Etnografia e Grounded Theory na pesquisa de marketing de relacionamento no mercado consumidor: uma proposta metodológica
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/151 |
Resumo: | Studies on the interaction between company and consumer during the process of purchase involve complex situations that are too diffi cult to be understood by quantitative research. As a result, qualitative approach has gained a growing space in recent marketing research. A good example of it is ethnography, an approach that has been used in the studies about consumer behaviour. Hence, the objective of this study is to discuss ethnography along with another qualitative approach, grounded theory, as methodologies of research in relationship marketing in the consumer market (RMC) capable of grasping the internal dynamics of this phenomenon. The discussion is on how the use of these approaches can contribute for the scientifi c advancement of the RMC area and the conclusion is that its use is adequate as these research approaches, by focusing on subjective aspects, have the potential of revelling why consumers and companies involve themselves in exchange relationships |
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Etnografia e Grounded Theory na pesquisa de marketing de relacionamento no mercado consumidor: uma proposta metodológicaEthnography and grounded theory in relationship marketing research in the consumer market: a methodological proposalEtnografiaGrounded theoryMarketing de relacionamentoConsumidorMarketing of relationshipMarketing of relationshipEthnographyStudies on the interaction between company and consumer during the process of purchase involve complex situations that are too diffi cult to be understood by quantitative research. As a result, qualitative approach has gained a growing space in recent marketing research. A good example of it is ethnography, an approach that has been used in the studies about consumer behaviour. Hence, the objective of this study is to discuss ethnography along with another qualitative approach, grounded theory, as methodologies of research in relationship marketing in the consumer market (RMC) capable of grasping the internal dynamics of this phenomenon. The discussion is on how the use of these approaches can contribute for the scientifi c advancement of the RMC area and the conclusion is that its use is adequate as these research approaches, by focusing on subjective aspects, have the potential of revelling why consumers and companies involve themselves in exchange relationshipsEstudos sobre a interação entre empresa e consumidor durante o processo de compra envolvem situações complexas que são difíceis de ser compreendidas por meio da pesquisa quantitativa. Em conseqüência, abordagens qualitativas têm ganhado espaço crescente nas recentes pesquisas em marketing. Um exemplo disso é a etnografi a, que tem sido uma abordagem bastante utilizada nos estudos sobre comportamento do consumidor. Assim, o objetivo deste estudo é discutir a etnografi a em conjunto com outra abordagem qualitativa, a grounded theory, como metodologias de pesquisa em marketing de relacionamento no mercado consumidor (MRC) capazes de captar a dinâmica interna desse fenômeno. Discute-se como a utilização dessas abordagens pode contribuir para o avanço científi co da área de MRC. Conclui-se que sua aplicação em MRC é adequada, já que essas abordagens de pesquisas, por enfocarem aspectos subjetivos, têm o potencial de revelar por que consumidores e empresas se envolvem em relacionamentos de troca.Revista de Administração do Mackenzie2012-12-19T10:52:34Z2012-12-19T10:52:34Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOURENÇO, C. D. da S.; FERREIRA, P. A.; ROSA, A. R. Etnografia e Grounded Theory na pesquisa de marketing de relacionamento no mercado consumidor: uma proposta metodológica. RAM: revista de administração do Mackenzie, São Paulo, v. 9, n. 4, p. 99-124, maio/jun. 2008.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/151otherLourenço, Cléria Donizete da SilvaFerreira, Patrícia AparecidaRosa, Alexandre Reisreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-21T11:42:43Zoai:localhost:1/151Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2013-03-21T11:42:43Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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