SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495 |
Resumo: | This research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training. |
id |
UFMT-5_3c3229346504002cc7eb1a090c9e0ada |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16495 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICSMAPEO SISTEMÁTICO SOBRE LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN CURSOS DE GRADO EN MATEMÁTICASMAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA EM CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICAHistória da matemáticaLicenciatura em matemáticaMapeamento sistemáticoHistoria de las MatemáticasLicenciado en MatemáticasMapeo sistemáticoHistory of MathematicsDegree in MathematicsSystematic mappingThis research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training.Esta investigación es un mapeo sistemático que tiene como objetivo mapear investigaciones de revistas que realizaron estudios sobre el análisis, situación, caracterización y presencia de disciplinas que tratan de la Historia de las Matemáticas en los cursos de Licenciatura en Matemáticas de Brasil. Es una investigación cualitativa y se estructura en torno a un mapeo sistemático realizado con búsquedas en dos bases de datos, el Portal de Revistas de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior y la plataforma SciELO durante el mes de enero de 2023. Se encontraron siete artículos científicos que analizaron Proyectos de Curso, planes de estudio, programas, matrices curriculares y planes de asignaturas de Instituciones de Educación Superior de todos los estados brasileños y que apuntaron a Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul y Minas Gerais. Se verificó la importancia de los cursos para presentar una disciplina específica o medio de abordaje de temas de Historia de las Matemáticas, Historia de la Educación Matemática e Historia para la enseñanza de las Matemáticas, en vista de su relevante importancia para la formación de profesores.A presente pesquisa se trata de um mapeamento sistemático que tem como objetivo mapear pesquisas de periódicos que realizaram estudos acerca da análise, da situação, da caracterização e da presença de disciplinas que versam sobre a história da matemática em cursos de licenciatura em matemática brasileiros. É uma pesquisa qualitativa e se estrutura em torno de um mapeamento sistemático realizado com buscas em duas bases de dados, o Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e a plataforma SciELO durante o mês de janeiro de 2023. Foram encontrados sete artigos científicos que analisaram projetos de cursos, ementários, programas, matrizes curriculares e planos de disciplinas de instituições de ensino superior de todos os estados brasileiros, e que apontaram ênfases nos estados do Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul e Minas Gerais. Constatou-se a importância de que os cursos apresentem disciplina específica sobre ou meios de abordagens de temáticas sobre a história da matemática, história da educação matemática e história para o ensino de matemática, tendo em vista a sua relevante importância para a formação de professores.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1649510.26571/reamec.v11i1.16495 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230722318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495/12975Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Netohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Leticia Baluz Maciel Silva Neto, Benjamim Cardoso da2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16495Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS MAPEO SISTEMÁTICO SOBRE LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN CURSOS DE GRADO EN MATEMÁTICAS MAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA EM CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICA |
title |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
spellingShingle |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS Costa, Leticia Baluz Maciel História da matemática Licenciatura em matemática Mapeamento sistemático Historia de las Matemáticas Licenciado en Matemáticas Mapeo sistemático History of Mathematics Degree in Mathematics Systematic mapping |
title_short |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
title_full |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
title_fullStr |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
title_full_unstemmed |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
title_sort |
SYSTEMATIC MAPPING ON THE HISTORY OF MATHEMATICS IN DEGREE COURSES IN MATHEMATICS |
author |
Costa, Leticia Baluz Maciel |
author_facet |
Costa, Leticia Baluz Maciel Silva Neto, Benjamim Cardoso da |
author_role |
author |
author2 |
Silva Neto, Benjamim Cardoso da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Leticia Baluz Maciel Silva Neto, Benjamim Cardoso da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da matemática Licenciatura em matemática Mapeamento sistemático Historia de las Matemáticas Licenciado en Matemáticas Mapeo sistemático History of Mathematics Degree in Mathematics Systematic mapping |
topic |
História da matemática Licenciatura em matemática Mapeamento sistemático Historia de las Matemáticas Licenciado en Matemáticas Mapeo sistemático History of Mathematics Degree in Mathematics Systematic mapping |
description |
This research is a systematic mapping that aims to map research from journals that carried out studies about the analysis, situation, characterization and presence of disciplines that deal with the history of mathematics in Brazilian Mathematics degree courses. It is a qualitative research and is structured around a systematic mapping carried out with searches in two databases, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the SciELO platform during the month of January 2023. Seven scientific articles were found that analyzed course designs, syllabuses, programs, curricular matrices and subject plans from higher education institutions in all Brazilian states, and that pointed to emphasis in the states of Ceará, Goiás, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. It was verified the importance of the courses to present a specific discipline on or means of approaching thematics on the history of mathematics, history of mathematics education and history for the teaching of mathematics, in view of its relevant importance for teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion 'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495 10.26571/reamec.v11i1.16495 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16495 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16495/12975 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Leticia Baluz Maciel Costa, Benjamim Cardoso da Silva Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23072 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814608195584 |