A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores

Bibliographic Details
Main Author: ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES
Publication Date: 2023
Format: Bachelor thesis
Language: por
Source: Repositório Institucional da UFMS
Download full: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314
Summary: This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching.
id UFMS_f8c40c60deb804b76e3f3f361c57e649
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7314
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-29T20:21:26Z2023-11-29T20:21:26Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching.Este trabalho buscou responder a seguinte pergunta: como uma escola da rede municipal de ensino da cidade de Brasilândia/MS desenvolve o Atendimento Educacional Especializado? Teve como objetivo geral analisar se o AEE desenvolvido em uma escola da rede municipal segue as diretrizes da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva PNEEPEI (BRASIL, 2008). A pesquisa desenvolvida teve abordagem qualitativa e como participantes deste estudo foram definidos uma professora do AEE e duas professoras da sala comum. Como instrumento de coleta de dados foi utilizado um questionário e depois uma entrevista estruturada para que alguns pontos fossem melhores esclarecidos. Com base nos resultados analisados, foi possível analisar que o atendimento ofertado nesta escola poderia trazer melhores resultados no desenvolvimento do aluno se existisse apoio da família, apoio este previsto na PNEEPEI (BRASIL, 2008). Palavras-chave: Inclusão, Atendimento Educacional Especializado, EnsinoFundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasInclusãoAtendimento Educacional EspecializadoEnsino.A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTIALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5787.pdf5787.pdfapplication/pdf823183https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7314/-1/5787.pdfce1f4e5f8baf23b1ba0522a441787316MD5-1123456789/73142023-11-29 16:21:27.902oai:repositorio.ufms.br:123456789/7314Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-29T20:21:27Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
title A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
spellingShingle A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES
Inclusão
Atendimento Educacional Especializado
Ensino.
Ciências Humanas
title_short A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
title_full A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
title_fullStr A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
title_full_unstemmed A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
title_sort A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
author ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES
author_facet ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv JOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTI
dc.contributor.author.fl_str_mv ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES
contributor_str_mv JOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTI
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Atendimento Educacional Especializado
Ensino.
topic Inclusão
Atendimento Educacional Especializado
Ensino.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-29T20:21:26Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-29T20:21:26Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7314/-1/5787.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ce1f4e5f8baf23b1ba0522a441787316
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1797952995856482304