Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro, Couto, Janaína de Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721
Resumo: Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.
id UFMG-24_ee8b240138d5bd4e6f9d6c7cb58709b4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24721
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based LearningAcción pedagógica guiada en un enfoque híbrido a la luz del Aprendizaje Basado en ProyectosAção pedagógica pautada numa abordagem híbrida à luz da Aprendizagem Baseada em ProjetosAprendizagem Baseada em ProjetosEnsino híbridoBioquímicaAprendizaje Basado ProyectosEnseñanza híbridaBioquímicaProject-Based LearningHybrid teachingBiochemistryBiochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.La bioquímica es definida por los estudiantes como un conjunto de estructuras y reacciones químicas difíciles de asimilar y desintegrar de su práctica profesional. Ante este contexto, este artículo tiene como objetivo presentar una experiencia exitosa utilizando el Aprendizaje Basado en Proyectos para construir conceptos bioquímicos, configurando una propuesta basada en los supuestos de la enseñanza híbrida. La investigación tiene un enfoque metodológico cualitativo y se llevó a cabo en el ámbito de una disciplina de Bioquímica, en el curso de licenciatura en Ciencias Biológicas de una institución de educación superior. Para el desarrollo de proyectos, los estudiantes recibieron orientación a través de herramientas como Ambiente Virtual de Aprendizaje Moodle, grupo de WhatsApp y correo electrónico de la disciplina. Finalmente, los momentos vividos en persona y virtualmente nos señalan el potencial de la enseñanza híbrida a la luz del Aprendizaje Basado en Proyectos en lo que concierne a una elaboración conceptual contextualizada y significativa para estudiantes de pregrado.A Bioquímica é definida pelos estudantes como uma coleção de estruturas químicas e reações dificilmente assimiladas e desintegradas da sua prática profissional. Diante desse contexto, o presente artigo tem como objetivo apresentar uma experiência exitosa utilizando-se a Aprendizagem Baseada em Projetos para a construção de conceitos bioquímicos, configurando-se uma proposta pautada nos pressupostos do ensino híbrido. A pesquisa tem uma abordagem metodológica qualitativa e foi realizada no âmbito de uma disciplina de Bioquímica, do curso de licenciatura em Ciências Biológicas de uma instituição de ensino superior. Para o desenvolvimento dos projetos, os estudantes receberam orientações por meio de ferramentas como Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle, grupo de WhatsApp e e-mail da disciplina. Por fim, os momentos vivenciados presencial e virtualmente nos sinalizam para a potencialidade do ensino híbrido à luz da Aprendizagem Baseada em Projetos no que concerne uma elaboração conceitual contextualizada e significativa para os licenciandos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2472110.35699/2237-5864.2021.24721Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721/26684Copyright (c) 2021 Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro, Ana Maria dos Anjos Carneiro Leão, Janaína de Albuquerque Coutohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cordeiro, Priscila Aparecida dos SantosLeão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24721Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
Acción pedagógica guiada en un enfoque híbrido a la luz del Aprendizaje Basado en Proyectos
Ação pedagógica pautada numa abordagem híbrida à luz da Aprendizagem Baseada em Projetos
title Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
spellingShingle Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Aprendizagem Baseada em Projetos
Ensino híbrido
Bioquímica
Aprendizaje Basado Proyectos
Enseñanza híbrida
Bioquímica
Project-Based Learning
Hybrid teaching
Biochemistry
title_short Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
title_full Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
title_fullStr Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
title_full_unstemmed Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
title_sort Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
author Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
author_facet Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
author_role author
author2 Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Projetos
Ensino híbrido
Bioquímica
Aprendizaje Basado Proyectos
Enseñanza híbrida
Bioquímica
Project-Based Learning
Hybrid teaching
Biochemistry
topic Aprendizagem Baseada em Projetos
Ensino híbrido
Bioquímica
Aprendizaje Basado Proyectos
Enseñanza híbrida
Bioquímica
Project-Based Learning
Hybrid teaching
Biochemistry
description Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721
10.35699/2237-5864.2021.24721
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.24721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721/26684
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635978031104