DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FRANCISCA GALDINO PIO
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7999
Resumo: This article aims to understand the concepts of literacy and literacy, highlighting the importance of the student's teaching and learning process, especially those who have learning and comprehension difficulties, and with this occurs the great challenge in education, to understand why the student has this difficulty in learning, and also in the issue of families being present in the student's school life and how this affects learning and their future. We used bibliographic sources and empirical research, in addition to the interview technique. It is believed through this study that with satisfactory results in literacy and literacy it is possible to mitigate school dropout, and literacy at the right age, encourages the teacher to seek new methodologies in the classroom, to encourage the student to be interested in studies and seek ways for the family to be more present in the student's school life.
id UFMS_b30b6ac85db84b51d8d0371e76d3460f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7999
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-06T20:00:08Z2023-12-06T20:00:08Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7999This article aims to understand the concepts of literacy and literacy, highlighting the importance of the student's teaching and learning process, especially those who have learning and comprehension difficulties, and with this occurs the great challenge in education, to understand why the student has this difficulty in learning, and also in the issue of families being present in the student's school life and how this affects learning and their future. We used bibliographic sources and empirical research, in addition to the interview technique. It is believed through this study that with satisfactory results in literacy and literacy it is possible to mitigate school dropout, and literacy at the right age, encourages the teacher to seek new methodologies in the classroom, to encourage the student to be interested in studies and seek ways for the family to be more present in the student's school life.O presente artigo tem como objetivo entender os conceitos sobre alfabetização e letramento, destacando a importância no processo de ensinar e aprender do aluno, principalmente aqueles que têm dificuldades de aprendizagem e compreensão, e com isso ocorre o grande desafio na educação, entender o porquê do aluno ter essa dificuldade na aprendizagem, e também na questão das famílias estarem presentes na vida escolar do aluno e como isso afeta na aprendizagem e em seu futuro. Utilizamos fontes bibliográficas e pesquisa empírica, além da técnica de entrevista. Acredita-se por meio deste estudo, que com resultados satisfatórios na alfabetização e letramento é possível amenizar a evasão escolar, e alfabetizar na idade certa, incentiva o professor a buscar novas metodologias na sala de aula, para incentivar o aluno ter interesse nos estudos e buscar meios para a família ser mais presente na vida escolar do educando.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasLetramentoAlfabetizaçãoDesafiosDESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDERinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisFRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANAFRANCISCA GALDINO PIOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL9739.pdf9739.pdfapplication/pdf262579https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7999/-1/9739.pdfdbbdd9d8cacc9785deeb39de3782d7dcMD5-1123456789/79992023-12-06 16:00:09.584oai:repositorio.ufms.br:123456789/7999Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-06T20:00:09Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
title DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
spellingShingle DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
FRANCISCA GALDINO PIO
Letramento
Alfabetização
Desafios
Ciências Humanas
title_short DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
title_full DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
title_fullStr DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
title_full_unstemmed DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
title_sort DESAFIOS DA ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO PROCESSO ENSINAR & APRENDER
author FRANCISCA GALDINO PIO
author_facet FRANCISCA GALDINO PIO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.contributor.author.fl_str_mv FRANCISCA GALDINO PIO
contributor_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Alfabetização
Desafios
topic Letramento
Alfabetização
Desafios
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article aims to understand the concepts of literacy and literacy, highlighting the importance of the student's teaching and learning process, especially those who have learning and comprehension difficulties, and with this occurs the great challenge in education, to understand why the student has this difficulty in learning, and also in the issue of families being present in the student's school life and how this affects learning and their future. We used bibliographic sources and empirical research, in addition to the interview technique. It is believed through this study that with satisfactory results in literacy and literacy it is possible to mitigate school dropout, and literacy at the right age, encourages the teacher to seek new methodologies in the classroom, to encourage the student to be interested in studies and seek ways for the family to be more present in the student's school life.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-06T20:00:08Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-06T20:00:08Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7999
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7999/-1/9739.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv dbbdd9d8cacc9785deeb39de3782d7dc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1793867290451640320