Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425 |
Resumo: | This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary. |
id |
UESB-7_98d9a0ff8c8b7fa150dc2c6ad319fee0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9425 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica Aprendizaje cosechado en la perspectiva freiriana: entre conocimientos y diálogos de práctica pedagógica Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice Perspectiva freirianaGlobalizaçãoPráticas docentesPerspectiva freirianaGlobalizaciónPrácticas docentesFreireian perspectiveGlobalizationTeaching practices This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary. Este artigo parte das diferentes possibilidades de uma educação que transforme para além do capital, uma educação aberta, diversificada, participativa e que acontece em múltiplos espaços, entre os quais se inclui a escola, que busca dar um significado para a práxis transformadora, apontando realizações, possibilidades, dificuldades e diálogos estabelecidos, mostrando que os saberes do professor não se materializam em um objeto físico, mas na humanização. Dessa forma, objetivamos revelar os problemas sociais que envolve a contemporaneidade, que afeta diretamente e meio educacional, por ser este espaço de visibilidade, onde são incutidas a política, economia, o capitalismo e as relações de poder. Assim, proporcionar diálogos reflexivos e provocativos para debatermos sobre o tema capitalismo e globalização com autores renomados. O processo metodológico perpassa por leituras críticas e reflexivas sobre a concepção freiriana de práxis libertadora e formação. Além de levar os leitores a pensar na construção de um outro mundo, mediante uma globalização com menor índice de perversidade, mais humana, mais solidária. Este artículo parte de las distintas posibilidades de una educación que transforme, más allá de la capital, una educación abierta, diversificada, participativa que se desarrolla en múltiples espacios, incluida la escuela, que busca dar sentido a la praxis transformadora, señalando logros, posibilidades. dificultades y diálogos establecidos, mostrando que el conocimiento del docente no se materializa en un objeto físico, sino en la humanización. Así, pretendemos dar a conocer los problemas sociales que envuelven la contemporaneidad, que incide directamente en el ámbito educativo, como este espacio de visibilidad, donde se inculcan la política, la economía, el capitalismo y las relaciones de poder. De esta manera, brindando diálogos reflexivos y provocadores para debatir el tema del capitalismo y la globalización con autores de renombre. El proceso metodológico pasa por lecturas críticas y reflexivas sobre la concepción de Freire de praxis y formación liberadora. Además de hacer pensar a los lectores en la construcción de otro mundo, a través de una globalización con menor nivel de perversidad, más humana, más solidaria. Edições UESB2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/942510.22481/praxisedu.v17i47.9425Práxis Educacional; v. 17 n. 47 (2021): Edição Especial Comemorativa: Paulo Freire 100 anos.; 144-157Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 47 (2021): Edición especial conmemorativa: Paulo Freire 100 años.; 144-157Práxis Educacional; Vol. 17 No. 47 (2021): Special Commemorative Edition: Paulo Freire 100 years.; 144-1572178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425/6122http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Maria das Graças PortoSilva, Mara A. Alves daFerreira, Lucimar Gracia2021-08-31T23:06:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9425Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-08-31T23:06:38Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica Aprendizaje cosechado en la perspectiva freiriana: entre conocimientos y diálogos de práctica pedagógica Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice |
title |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
spellingShingle |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica Pires, Maria das Graças Porto Perspectiva freiriana Globalização Práticas docentes Perspectiva freiriana Globalización Prácticas docentes Freireian perspective Globalization Teaching practices |
title_short |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
title_full |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
title_fullStr |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
title_sort |
Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica |
author |
Pires, Maria das Graças Porto |
author_facet |
Pires, Maria das Graças Porto Silva, Mara A. Alves da Ferreira, Lucimar Gracia |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Mara A. Alves da Ferreira, Lucimar Gracia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Maria das Graças Porto Silva, Mara A. Alves da Ferreira, Lucimar Gracia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perspectiva freiriana Globalização Práticas docentes Perspectiva freiriana Globalización Prácticas docentes Freireian perspective Globalization Teaching practices |
topic |
Perspectiva freiriana Globalização Práticas docentes Perspectiva freiriana Globalización Prácticas docentes Freireian perspective Globalization Teaching practices |
description |
This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425 10.22481/praxisedu.v17i47.9425 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i47.9425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425/6122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 17 n. 47 (2021): Edição Especial Comemorativa: Paulo Freire 100 anos.; 144-157 Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 47 (2021): Edición especial conmemorativa: Paulo Freire 100 años.; 144-157 Práxis Educacional; Vol. 17 No. 47 (2021): Special Commemorative Edition: Paulo Freire 100 years.; 144-157 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068820480786432 |