SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Leticia Baluz Maciel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva Neto, Benjamim Cardoso da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495
Resumo: This research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training.
id UFMT-5_3c3229346504002cc7eb1a090c9e0ada
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16495
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICSMAPEO SISTEMÁTICO SOBRE LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN CURSOS DE GRADO EN MATEMÁTICASMAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA EM CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICAHistória da matemáticaLicenciatura em matemáticaMapeamento sistemáticoHistoria de las MatemáticasLicenciado en MatemáticasMapeo sistemáticoHistory of MathematicsDegree in MathematicsSystematic mappingThis research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training.Esta investigación es un mapeo sistemático que tiene como objetivo mapear investigaciones de revistas que realizaron estudios sobre el análisis, situación, caracterización y presencia de disciplinas que tratan de la Historia de las Matemáticas en los cursos de Licenciatura en Matemáticas de Brasil. Es una investigación cualitativa y se estructura en torno a un mapeo sistemático realizado con búsquedas en dos bases de datos, el Portal de Revistas de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior y la plataforma SciELO durante el mes de enero de 2023. Se encontraron siete artículos científicos que analizaron Proyectos de Curso, planes de estudio, programas, matrices curriculares y planes de asignaturas de Instituciones de Educación Superior de todos los estados brasileños y que apuntaron a Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul y Minas Gerais. Se verificó la importancia de los cursos para presentar una disciplina específica o medio de abordaje de temas de Historia de las Matemáticas, Historia de la Educación Matemática e Historia para la enseñanza de las Matemáticas, en vista de su relevante importancia para la formación de profesores.A presente pesquisa se trata de um mapeamento sistemático que tem como objetivo mapear pesquisas de periódicos que realizaram estudos acerca da análise, da situação, da caracterização e da presença de disciplinas que versam sobre a história da matemática em cursos de licenciatura em matemática brasileiros. É uma pesquisa qualitativa e se estrutura em torno de um mapeamento sistemático realizado com buscas em duas bases de dados, o Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e a plataforma SciELO durante o mês de janeiro de 2023. Foram encontrados sete artigos científicos que analisaram projetos de cursos, ementários, programas, matrizes curriculares e planos de disciplinas de instituições de ensino superior de todos os estados brasileiros, e que apontaram ênfases nos estados do Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul e Minas Gerais. Constatou-se a importância de que os cursos apresentem disciplina específica sobre ou meios de abordagens de temáticas sobre a história da matemática, história da educação matemática e história para o ensino de matemática, tendo em vista a sua relevante importância para a formação de professores.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1649510.26571/reamec.v11i1.16495 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230722318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495/12975Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Netohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Leticia Baluz Maciel Silva Neto, Benjamim Cardoso da2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16495Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
MAPEO SISTEMÁTICO SOBRE LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN CURSOS DE GRADO EN MATEMÁTICAS
MAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA EM CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICA
title SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
spellingShingle SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
Costa, Leticia Baluz Maciel
História da matemática
Licenciatura em matemática
Mapeamento sistemático
Historia de las Matemáticas
Licenciado en Matemáticas
Mapeo sistemático
History of Mathematics
Degree in Mathematics
Systematic mapping
title_short SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
title_full SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
title_fullStr SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
title_full_unstemmed SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
title_sort SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
author Costa, Leticia Baluz Maciel
author_facet Costa, Leticia Baluz Maciel
Silva Neto, Benjamim Cardoso da
author_role author
author2 Silva Neto, Benjamim Cardoso da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Leticia Baluz Maciel
Silva Neto, Benjamim Cardoso da
dc.subject.por.fl_str_mv História da matemática
Licenciatura em matemática
Mapeamento sistemático
Historia de las Matemáticas
Licenciado en Matemáticas
Mapeo sistemático
History of Mathematics
Degree in Mathematics
Systematic mapping
topic História da matemática
Licenciatura em matemática
Mapeamento sistemático
Historia de las Matemáticas
Licenciado en Matemáticas
Mapeo sistemático
History of Mathematics
Degree in Mathematics
Systematic mapping
description This research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495
10.26571/reamec.v11i1.16495
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495/12975
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Neto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Neto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814608195584