Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46297 |
Resumo: | The article investigates how neoliberalism is a contemporary art of producing and governing precarious subjectivities. The hypothesis is that the neoliberal art of governing, when composing what Foucault called a security dispositive, acts straight away to the public school. The purpose of this action is to make subjective power a issue of adaptation for precariousness. Therefore, the precarious public school would function as an institution that adapts its subjects to the precarious neoliberal demands. The article uses economic data to prove this perspective. After all, the article argues that it is urgent for the public school recovering the function of educating against precariousness, asserting itself as a public, secular and free training space for denouncing and resisting the art of neoliberal government. |
id |
UFLA_ff891ea512d857f64b35ff3a18610d7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46297 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileiraFoucault and the neoliberalism of precarious subjectivities: incidences in the Brazilian public schoolNeoliberalismoEscola públicaSubjetividadesPrecarizaçãoNeoliberalismPublic schoolSubjectivitiesPrecariousnessThe article investigates how neoliberalism is a contemporary art of producing and governing precarious subjectivities. The hypothesis is that the neoliberal art of governing, when composing what Foucault called a security dispositive, acts straight away to the public school. The purpose of this action is to make subjective power a issue of adaptation for precariousness. Therefore, the precarious public school would function as an institution that adapts its subjects to the precarious neoliberal demands. The article uses economic data to prove this perspective. After all, the article argues that it is urgent for the public school recovering the function of educating against precariousness, asserting itself as a public, secular and free training space for denouncing and resisting the art of neoliberal government.O artigo investiga como o neoliberalismo é uma arte contemporânea de produzir e de governar subjetividades precárias. A hipótese é a de que a arte de governar neoliberal, ao compor o que Foucault denominou de dispositivo de segurança, atua diretamente precarizando a escola pública. O intuito dessa ação é o de fazer da potência subjetiva matéria de adaptação para a precarização. Logo, a escola pública precarizada funcionaria como instituição que adéqua seus sujeitos às demandas neoliberais precarizadoras. O artigo usa dados econômicos para poder comprovar tal perspectiva. Ao cabo, o artigo defende ser urgente a escola pública recobrar a função de educar contra a precarização, afirmando-se como espaço público, laico e gratuito de formação para a denúncia e a resistência à arte de governo neoliberal.Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ2021-05-17T18:24:07Z2021-05-17T18:24:07Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 935-956, set./dez. 2020. DOI:10.12957/riae.2020.54579.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46297Revista Interinstitucional Artes de Educarreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi depor2021-05-17T18:24:58Zoai:localhost:1/46297Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-17T18:24:58Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira Foucault and the neoliberalism of precarious subjectivities: incidences in the Brazilian public school |
title |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
spellingShingle |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira Carvalho, Alexandre Filordi de Neoliberalismo Escola pública Subjetividades Precarização Neoliberalism Public school Subjectivities Precariousness |
title_short |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
title_full |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
title_fullStr |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
title_full_unstemmed |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
title_sort |
Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoliberalismo Escola pública Subjetividades Precarização Neoliberalism Public school Subjectivities Precariousness |
topic |
Neoliberalismo Escola pública Subjetividades Precarização Neoliberalism Public school Subjectivities Precariousness |
description |
The article investigates how neoliberalism is a contemporary art of producing and governing precarious subjectivities. The hypothesis is that the neoliberal art of governing, when composing what Foucault called a security dispositive, acts straight away to the public school. The purpose of this action is to make subjective power a issue of adaptation for precariousness. Therefore, the precarious public school would function as an institution that adapts its subjects to the precarious neoliberal demands. The article uses economic data to prove this perspective. After all, the article argues that it is urgent for the public school recovering the function of educating against precariousness, asserting itself as a public, secular and free training space for denouncing and resisting the art of neoliberal government. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-05-17T18:24:07Z 2021-05-17T18:24:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, A. F. de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 935-956, set./dez. 2020. DOI:10.12957/riae.2020.54579. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46297 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, A. F. de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 935-956, set./dez. 2020. DOI:10.12957/riae.2020.54579. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46297 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Interinstitucional Artes de Educar reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550022399918080 |