Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721 |
Resumo: | Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students. |
id |
UFMG-24_ee8b240138d5bd4e6f9d6c7cb58709b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/24721 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based LearningAcción pedagógica guiada en un enfoque híbrido a la luz del Aprendizaje Basado en ProyectosAção pedagógica pautada numa abordagem híbrida à luz da Aprendizagem Baseada em ProjetosAprendizagem Baseada em ProjetosEnsino híbridoBioquímicaAprendizaje Basado ProyectosEnseñanza híbridaBioquímicaProject-Based LearningHybrid teachingBiochemistryBiochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.La bioquímica es definida por los estudiantes como un conjunto de estructuras y reacciones químicas difíciles de asimilar y desintegrar de su práctica profesional. Ante este contexto, este artículo tiene como objetivo presentar una experiencia exitosa utilizando el Aprendizaje Basado en Proyectos para construir conceptos bioquímicos, configurando una propuesta basada en los supuestos de la enseñanza híbrida. La investigación tiene un enfoque metodológico cualitativo y se llevó a cabo en el ámbito de una disciplina de Bioquímica, en el curso de licenciatura en Ciencias Biológicas de una institución de educación superior. Para el desarrollo de proyectos, los estudiantes recibieron orientación a través de herramientas como Ambiente Virtual de Aprendizaje Moodle, grupo de WhatsApp y correo electrónico de la disciplina. Finalmente, los momentos vividos en persona y virtualmente nos señalan el potencial de la enseñanza híbrida a la luz del Aprendizaje Basado en Proyectos en lo que concierne a una elaboración conceptual contextualizada y significativa para estudiantes de pregrado.A Bioquímica é definida pelos estudantes como uma coleção de estruturas químicas e reações dificilmente assimiladas e desintegradas da sua prática profissional. Diante desse contexto, o presente artigo tem como objetivo apresentar uma experiência exitosa utilizando-se a Aprendizagem Baseada em Projetos para a construção de conceitos bioquímicos, configurando-se uma proposta pautada nos pressupostos do ensino híbrido. A pesquisa tem uma abordagem metodológica qualitativa e foi realizada no âmbito de uma disciplina de Bioquímica, do curso de licenciatura em Ciências Biológicas de uma instituição de ensino superior. Para o desenvolvimento dos projetos, os estudantes receberam orientações por meio de ferramentas como Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle, grupo de WhatsApp e e-mail da disciplina. Por fim, os momentos vivenciados presencial e virtualmente nos sinalizam para a potencialidade do ensino híbrido à luz da Aprendizagem Baseada em Projetos no que concerne uma elaboração conceitual contextualizada e significativa para os licenciandos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2472110.35699/2237-5864.2021.24721Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721/26684Copyright (c) 2021 Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro, Ana Maria dos Anjos Carneiro Leão, Janaína de Albuquerque Coutohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cordeiro, Priscila Aparecida dos SantosLeão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24721Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning Acción pedagógica guiada en un enfoque híbrido a la luz del Aprendizaje Basado en Proyectos Ação pedagógica pautada numa abordagem híbrida à luz da Aprendizagem Baseada em Projetos |
title |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
spellingShingle |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Aprendizagem Baseada em Projetos Ensino híbrido Bioquímica Aprendizaje Basado Proyectos Enseñanza híbrida Bioquímica Project-Based Learning Hybrid teaching Biochemistry |
title_short |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
title_full |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
title_fullStr |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
title_full_unstemmed |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
title_sort |
Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning |
author |
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos |
author_facet |
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Projetos Ensino híbrido Bioquímica Aprendizaje Basado Proyectos Enseñanza híbrida Bioquímica Project-Based Learning Hybrid teaching Biochemistry |
topic |
Aprendizagem Baseada em Projetos Ensino híbrido Bioquímica Aprendizaje Basado Proyectos Enseñanza híbrida Bioquímica Project-Based Learning Hybrid teaching Biochemistry |
description |
Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721 10.35699/2237-5864.2021.24721 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.24721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721/26684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-21 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635978031104 |