Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Maria das Graças Porto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Mara A. Alves da, Ferreira, Lucimar Gracia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425
Resumo: This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary.
id UESB-7_98d9a0ff8c8b7fa150dc2c6ad319fee0
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9425
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica Aprendizaje cosechado en la perspectiva freiriana: entre conocimientos y diálogos de práctica pedagógica Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice Perspectiva freirianaGlobalizaçãoPráticas docentesPerspectiva freirianaGlobalizaciónPrácticas docentesFreireian perspectiveGlobalizationTeaching practices This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary. Este artigo parte das diferentes possibilidades de uma educação que transforme para além do capital, uma educação aberta, diversificada, participativa e que acontece em múltiplos espaços, entre os quais se inclui a escola, que busca dar um significado para a práxis transformadora, apontando realizações, possibilidades, dificuldades e diálogos estabelecidos, mostrando que os saberes do professor não se materializam em um objeto físico, mas na humanização. Dessa forma, objetivamos revelar os problemas sociais que envolve a contemporaneidade, que afeta diretamente e meio educacional, por ser este espaço de visibilidade, onde são incutidas a política, economia, o capitalismo e as relações de poder. Assim, proporcionar diálogos reflexivos e provocativos para debatermos sobre o tema capitalismo e globalização com autores renomados. O processo metodológico perpassa por leituras críticas e reflexivas sobre a concepção freiriana de práxis libertadora e formação. Além de levar os leitores a pensar na construção de um outro mundo, mediante uma globalização com menor índice de perversidade, mais humana, mais solidária. Este artículo parte de las distintas posibilidades de una educación que transforme, más allá de la capital, una educación abierta, diversificada, participativa que se desarrolla en múltiples espacios, incluida la escuela, que busca dar sentido a la praxis transformadora, señalando logros, posibilidades. dificultades y diálogos establecidos, mostrando que el conocimiento del docente no se materializa en un objeto físico, sino en la humanización. Así, pretendemos dar a conocer los problemas sociales que envuelven la contemporaneidad, que incide directamente en el ámbito educativo, como este espacio de visibilidad, donde se inculcan la política, la economía, el capitalismo y las relaciones de poder. De esta manera, brindando diálogos reflexivos y provocadores para debatir el tema del capitalismo y la globalización con autores de renombre. El proceso metodológico pasa por lecturas críticas y reflexivas sobre la concepción de Freire de praxis y formación liberadora. Además de hacer pensar a los lectores en la construcción de otro mundo, a través de una globalización con menor nivel de perversidad, más humana, más solidaria. Edições UESB2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/942510.22481/praxisedu.v17i47.9425Práxis Educacional; v. 17 n. 47 (2021): Edição Especial Comemorativa: Paulo Freire 100 anos.; 144-157Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 47 (2021): Edición especial conmemorativa: Paulo Freire 100 años.; 144-157Práxis Educacional; Vol. 17 No. 47 (2021): Special Commemorative Edition: Paulo Freire 100 years.; 144-1572178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425/6122http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Maria das Graças PortoSilva, Mara A. Alves daFerreira, Lucimar Gracia2021-08-31T23:06:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9425Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-08-31T23:06:38Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
Aprendizaje cosechado en la perspectiva freiriana: entre conocimientos y diálogos de práctica pedagógica
Learning harvested freireian perspective: between knowledge and dialogues of pedagogical practice
title Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
spellingShingle Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
Pires, Maria das Graças Porto
Perspectiva freiriana
Globalização
Práticas docentes
Perspectiva freiriana
Globalización
Prácticas docentes
Freireian perspective
Globalization
Teaching practices
title_short Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
title_full Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
title_fullStr Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
title_full_unstemmed Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
title_sort Aprendizagens colhidas na perspectiva freiriana: entre saberes e diálogos da prática pedagógica
author Pires, Maria das Graças Porto
author_facet Pires, Maria das Graças Porto
Silva, Mara A. Alves da
Ferreira, Lucimar Gracia
author_role author
author2 Silva, Mara A. Alves da
Ferreira, Lucimar Gracia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Maria das Graças Porto
Silva, Mara A. Alves da
Ferreira, Lucimar Gracia
dc.subject.por.fl_str_mv Perspectiva freiriana
Globalização
Práticas docentes
Perspectiva freiriana
Globalización
Prácticas docentes
Freireian perspective
Globalization
Teaching practices
topic Perspectiva freiriana
Globalização
Práticas docentes
Perspectiva freiriana
Globalización
Prácticas docentes
Freireian perspective
Globalization
Teaching practices
description This article starts from the different possibilities of an education that transforms, beyond the capital, an open, diversified, participative education that takes place in multiple spaces, including the school, which seeks to give meaning to the transforming praxis, pointing out achievements, possibilities, difficulties and established dialogues, showing that the teacher's knowledge does not materialize in a physical object, but in humanization. Thus, we aim to reveal the social problems that involve contemporaneity, which directly affects the educational environment, as this space of visibility, where politics, economy, capitalism and power relations are instilled. Thus, providing reflective and provocative dialogues to debate the theme of capitalism and globalization with renowned authors. The methodological process goes through critical and reflective readings on Freire's conception of liberating praxis and formation. In addition to making readers think about building another world, through a globalization with a lower level of perversity, more humane, more solidary.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425
10.22481/praxisedu.v17i47.9425
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i47.9425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9425/6122
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 47 (2021): Edição Especial Comemorativa: Paulo Freire 100 anos.; 144-157
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 47 (2021): Edición especial conmemorativa: Paulo Freire 100 años.; 144-157
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 47 (2021): Special Commemorative Edition: Paulo Freire 100 years.; 144-157
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820480786432