ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Rita
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Castioni, Remi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770
Resumo: This article contemplates reflections about the profile of the participants of high school classes, in the youth and adult education (EJA) modality, of two contexts: Catalonia (Spain) and the Federal District (Brazil). One of the reflexes points to a trend of Young people dropping out of regular secondary education; and who subsequently return to the educational system in EJA programs, which has produced a new public profile and inadequacies in the pedagogical proposal. Therefore, the study is based on a methodology of comparative study, with a double approach (qualitative and quantitative), aiming to know and understand the opinion of the participants about the importance of high school, therefore, records the description of the secondary school organization adults, the methodology used in the study and some research results, such as the need to link the pedagogical proposal to this new public of the EJA, this corroborates to think of a high school offer that represents this new panorama.___Este artigo contempla algumas reflexões em torno do perfil dos participantes de classes de ensino médio, na modalidade educação de jovens e adultos (EJA), de dois contextos: Catalunha (Espanha) e Distrito Federal (Brasil): Estas reflexões são oriundas da tese de doutorado, e faz menção a uma tendência de jovens que abandonam o ensino médio regular; e que posteriormente regressam ao sistema educativo, em programas de EJA, o que tem produzido um novo perfil de público e inadequações da proposta pedagógica. Para tanto, o estudo se apoia numa metodologia de estudo comparado, com dupla abordagem (qualitativa e quantitativa), com o objetivo de conhecer e compreender a opinião dos participantes sobre a importância do ensino médio, portanto, registra a descrição da organização da secundaria de adultos, a metodologia emprega no estudo e alguns resultados da pesquisa, como a necessidade de se atrelar a proposta pedagógica a esse novo público da EJA, com isso corrobora a se pensar em uma oferta de ensino médio que represente esse novo panorama.
id UFMG-23_417e906775210a7744049ea37347aa91
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9770
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)Educação de adultosEnsino MédioEstudo comparadoAdult educationSecondary educationComparative study375.05This article contemplates reflections about the profile of the participants of high school classes, in the youth and adult education (EJA) modality, of two contexts: Catalonia (Spain) and the Federal District (Brazil). One of the reflexes points to a trend of Young people dropping out of regular secondary education; and who subsequently return to the educational system in EJA programs, which has produced a new public profile and inadequacies in the pedagogical proposal. Therefore, the study is based on a methodology of comparative study, with a double approach (qualitative and quantitative), aiming to know and understand the opinion of the participants about the importance of high school, therefore, records the description of the secondary school organization adults, the methodology used in the study and some research results, such as the need to link the pedagogical proposal to this new public of the EJA, this corroborates to think of a high school offer that represents this new panorama.___Este artigo contempla algumas reflexões em torno do perfil dos participantes de classes de ensino médio, na modalidade educação de jovens e adultos (EJA), de dois contextos: Catalunha (Espanha) e Distrito Federal (Brasil): Estas reflexões são oriundas da tese de doutorado, e faz menção a uma tendência de jovens que abandonam o ensino médio regular; e que posteriormente regressam ao sistema educativo, em programas de EJA, o que tem produzido um novo perfil de público e inadequações da proposta pedagógica. Para tanto, o estudo se apoia numa metodologia de estudo comparado, com dupla abordagem (qualitativa e quantitativa), com o objetivo de conhecer e compreender a opinião dos participantes sobre a importância do ensino médio, portanto, registra a descrição da organização da secundaria de adultos, a metodologia emprega no estudo e alguns resultados da pesquisa, como a necessidade de se atrelar a proposta pedagógica a esse novo público da EJA, com isso corrobora a se pensar em uma oferta de ensino médio que represente esse novo panorama.Universidade Federal de Minas Gerais2018-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionestudo comparadoapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770Trabalho & Educação; Vol. 27 No. 2 (2018); 29-44Trabalho & Educação; Vol. 27 Núm. 2 (2018); 29-44Trabalho & Educação; Vol. 27 No 2 (2018); 29-44Trabalho & Educação; v. 27 n. 2 (2018); 29-442238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770/6893https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770/9691Copyright (c) 2018 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, RitaCastioni, Remi2019-05-10T16:26:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9770Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2019-05-10T16:26:48Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
title ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
spellingShingle ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
Cruz, Rita
Educação de adultos
Ensino Médio
Estudo comparado
Adult education
Secondary education
Comparative study
375.05
title_short ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
title_full ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
title_fullStr ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
title_full_unstemmed ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
title_sort ESTUDIO COMPARADO SOBRE EL PERFIL DE LOS PARTICIPANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA DE ADULTOS DE CATALUÑA (ESPAÑA) Y DEL DISTRITO FEDERAL (BRASIL) | Comparative study on the profile of the adult secondary education participants in Cataluña (Spain) and in Federal District (Brazil)
author Cruz, Rita
author_facet Cruz, Rita
Castioni, Remi
author_role author
author2 Castioni, Remi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Rita
Castioni, Remi
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de adultos
Ensino Médio
Estudo comparado
Adult education
Secondary education
Comparative study
375.05
topic Educação de adultos
Ensino Médio
Estudo comparado
Adult education
Secondary education
Comparative study
375.05
description This article contemplates reflections about the profile of the participants of high school classes, in the youth and adult education (EJA) modality, of two contexts: Catalonia (Spain) and the Federal District (Brazil). One of the reflexes points to a trend of Young people dropping out of regular secondary education; and who subsequently return to the educational system in EJA programs, which has produced a new public profile and inadequacies in the pedagogical proposal. Therefore, the study is based on a methodology of comparative study, with a double approach (qualitative and quantitative), aiming to know and understand the opinion of the participants about the importance of high school, therefore, records the description of the secondary school organization adults, the methodology used in the study and some research results, such as the need to link the pedagogical proposal to this new public of the EJA, this corroborates to think of a high school offer that represents this new panorama.___Este artigo contempla algumas reflexões em torno do perfil dos participantes de classes de ensino médio, na modalidade educação de jovens e adultos (EJA), de dois contextos: Catalunha (Espanha) e Distrito Federal (Brasil): Estas reflexões são oriundas da tese de doutorado, e faz menção a uma tendência de jovens que abandonam o ensino médio regular; e que posteriormente regressam ao sistema educativo, em programas de EJA, o que tem produzido um novo perfil de público e inadequações da proposta pedagógica. Para tanto, o estudo se apoia numa metodologia de estudo comparado, com dupla abordagem (qualitativa e quantitativa), com o objetivo de conhecer e compreender a opinião dos participantes sobre a importância do ensino médio, portanto, registra a descrição da organização da secundaria de adultos, a metodologia emprega no estudo e alguns resultados da pesquisa, como a necessidade de se atrelar a proposta pedagógica a esse novo público da EJA, com isso corrobora a se pensar em uma oferta de ensino médio que represente esse novo panorama.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
estudo comparado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770/6893
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9770/9691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 27 No. 2 (2018); 29-44
Trabalho & Educação; Vol. 27 Núm. 2 (2018); 29-44
Trabalho & Educação; Vol. 27 No 2 (2018); 29-44
Trabalho & Educação; v. 27 n. 2 (2018); 29-44
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220514591145984