Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/654 |
Resumo: | This work aims to investigate didactic-pedagogical interventions in high school for teaching Chemistry to deaf students. The methodological procedures were based on a systematic descriptive review of the literature of articles from the last five years (2017 - 2022). The selected databases were Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The results found after using the keywords resulted in 50 articles and after analyzing the titles, abstracts, methodologies, only three contemplated the proposed theme. Based on what was ascertained, it was possible to identify the research approach on the use of didactic resources as learning strategies for deaf students who have difficulties in the teaching process |
id |
UFLA-6_c90f18cd10f823703331aa24ab33521b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/654 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino MédioAlunos surdos; Ensino médio; Química.This work aims to investigate didactic-pedagogical interventions in high school for teaching Chemistry to deaf students. The methodological procedures were based on a systematic descriptive review of the literature of articles from the last five years (2017 - 2022). The selected databases were Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The results found after using the keywords resulted in 50 articles and after analyzing the titles, abstracts, methodologies, only three contemplated the proposed theme. Based on what was ascertained, it was possible to identify the research approach on the use of didactic resources as learning strategies for deaf students who have difficulties in the teaching processEste trabajo tiene como objetivo investigar intervenciones didáctico-pedagógicas en la escuela secundaria para la enseñanza de la Química a estudiantes sordos. Los procedimientos metodológicos se basaron en una revisión descriptiva sistemática de la literatura de artículos de los últimos cinco años (2017 - 2022). Las bases de datos seleccionadas fueron Portal de Periódicos de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES) y Biblioteca Científica Electrónica en Línea (SciELO). Los resultados encontrados luego de utilizar las palabras clave dieron como resultado 50 artículos y luego de analizar los títulos, resúmenes, metodologías, solo tres contemplaron la temática propuesta. A partir de lo constatado, fue posible identificar el enfoque de investigación sobre el uso de recursos didácticos como estrategias de aprendizaje para estudiantes sordos que presentan dificultades en el proceso de enseñanza.O presente trabalho tem como objetivo investigar as intervenções didático-pedagógicas no Ensino Médio para o ensino de Química aos alunos surdos. Os procedimentos metodológicos foram baseados em uma revisão sistemática descritiva da literatura de artigos dos últimos cinco anos (2017 - 2022). As bases de dados selecionadas foram Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e Scientific Electronic Library Online (SciELO). Os resultados encontrados após utilizar as palavras-chave resultaram em 50 artigos e, após as análises dos títulos, resumos e metodologias, somente três contemplaram o tema proposto. A partir do que foi averiguado, foi possível identificar quais os recursos didáticos utilizados pelos professores como estratégia de ensino para a promoção da aprendizagem de conteúdos de Química no Ensino Médio no contexto de inclusão escolar do aluno surdo. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/65410.30905/rde.v7i1.654Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-6542526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/654/485Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaldino Soares, Cecilia Regina dos Santos Silva, MarcileneAndrade Gomes Nunes, Leonardo 2023-12-31T13:51:57Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/654Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:51:57Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
title |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
spellingShingle |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio Galdino Soares, Cecilia Regina Alunos surdos; Ensino médio; Química. |
title_short |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
title_full |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
title_fullStr |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
title_sort |
Um olhar sobre o Ensino de Química para os alunos surdos do Ensino Médio |
author |
Galdino Soares, Cecilia Regina |
author_facet |
Galdino Soares, Cecilia Regina dos Santos Silva, Marcilene Andrade Gomes Nunes, Leonardo |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos Silva, Marcilene Andrade Gomes Nunes, Leonardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galdino Soares, Cecilia Regina dos Santos Silva, Marcilene Andrade Gomes Nunes, Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alunos surdos; Ensino médio; Química. |
topic |
Alunos surdos; Ensino médio; Química. |
description |
This work aims to investigate didactic-pedagogical interventions in high school for teaching Chemistry to deaf students. The methodological procedures were based on a systematic descriptive review of the literature of articles from the last five years (2017 - 2022). The selected databases were Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The results found after using the keywords resulted in 50 articles and after analyzing the titles, abstracts, methodologies, only three contemplated the proposed theme. Based on what was ascertained, it was possible to identify the research approach on the use of didactic resources as learning strategies for deaf students who have difficulties in the teaching process |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/654 10.30905/rde.v7i1.654 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/654 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v7i1.654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/654/485 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654 Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654 Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654 Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-654 2526-849X 10.30905/rde.v7i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375627395072 |