENTRE PRÁTICAS E PROCESSOS DE DIDATIZAÇÃO2176-4182reponame:Fólio - Revista de Letrasinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6614/4910Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza Dias, Renata SoaresMatos Leal Fernandes, Luana AparecidaMoraes, Carla Roselma Athayde2021-03-22T18:09:42Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6614Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folioPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/oai||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com2176-41821808-3099opendoar:2021-03-22T18:09:42Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA The USE OF LINGUISTIC-DISCURSIVE MODALIZERS IN THE PRODUCTION OF ARGUMENTATIVE TEXT: A PROPOSED INTERVENTION / INTERFERENCE IN THE CLASSROOM |
title |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
spellingShingle |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA Souza Dias, Renata Soares PALAVRAS-CHAVE: Argumentatividade; Letramento; Modalizadores. KEYWORDS: Argumentativity; Literature; Modalizers. |
title_short |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
title_full |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
title_fullStr |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
title_full_unstemmed |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
title_sort |
The O USO DE MODALIZADORES LINGUÍSTICO-DISCURSIVOS NA PRODUÇÃO DO TEXTO ARGUMENTATIVO: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO/INTERFERÊNCIA EM SALA DE AULA |
author |
Souza Dias, Renata Soares |
author_facet |
Souza Dias, Renata Soares Matos Leal Fernandes, Luana Aparecida Moraes, Carla Roselma Athayde |
author_role |
author |
author2 |
Matos Leal Fernandes, Luana Aparecida Moraes, Carla Roselma Athayde |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Dias, Renata Soares Matos Leal Fernandes, Luana Aparecida Moraes, Carla Roselma Athayde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PALAVRAS-CHAVE: Argumentatividade; Letramento; Modalizadores. KEYWORDS: Argumentativity; Literature; Modalizers. |
topic |
PALAVRAS-CHAVE: Argumentatividade; Letramento; Modalizadores. KEYWORDS: Argumentativity; Literature; Modalizers. |
description |
To know the linguistic-discursive modalizers and understanding the semantic-discoursive effects they offer to the utterance are basic conditions for the appropriate use of the verbal language, especially in argumentative texts. Thus, we present in the article the result of a research that studied the effects of meaning originated in the use of linguistic-discursive modalizers, using these effects properly in the discursive process. Regarding the methodological aspects, opt for a qualitative work, with an exploratory character. The data were composed by analyzes of texts produced by 9th grade students. These data were tools for this work, which was developed through reading and writing workshops. When the actions proposed in this study were completed, through reading and writing activities, we noticed the students started to understand and use the linguistic-discursive modalizers and their meaning effects, especially in argumentative text. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6614 10.22481/folio.v12i1.6614 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6614 |
identifier_str_mv |
10.22481/folio.v12i1.6614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6614/4910 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
fólio - Revista de Letras; v. 12 n. 1 (2020): IDENTIDADES DOCENTES E(M) ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: ENTRE PRÁTICAS E PROCESSOS DE DIDATIZAÇÃO 2176-4182 reponame:Fólio - Revista de Letras instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Fólio - Revista de Letras |
collection |
Fólio - Revista de Letras |
repository.name.fl_str_mv |
Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com |
_version_ |
1750309010832097280 |