ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capellari Alves , Daiane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Suzete Valter , Jane, Aparecida Gomes , Kelly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082
Resumo: This article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. 
id UNISUL-4_4ba4de29b7200b3b587bd17b2f09257a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20082
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE LiteracyImmigrantsTeaching PracticeChallengesEducationAlfabetizaciónInmigrantesPráctica docenteDesafíosEducaciónAlfabetização e LetramentoImigrantesPrática DocenteDesafiosEducaçãoThis article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. Este artículo es parte de la investigación para la conclusión del curso en la Licenciatura en Pedagogía, que tuvo como objetivo comprender las estrategias utilizadas por los maestros para la alfabetización de niños inmigrantes en el municipio de Videira, SC. La investigación se construyó a partir de las discusiones presentadas en el informe del Observatorio de las Migraciones Internacionales (OBMIGRA, 2021), la Ley Municipal n° 4.063/22, que instituye la política municipal para la población inmigrante. La investigación presenta un enfoque cualitativo y como instrumento de recolección de datos se utilizó la entrevista a los docentes y la observación en sus respectivas clases. Los resultados demuestran una desarticulación de las políticas educativas, lo que incide en el desempeño de los docentes, quienes muchas veces no saben qué hacer en el aula y por ello buscan vías alternativas de alfabetización para los niños inmigrantes, además de evidenciar que la alfabetización de estos alumnos se recupera. a un proyecto que tiene como único objetivo la adquisición de la lengua portuguesa como medio de aprendizaje, silenciando su lengua materna y su cultura. O presente artigo é um recorte da pesquisa de conclusão de curso na Licenciatura em Pedagogia que teve por objetivo compreender as estratégias utilizadas pelos docentes para alfabetização e letramento de crianças imigrantes no município de Videira, SC. A pesquisa foi construída a partir das discussões apresentadas no relatório do Observatório das Migrações Internacionais, a Lei Municipal n° 4.063/22, a qual institui a política municipal para a população imigrante. A pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa e como instrumento de coleta de dados utilizou-se a entrevista com professoras e observação em suas respectivas turmas. Os resultados demonstram uma desarticulação das políticas educacionais, o que afeta a atuação das professoras, que muitas vezes não sabem o que fazer em sala de aula e por isso buscam meios alternativos para alfabetização das crianças imigrantes, além de evidenciar que a alfabetização desses estudantes se volta para um projeto que visa apenas à aquisição da língua portuguesa como meio para aprendizagem, silenciando seu idioma materno e sua cultura. Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê – Alfabetização e Letramento ; 65-852179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082/19066Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapellari Alves , DaianeSuzete Valter , JaneAparecida Gomes , Kelly2023-12-24T03:33:50Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20082Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-12-24T03:33:50Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
title ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
spellingShingle ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
Capellari Alves , Daiane
Literacy
Immigrants
Teaching Practice
Challenges
Education
Alfabetización
Inmigrantes
Práctica docente
Desafíos
Educación
Alfabetização e Letramento
Imigrantes
Prática Docente
Desafios
Educação
title_short ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
title_full ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
title_fullStr ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
title_full_unstemmed ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
title_sort ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO DE CRIANÇAS IMIGRANTES: : DESAFIOS DA PRÁTICA DOCENTE
author Capellari Alves , Daiane
author_facet Capellari Alves , Daiane
Suzete Valter , Jane
Aparecida Gomes , Kelly
author_role author
author2 Suzete Valter , Jane
Aparecida Gomes , Kelly
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Capellari Alves , Daiane
Suzete Valter , Jane
Aparecida Gomes , Kelly
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Immigrants
Teaching Practice
Challenges
Education
Alfabetización
Inmigrantes
Práctica docente
Desafíos
Educación
Alfabetização e Letramento
Imigrantes
Prática Docente
Desafios
Educação
topic Literacy
Immigrants
Teaching Practice
Challenges
Education
Alfabetización
Inmigrantes
Práctica docente
Desafíos
Educación
Alfabetização e Letramento
Imigrantes
Prática Docente
Desafios
Educação
description This article is a part of the research for the conclusion of the course in the Degree in Pedagogy, which aimed to understand the strategies used by teachers for literacy of immigrant children in the municipality of Videira, SC. The research was built from the discussions presented in the report of the Observatory of International Migrations (OBMIGRA, 2021), the Municipal Law n° 4.063/22, which institutes the municipal policy for the immigrant population. The research presents a qualitative approach and as an instrument for data collection, interviews with teachers and observation in their respective classes were used. The results demonstrate a disarticulation of educational policies, which affects the performance of teachers, who often do not know what to do in the classroom and therefore seek alternative means of literacy for immigrant children, in addition to showing that the literacy of these students is returns to a project that aims only at the acquisition of the Portuguese language as a means of learning, silencing his mother tongue and culture. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20082/19066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê – Alfabetização e Letramento ; 65-85
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1787894810122649600