ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082 |
Resumo: | This article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. |
id |
UNISUL-4_4ba4de29b7200b3b587bd17b2f09257a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20082 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE LiteracyImmigrantsTeaching PracticeChallengesEducationAlfabetizaciónInmigrantesPráctica docenteDesafíosEducaciónAlfabetização e LetramentoImigrantesPrática DocenteDesafiosEducaçãoThis article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. Este artículo es parte de la investigación para la conclusión del curso en la Licenciatura en Pedagogía, que tuvo como objetivo comprender las estrategias utilizadas por los maestros para la alfabetización de niños inmigrantes en el municipio de Videira, SC. La investigación se construyó a partir de las discusiones presentadas en el informe del Observatorio de las Migraciones Internacionales (OBMIGRA, 2021), la Ley Municipal n° 4.063/22, que instituye la política municipal para la población inmigrante. La investigación presenta un enfoque cualitativo y como instrumento de recolección de datos se utilizó la entrevista a los docentes y la observación en sus respectivas clases. Los resultados demuestran una desarticulación de las políticas educativas, lo que incide en el desempeño de los docentes, quienes muchas veces no saben qué hacer en el aula y por ello buscan vías alternativas de alfabetización para los niños inmigrantes, además de evidenciar que la alfabetización de estos alumnos se recupera. a un proyecto que tiene como único objetivo la adquisición de la lengua portuguesa como medio de aprendizaje, silenciando su lengua materna y su cultura. O presente artigo é um recorte da pesquisa de conclusão de curso na Licenciatura em Pedagogia que teve por objetivo compreender as estratégias utilizadas pelos docentes para alfabetização e letramento de crianças imigrantes no município de Videira, SC. A pesquisa foi construída a partir das discussões apresentadas no relatório do Observatório das Migrações Internacionais, a Lei Municipal n° 4.063/22, a qual institui a política municipal para a população imigrante. A pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa e como instrumento de coleta de dados utilizou-se a entrevista com professoras e observação em suas respectivas turmas. Os resultados demonstram uma desarticulação das políticas educacionais, o que afeta a atuação das professoras, que muitas vezes não sabem o que fazer em sala de aula e por isso buscam meios alternativos para alfabetização das crianças imigrantes, além de evidenciar que a alfabetização desses estudantes se volta para um projeto que visa apenas à aquisição da língua portuguesa como meio para aprendizagem, silenciando seu idioma materno e sua cultura. Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê – Alfabetização e Letramento ; 65-852179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082/19066Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapellari Alves , DaianeSuzete Valter , JaneAparecida Gomes , Kelly2023-12-24T03:33:50Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20082Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-12-24T03:33:50Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
title |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
spellingShingle |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE Capellari Alves , Daiane Literacy Immigrants Teaching Practice Challenges Education Alfabetización Inmigrantes Práctica docente Desafíos Educación Alfabetização e Letramento Imigrantes Prática Docente Desafios Educação |
title_short |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
title_full |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
title_fullStr |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
title_full_unstemmed |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
title_sort |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE |
author |
Capellari Alves , Daiane |
author_facet |
Capellari Alves , Daiane Suzete Valter , Jane Aparecida Gomes , Kelly |
author_role |
author |
author2 |
Suzete Valter , Jane Aparecida Gomes , Kelly |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capellari Alves , Daiane Suzete Valter , Jane Aparecida Gomes , Kelly |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Immigrants Teaching Practice Challenges Education Alfabetización Inmigrantes Práctica docente Desafíos Educación Alfabetização e Letramento Imigrantes Prática Docente Desafios Educação |
topic |
Literacy Immigrants Teaching Practice Challenges Education Alfabetización Inmigrantes Práctica docente Desafíos Educación Alfabetização e Letramento Imigrantes Prática Docente Desafios Educação |
description |
This article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082/19066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê – Alfabetização e Letramento ; 65-85 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1787894810122649600 |